Konwersatorium nt. funkcjonowania systemów bezzałogowych w przestrzeni publicznej

W dniu 23.04.2015 r. o godzinie 11:00 w Przemysłowym Instytucie Automatyki i Pomiarów, Al. Jerozolimskie 202 w Warszawie, odbędzie się Konwersatorium pt.: "Prawne i społeczne problemy funkcjonowania systemów bezzałogowych w przestrzeni publicznej".


Wstęp wolny. Wymagana rejestracja online! 

W większości miast powstają systemy zarządzania informacją, infrastrukturą i usługami. Przestrzeń publiczna będzie w niedalekiej obfitować w systemy inteligentne, ułatwiające mieszkańcom życie, również takie, które będą ich wyręczać w rutynowych czynnościach. Działanie tego rodzaju systemów nie będzie musiało zaprzątać naszej uwagi, jeżeli oczywiście będą dobrze działać. Wiele z nich jest zresztą dosłownie skrytych pod ziemią. 

Pojawią się jednak też roboty wyposażone w algorytmy podejmowania decyzji, czyli zastępujące tradycyjną rolę człowieka. Pomimo, że często nieco na wyrost nazywamy tego rodzaju maszyny inteligentnymi, ich upowszechnienie będzie skutkować nowymi sposobami interakcji człowieka z otoczeniem. Szczególnie godne uwagi jest znaczenie robotów mogących się poruszać autonomicznie. 

Ileż potencjalnych problemów mogą spowodować w zatłoczonej przestrzeni miejskiej roboty latające, czyli drony? A przecież w przestrzeni publicznej jest też miejsce dla wielu innych rodzajów robotów mobilnych. Pomimo pewnych problemów technicznych i prawnych systemy bezzałogowe będą naturalną drogową rozwojową transportu publicznego, szczególnie szynowego. Na ile realną w praktyce? 

godz. 11.00 – 14.00
- Wprowadzenie. Sławomir Kosieliński, prezes zarządu Fundacji „Instytut Mikromakro”
- Światowe trendy i perspektywy wykorzystania robotyki. Wyzwania i korzyści, prof. nzw. dr inż. Piotr Szynkarczyk, PIAP
- Etyczne aspekty wykorzystania robotów. Karolina Zawieska, PIAP
- Jak regulować zastosowania robotów w transporcie. Problemy prawne i możliwości ich rozwiązania.  Krzysztof Wojdyło, Wardyński Wspólnicy
 

Debata panelowa „Roboty w przestrzeni publicznej – dwa kroki w przód, jeden krok w tył?”
- Mariusz Feltynowski KCKRiOL KG Państwowej Straży Pożarnej: doświadczenia Państwowej Straży Pożarnej z dotychczasowego użytkowania bezzałogowców – korzyści i możliwości ich wykorzystania
- dr hab. prof. SWPS Kazimierz Krzysztofek, SWPS/Instytut Mikromakro:  relacje człowiek-maszyna
- dr Maciej Bukowski, Warszawski Instytut Studiów Ekonomicznych WISE: biznesowe perspektywy zastosowań systemów inteligentnych
- Renault Polska: co się musi zdarzyć, by na ulicach pojawiły się autonomiczne pojazdy?
- Krzysztof Dyl, prezes Urząd Transportu Kolejowego: Jak regulatorzy przygotowują się do wykorzystania pojazdów autonomicznych
 

Prowadzenie: Sławomir Kosieliński, prezes zarządu Fundacji „Instytut Mikromakro” i Piotr Rutkowski, wiceprezes Fundacji „Instytut Mikromakro”.
 
5zywiolow.pl

Komentarze