Parlament Europejski o wsparciu małych lotnisk przez UE
W dniach od 9 do 12 marca w Strasburgu odbyła się
plenarna sesja Parlamentu Europejskiego, podczas której została m.in.
podjęta kwestia wsparcia małych lotnisk przez Unię Europejską. UE już od
wielu lat systematycznie reguluje przestrzeń powietrzną, ale i zasady
funkcjonowania regionalnych i lokalnych portów. Wiele z nich, przeważnie
aeroklubowych, boryka się z olbrzymimi problemami finansowymi, a kiedyś
wspierane przez Państwo przecież prężnie funkcjonowały, szkoląc
znakomitą grupę pilotów, dziś pracujących w liniach krajowych i
zagranicznych.
Po zmianach ustrojowych o lotniskach tych zapomniano i wiele z nich ledwo utrzymuje się na powierzchni rynkowej gospodarki. O czym jednak należy pamiętać, to właśnie te ośrodki szkoleniowe wypuszczają na rynek najlepszych na świecie pilotów, hołdując do dzisiaj tradycji solidnego szkolenia i lotniczej praktyki.
Parlament Europejski dostrzega ten zapomniany potencjał i zwraca władzom
lokalnym uwagę na to co posiadają. Już w 2009 roku przyjęto rezolucję
przestrzegającą Komisję Europejską przed nadmiernym skrępowaniem tej
branży przepisami regulującymi regularny przewóz lotniczy – powiedział
Eurodeputowany Jacek Saryusz-Wolski. Parlament wzywał przy tym państwa
członkostwie oraz samorządy lokalne do zwiększenia inwestycji mających
na celu modernizację bądź zwiększenie przepustowości małych i średnich
portów lotniczych.
Saryusz-Wolski podkreślił, że w zeszłej kadencji przyjęto raport
podkreślający znaczenie lotnisk regionalnych dla mobilności w ramach UE,
w którym apelowano o zmianę zasad przyznawania im pomocy publicznej i
zaangażowanie funduszy europejskich w programy restrukturyzacyjne. W obu
przypadkach zwracano uwagę na ważność lokalnych obiektów dla
społecznego i gospodarczego rozwoju regionów i podkreślano odmienność
ich modelu biznesowego w stosunku do wielkich "hubów" lotniczych.
Niestety wiele samorządów lokalnych, na których terenie funkcjonują małe
lotniska lokalne (w tym lotniska aeroklubowe) nie docenia wartości
jakie zapewniają one dla regionu. A to właśnie na tych lotniskach
systematycznie rośnie ruch małych samolotów biznesowych, co ma
bezpośredni wpływ na lokalny rozwój gospodarczy. Tymczasem, z braku
środków finansowych często nie posiadają one podstawowej infrastruktury,
a gminy nie są zainteresowane tym „oknem na świat”.
Przedsiębiorcy sami, tak jak ma to miejsce np. w Piotrkowie
Trybunalskim, inwestują w infrastrukturę lotniskową (Aeroklub Ziemi
Piotrkowskiej jest jedynym posiadającym 950 m asfaltową drogę startową
wraz z profesjonalnym oświetleniem nawigacyjnym), choć przecież to
zadaniem gmin jest tworzenie warunków do rozwoju gospodarczego. Gminy
mają bowiem lepszą, niż same aerokluby, pozycję do pozyskiwania unijnych
dotacji dla rozwoju lotnisk lokalnych. Parlament Europejski namawia do
inwestowania w takie właśnie lotniska, gdzie działalność, m.in.
szkoleniowa od lat już jest prowadzona, a nie szukania nowych
lokalizacji dla nowych obiektów tego typu.
Swoje stanowisko w sprawie lotnisk lokalnych i regionalnych Parlament
Europejski wyraził w rezolucji z dnia 10 maja 2012 roku w sprawie
przyszłości regionalnych portów lotniczych i usług lotniczych w UE. W
dokumencie Parlament uznał, że należy unikać szybkiego wzrostu liczby
regionalnych portów lotniczych oraz odnotował, że ich rozwój powinien
być ukierunkowany tak, aby nie dopuszczać do tworzenia niewykorzystanej
czy nieefektywnie wykorzystywanej infrastruktury lotniskowej. Parlament
podkreślił również znaczenie zagospodarowania i modernizacji
istniejących struktur przed przystąpieniem do tworzenia nowych.
Oby teraz władze lokalne dostrzegły ten potencjał jaki posiadają,
wspomagając rozwój małych lotnisk działających na terenie gmin i
powiatów, co realnie może przyczynić się do rozwoju gospodarczego danego
regionu.
Marcin Pampuch - trener biznesu z zakresu
komunikacji i public relations, absolwent wydziału dziennikarstwa i nauk
politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Przez wiele lat związany z
radiem i telewizją. Instruktor nurkowania i pilot szybowcowy. W
Aeroklubie Ziemi Piotrkowskiej odpowiada za promocję i pozyskiwanie
środków unijnych. Jest organizatorem corocznego festiwalu FLY FEST na
lotnisku w Piotrkowie Trybunalskim. Brał udział (jako słuchacz) w
marcowej sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w Strasburgu.
dlapilota.pl
Komentarze
Prześlij komentarz