Zgłaszanie zdarzeń lotniczych
Zgodnie z przepisami UE 376/2014 i Prawem Lotniczym organizacje lotnicze są zobowiązane do
zgłaszania zdarzeń lotniczych do PKBWL oraz do Urzędu Lotnictwa
Cywilnego. Zgłoszenia zdarzeń lotniczych lub innych nieprawidłowych
okoliczności, które zagroziły lub mogły zagrozić bezpieczeństwu
dokonywane są przez organizacje lotnicze na poniższy adres mailowy do
odpowiedniego, bezpośrednio nadzorującego/certyfikującego departamentu.
1. Zgłaszanie zdarzeń do PKBWL
Zgodnie z art. 135a, ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo
lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393, z 2014 r. poz. 768 oraz z 2015 r.
poz. 978, 1221 i 1586) podmioty są zobowiązane zgłaszać zdarzenia lotnicze do Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.
Zgłoszenia należy przesyłać:
pocztą elektroniczną na adres: pkbwl@mib.gov.pl
lub
faksem na nr: +48 22 630 11 17
telefon alarmowy PKBWL: +48 500 233 233
Zdarzenie lotnicze powinno być zgłoszone jak najwcześniej, nie poźniej niż 72 godziny od momentu wystąpienia.
Zdarzenie lotnicze powinno być zgłoszone jak najwcześniej, nie poźniej niż 72 godziny od momentu wystąpienia.
Rzeczypospolita Polska jest stroną Konwencji o międzynarodowym
lotnictwie cywilnym podpisanej 7 grudnia 1944 r. w Chicago. Zgodnie z
postanowieniami zawartymi w art. 26 Konwencji, a także międzynarodowymi
normami i zalecanymi metodami postępowania wydanymi przez Organizację
Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego na podstawie art. 37 Konwencji,
państwo polskie jest zobowiązane do przeprowadzenia w celach
profilaktycznych badania zdarzenia lotniczego zaistniałego na jego
terytorium. W tym celu powołało do życia Państwową Komisję Badania
Wypadków Lotniczych. Komisja ta jest organem do spraw badania zdarzeń
lotniczych w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej.
Przepisy międzynarodowe i krajowe w zakresie zgłaszania zdarzeń lotniczych oraz badania zdarzeń lotniczych, a także wzory zgłoszeń dostępne są na stronie internetowej PKBWL:
Przepisy międzynarodowe i krajowe w zakresie zgłaszania zdarzeń lotniczych oraz badania zdarzeń lotniczych, a także wzory zgłoszeń dostępne są na stronie internetowej PKBWL:
Komunikaty PKBWL dostępne są pod poniższym linkiem:
1. Formularz ogólny - do użycia przez wszystkich użytkowników
statków powietrznych, zarządzających lotniskami, agentów handlingowych
itp.
- Excel (XLS)
plik do pobrania114.5 KB
2. Formularz dla zdarzeń związanych ze służbami ruchu
lotniczego lub interakcjami pomiędzy służbami ATM/CNS a załogami (w tym
naruszenia przestrzeni powietrznej, zaniżenia separacji itp.)
- Excel (XLS)
plik do pobrania347 KB
3. Formularz dla zdarzeń związanych z aktywnością ptaków i innych zwierząt
- Excel (XLS)
plik do pobrania85 KB
4. Formularz TORF - dla organizacji projektujących,
produkujących, obsługujących i zarządzających ciągła zdatnością do lotu
(w oparciu o rozporządzenia EC 748/2012, EC 1321/2014)
- TORF
plik do pobrania879.29 KB - Instrukcja wypełniania
plik do pobrania 116.99 Kb
2. Zgłaszanie zdarzeń do ULC
Zgodnie z przepisami UE organizacje lotnicze są zobowiązane do
zgłaszania zdarzeń lotniczych do PKBWL oraz do Urzędu Lotnictwa
Cywilnego. Zgłoszenia zdarzeń lotniczych lub innych nieprawidłowych
okoliczności, które zagroziły lub mogły zagrozić bezpieczeństwu
dokonywane są przez organizacje lotnicze na poniższy adres mailowy do
odpowiedniego, bezpośrednio nadzorującego/certyfikującego departamentu. Zgłoszenia mogą być dokonywane na formularzach wskazanych w w/w pkt 1. Więcej szczegółowych informacji dotyczących zgłaszania zdarzeń do
departamentów znajduje się w odpowiedniej podzakładce danego
departamentu.
Zgłoszenia należy przesyłać na adres:
Biuro Zarzadzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym
Departament Personelu Lotniczego
Uwaga: Formularz ogólny jest przesyłany także:
- przez organizacje ATO.
- przez organizacje ATO.
Departament Lotnisk
Departament Operacyjno-Lotniczy
Departament Żeglugi Powietrznej
Departament Techniki Lotniczej
Uwaga: Formularz TORF przesyłany jest także:
- przez organizacje projektujące i produkujące – do EASA, pocztą elektroniczną lub pocztą na adres podany w formularzu,
- przez organizacje produkujące, obsługujące i zarządzające ciągłą zdatnością do lotu – do posiadacza Certyfikatu Typu wyrobu, którego zgłoszenie dotyczy,
- przez organizacje obsługujące i zarządzające ciągłą zdatnością do lotu – do nadzoru kraju rejestracji SP
3. Rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) NR 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w
sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz
podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz
uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i
rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007.
Właściwe organy dzielą się informacjami
zebranymi i zarejestrowanymi w odpowiednich bazach danych za
pośrednictwem centralnego archiwum europejskiego (ECR). Wnioski o udzielenie informacji znajdujących się w centralnym archiwum europejskim składa się na formularzu:
Załącznik III
plik do pobrania16.42 KB
plik do pobrania16.42 KB
4. Poradnik do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. i jego przepisów wykonawczych
Zachęcamy do zapoznania się poradnikiem (Guidance Material) do
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 376/2014 z dnia 3
kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie
cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych. Poradnik zawiera zbiór wskazówek ułatwiających stosowanie rozporządzenia (EU) Nr 376/2014. Poradnik jest dostępny na stronie internetowej Komisji Europejskiej oraz na portalu Aviationreporting
Link do portalu Komisji Europejskiej:
http://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/doc/guidancematerial376.pdf
http://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/doc/guidancematerial376.pdf
Link do portalu Aviationreporting:
http://www.aviationreporting.eu/fileadmin/avrepdownloads/Guidancematerial376-2014.pdf
http://www.aviationreporting.eu/fileadmin/avrepdownloads/Guidancematerial376-2014.pdf
tekst źródłowy