Kolejne spotkanie z zarządzającymi lotniskami w ULC
W dniu 20 maja 2015 roku w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, z
inicjatywy Prezesa ULC Pana Piotra Ołowskiego, odbyło się kolejne
spotkanie mające na celu efektywne przygotowanie zarządzających
lotniskami do skutecznej realizacji zadań rozporządzenia (UE) nr
139/2014 ustanawiającego wymagania oraz procedury administracyjne
dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i
Rady (WE) nr 216/2008.
W spotkaniu udział wzięli Prezesi Zarządów portów
lotniczych, Kierownicy ds. bezpieczeństwa, audytorzy wewnętrzni,
Kierownicy pionów operacyjnych, a także pracownicy odpowiedzialni za
praktyczne przygotowanie lotnisk do stosowania przepisów unijnych.
Podczas spotkania omówiono doświadczenia Europejskiej Agencji
Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) oraz państw członkowskich Unii
Europejskiej związane z procesem konwersji certyfikatów, przeprowadzony w
kwietniu bieżącego roku pierwszy proces konwersji certyfikatu wydanego
na podstawie przepisów krajowych na certyfikat wydany na podstawie
przepisów Unii Europejskiej, a także wymogi związane z systemem
zarządzania bezpieczeństwem wynikające z przepisów europejskich oraz
krajowych.
Do dnia 31 grudnia 2017 roku wszystkie lotniska, o których mowa w art. 4
ust. 3a rozporządzenia bazowego 216/2008 tj. lotniska użytku
publicznego, obsługujące zarobkowy przewóz lotniczy, na których prowadzi
się operacje podejścia lub odlotu przy wykorzystaniu procedur
instrumentalnych, które dysponują utwardzoną drogą startową o długości
co najmniej 800 metrów, będą musiały dostosować się do wymagań UE i
przejść proces konwersji certyfikatów. W dniu 28 kwietnia 2015 r., po
pomyślnie przeprowadzonym procesie konwersji certyfikatu lotniska
Bydgoszcz-Szwederowo (EPBY), Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał pierwszy certyfikat lotniska użytku publicznego
na podstawie wymagań przepisów unijnych (na czas nieokreślony).
Procesowi konwersji certyfikatu krajowego na unijny będzie podlegało
jeszcze 12 lotnisk użytku publicznego posiadających certyfikat Prezesa
Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydany na podstawie przepisów krajowych.
Nowy system certyfikacji unijnej zapewnia proporcjonalność wymogów
eksploatacyjno-technicznych w zależności od wielkości i nasilenia ruchu,
kategorii i złożoności danego lotniska oraz charakteru i zakresu
prowadzonych na nim operacji, oraz zapewnia niezbędną elastyczność
przepisów, indywidualnie do każdego lotniska. Takie podejście oparte
jest na zasadzie ciągłej współpracy pomiędzy władzą lotniczą, a
zarządzającymi lotniskami. Spotkania przygotowujące zarządzających do
procesów konwersji są nie tylko niezbędnym elementem procesu wdrażania
nowych przepisów, ale również potwierdzeniem partnerskiego działania w
dążeniu do wspólnego celu, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa
wykonywania operacji lotniczych.
Warto zaznaczyć, że ULC mając na uwadze słuszny interes lotnisk
rozpoczął przeprowadzanie konwersji certyfikatów znacznie przed
ostatecznym terminem, jaki Unia Europejska wyznaczyła krajom
członkowskim na przygotowania. Tym samym, Polska znalazła się w grupie
państw członkowskich wiodących w stosowaniu przepisów UE dotyczących
lotnisk.
Do pobrania: Prezentacja przedstawiona podczas spotkania
Komentarze
Prześlij komentarz