Wyższe standardy bezpieczeństwa i optymalizacja kosztów w ruchu lotniczym – podpisana umowa o dofinansowanie projektu dla PAŻP

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie projektu „Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym – etap II”. Wartość przedsięwzięcia to ponad 200 mln zł, w tym unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wynosi prawie 115 mln zł.


Planowane inwestycje mają przynieść usprawnienia w trasowej części lotu i obsłudze nawigacyjnej w poszczególnych portach lotniczych. 

Projekt obejmuje m.in. budowę ośrodków radiokomunikacyjnych (OR), uruchomienie zestawów nadawczo-odbiorczych działających poniżej FL195 (8,33 kHZ), zakup i instalację radioodległościomierzy kolokowanych z ośrodkami radiokomunikacyjnymi (OR/DME), radioodległościomierza kolokowanego z radiolatarnią ogólnokierunkową (DVOR/DME), precyzyjnych systemów lądowania według wskazań przyrządów (ILS/DME), systemu radiolokacyjnego i radarów, a także budowę wieży kontroli lotów Katowice w Porcie Lotniczym Katowice – Pyrzowice oraz zakup radaru mobilnego. Termin realizacji: grudzień 2020 r.

Od lewej: Dyrektor CUPT Przemysław Gorgol i Prezes PAŻP Janusz Niedziela
Realizacja projektu pozwoli na utrzymanie najwyższych standardów bezpieczeństwa przy wzrastającym ruchu lotniczym. Kolejnym efektem będzie optymalizacja kosztów. Oznacza to również korzyści dla środowiska poprzez ograniczenie zużycia paliwa i emisji hałasu. Inwestycja umożliwi też zwiększenie przepustowości przestrzeni powietrznej. 

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej korzystała już z dofinansowania unijnego przy modernizacji zarządzanej infrastruktury lotniczej. W pierwszym etapie projektu, który realizowany był w ramach POIiŚ 2007 – 2013 Agencja zrealizowała inwestycje o wartości 576 mln PLN, dofinansowanie ze środków unijnych do tych projektów wyniosło 289 mln złotych.

fot. PAŻP



http://www.pansa.pl/?lang=_pl&opis=wiecej&id_wyslane=1250
tekst źródłowy