Port Lotniczy Kielce - nie rezygnują z projektu
Lotnisko w Kielcach – temat podnoszony przez samorządowców od lat. Ci z
projektu nie rezygnują, mimo problemów, jakie z uruchomieniem połączeń
lotniczych z nowego lotniska miały władze Radomia. Te dwa porty dzieli
zaledwie 80 km. Przedstawiciele Kielc są jednak przekonani, że z ich
projektem będzie inaczej.
Skąd ta pewność? W województwie świętokrzyskim popularne są bowiem Targi Kielce,
na których, co roku, odbywa się kilkadziesiąt imprez targowych i
wystawienniczych. Liczba zwiedzających to około 200 tys. osób z blisko
60 krajów. To haczyk, który miałby przyciągnąć pasażerów do Kielc. I
linie lotnicze, które w przypadku takich inwestycji jak budowa lotniska –
są niezbędne.
Przekonało się o tym ostatnio lotnisko w Radomiu, które mimo iż gotowe
do obsługi pasażerów od maja ubiegłego roku, wciąż stoi puste.
Informacje o pozyskaniu nowej linii pojawiły się dopiero w ubiegłym
tygodniu. To wciąż jednak zaledwie jeden przewoźnik, który uruchomi
połączenia z Radomia do hubu w Rydze. Iście absurdalny kierunek biorąc
pod uwagę fakt, że dużo wygodniej pasażerowi biznesowemu byłoby w takich
okolicznościach dojechać po prostu do Lotniska Chopina w Warszawie (w
sumie to podróż na około półtorej godziny samochodem, modernizowane jest
również połączenie kolejowe na tej trasie). Za bilet do Rygi
pasażerowie podróżujący z Radomia będą musieli zapłacić 579 zł.
To, co stoi po stronie Radomia, to jednak koszty uruchomienia portu,
które były znacznie niższe, niż szacunkowe koszty budowy lotniska w
Kielcach – sięgające 360 mln zł. Samorządowcy są mimo wszystko
przekonani, że kielecki port będzie na siebie zarabiał, a w pierwszym
roku działalności obsłuży 100 tys. pasażerów. Pierwszy milion – po 10
latach działalności.
Projektowany Port Lotniczy Kielce miałby się znajdować około 25 km na
południe od stolicy województwa świętokrzyskiego, na terenach
miejscowości Obice (gmina Morawica) oraz Grabowiec (Gmina Chmielnik). Do
tej pory na same przygotowania do budowy portu wydano już ponad 31 mln
zł. Główną pozycję stanowią koszty zakupu ziemi pod inwestycję.
Województwo świętokrzyskie jest jednym z czterech nie posiadających
obecnie czynnego lotniska dla ruchu pasażerskiego. Poza Kielecczyzną
chodzi o opolskie, podlaskie oraz warmińsko-mazurskie. W tym ostatnim
budowa portu już trwa i zakończy się wraz z końcem 2015 r. Z budowy
swojego lotniska zrezygnowało jakiś czas temu Podlasie, które chce teraz
postawić na małe lotnisko w Krywlanach dostosowane do przyjmowania
ruchu General Aviation.
Komentarze
Prześlij komentarz