Czy Prezes ULC może prowadzić procesy certyfikacji systemów zarządzania bezpieczeństwem na polskich lotniskach?
W Dzienniku Ustaw z 20
października 2014 r, (poz. 1420) ukazał się tekst rozporządzenia
ministra infrastruktury i rozwoju (MIiR) z dnia 11 września 2014 r. w
sprawie warunków eksploatacji lotnisk, w którym (w § 3) został
przywołany podręcznik zarządzania bezpieczeństwem (Doc 9859) wydany
przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), jako
dokument zawierający „wymagania” dla systemów bezpieczeństwa, jakie mają
być stosowane na lotniskach.
W przypisie dolnym do tego paragrafu wskazano, że dokumentem obowiązującym jest podręcznik Doc 9859 opublikowany w Dzienniku Urzędowym Prezesa Urzędu Lotnictwa nr 15, poz. 94 z 22 września 2011 r. (wytyczne nr 10).
W tym kontekście należy zauważyć, co następuje:
1. „Wymagania”, jak to jest sformułowane w tym rozporządzeniu,
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) publikuje w
Załącznikach do Konwencji chicagowskiej, a wynika to bezpośrednio z art.
37 do tej Konwencji i tam są one nazywane „międzynarodowymi normami
oraz zaleconymi metodami i zasadami postępowania” (Standards and
Recommended Practices – SARPs). Podręczniki ICAO są w tym systemie
(chicagowskim) tylko materiałami doradczymi, a nie „wymaganiami”,
dlatego też nie mogą zastąpić norm międzynarodowych (SARPs ICAO), ani
też występować samodzielnie lub samoistnie, a tylko, jako uzupełnienie
tych SARPs.
Podręcznik ICAO Doc 9859 (wydanie II z 2009 r.), na który powołuje się
ww. rozporządzenie MIiR, został, co prawda, opublikowany w języku
polskim w Dz. Urz. ULC nr 15, poz. 94 z 2011 r., jednak to wydanie
podręcznika (II) zostało w roku 2013 wycofane przez ICAO i zastąpione
całkowicie nowym wydaniem (III), które do tej pory nie zostało
opublikowane w języku polskim w Dz. Urz. Prezesa ULC.
Wskazanie w rozporządzeniu MIiR (w 2014 r.), jako źródła prawa dokumentu
ICAO Doc 9859 (II) wycofanego z użycia w 2013 r. i brak publikacji
nowego wydania (III) w j. polskim stanowi istotną wadę prawną.
2. Międzynarodowe normy oraz zalecane metody i zasady
postępowania (SARPs ICAO) dotyczące zarządzania bezpieczeństwem w
lotnictwie cywilnym (wymagania), w tym także bezpieczeństwem na
lotniskach, podane są w Załączniku 19 do Konwencji chicagowskiej pt.
„Zarządzanie bezpieczeństwem” (wyd. pierwsze). Tekst tego Załącznika
został opublikowany w Dz. Urz. Prezesa ULC z 16 kwietnia 2014 r. poz.
28, Obwieszczenie Prezesa ULC nr 5.
Jednakże, art. 3 ust. 2 ustawy Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r., poz.
1393) wymaga, aby Załączniki do Konwencji były wdrażane do polskiego
systemu prawnego w drodze oświadczenia rządowego ws. mocy obowiązującej
(Dz. U. z 2003 r. nr 146, poz. 1413) i po bezzwłocznym ogłoszeniu ich
tekstów w Dzienniku Urzędowym Prezesa ULC.
Do dnia dzisiejszego (od lutego 2013 r.) nie dokonano nowelizacji
oświadczenia rządowego, które wdrażałoby Załącznik 19 do polskiego
systemu prawnego, więc publikacja jego treści w Dz. Ur. ULC jest prawnie
bezskuteczna.
Przedstawiając powyższe braki źródeł prawa, a jednocześnie mając na
uwadze, że Prezes Urzędu właśnie rozpoczyna cykl audytów
certyfikacyjnych na polskich lotniskach w celu potwierdzenia, że
spełniają one wymagania przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr
139/2014 ustanawiające wymagania oraz procedury administracyjne
dotyczące lotnisk, ośmielam się zadać ministrowi właściwemu ds.
transportu tylko jedno proste pytanie:
Czy Prezes ULC może prowadzić procesy certyfikacji systemów
zarządzania bezpieczeństwem na polskich lotniskach z wykorzystaniem
rozporządzenia MIiR, w którym przywołany jest wycofany z użycia
podręcznik ICAO Doc 9858 (wyd. II z 2009 r.) ?
Z poważaniem
Waldemar Królikowski
Polski Klub Lotniczy
Waldemar Królikowski
Polski Klub Lotniczy
źródło: Polski Klub Lotniczy
Komentarze
Prześlij komentarz