Stanowisko IDI w sprawie opłat lotniskowych
Stowarzyszenie „Inicjatywa
dla Infrastruktury” przedstawia swoje stanowisko w sprawie decyzji PAŻP
dotyczącej wprowadzenia dwóch stref opłat lotniskowych. Celem działania
regionalnych portów lotniczych jest wspieranie rozwoju ekonomicznego
regionów, zarówno poprzez zwiększenie ich potencjału biznesowego jak i
turystycznego.
Przygotowana przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju „Strategia
Rozwoju Transportu do 2020 roku” zakłada aktywne wspieranie poprawy
dostępności terytorialnej w Polsce m.in.: poprzez „zapewnienie warunków
dla efektywnego rozwoju lotnictwa w regionalnych portach lotniczych”.
Dokument zawiera także szereg rekomendacji Ministerstwa w zakresie
rozbudowy infrastruktury połączeń kolejowych i drogowych umożliwiających
dojazd do lotnisk, podkreślając wkład portów lotniczych w rozwój
społeczności lokalnych.
W związku z powyższym bardzo niepokojące są informacje o podjętej przez
Polską Agencję Żeglugi Powietrznej decyzji o wprowadzeniu od 2017 roku
dwóch stref poboru opłat lotniskowych, obejmujących Lotnisko Chopina w
Warszawie i wszystkie pozostałe porty lotnicze w Polsce. Wg prognoz,
opłaty podstawowe dla linii lotniczych korzystających z lotnisk
regionalnych wzrosną w tym okresie do prawie 1000 zł, przy jednoczesnym
spadku opłat dla linii lądujących na Lotnisku Chopina do 550 zł.
Wprowadzone zmiany w sposób oczywisty wpłyną na zmniejszenie
konkurencyjności regionalnych portów lotniczych. Zwiększone opłaty
lotniskowe zostaną bowiem przerzucone przez linie lotnicze na pasażerów,
którzy w wielu przypadkach decydować się będą na zmianę środka
transportu. W najczarniejszym scenariuszu linie lotnicze mogą w obliczu
utraty rentowności takich połączeń całkowicie zrezygnować z lotów
regionalnych.
Stowarzyszenie „Inicjatywa dla Infrastruktury” przychyla się do
wcześniejszych apeli Związku Regionalnych Portów Lotniczych w sprawie
alternatywnych rozwiązań dla podjętych zmian: wprowadzenia jednej
wysokości opłaty lotniskowej dla wszystkich portów lotniczych lub
wprowadzenia niezależnych stref poboru opłat dla każdego z lotnisk na
terenie Polski.
Jesteśmy przekonani, że wybranie jednego z powyższych wariantów
alternatywnych leżałoby w interesie rozwoju regionalnych portów
lotniczych i tym samym lepiej realizowało założenia „Strategii Rozwoju
Transportu do 2020 roku”.
Marcin Trzaska, członek zarządu Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”
Jakub Klimkiewicz, członek zarządu Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”
Tadeusz Syryjczyk, przewodniczący Rady Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”
Jakub Klimkiewicz, członek zarządu Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”
Tadeusz Syryjczyk, przewodniczący Rady Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”
rynekinfrastruktury.pl
Komentarze
Prześlij komentarz