Zmiany w przestrzeni powietrznej FIR Warszawa z objaśnieniami. Część I: TMA
Tegoroczne zmiany stałych elementów przestrzeni
powietrznej w FIR Warszawa przypadły na AIRAC 188 obowiązujący od
27.04.2017 r. Ze względu na ilość wdrażanych, projektów opis zmian umownie
podzielono na kilka części, których publikację zaplanowano na kolejne
dni.
Wszystkie planowane do wprowadzenia zmiany były poddane konsultacjom społecznym, które odbywały się zarówno w internecie (na stronach pansa.pl oraz dlapilota.pl) jak również poprzez kontakt z właściwymi podmiotami operującymi w rejonach planowanych zmian.
Dla
projektów zmian dla których użytkownicy zgłosili szereg uwag i
wątpliwości lub propozycji alternatywnych rozwiązań, PAŻP zorganizował
wielostronne (Wnioskodawcy – PAŻP – Użytkownicy) warsztaty konsultacyjne
poświęcone dedykowanej tematyce, na których wypracowywano kompromisowe
rozwiązania. Należy zauważyć, że zarówno strona wojskowa jak i
przedstawiciele General Aviation wykazywały się dużą elastycznością i
zrozumieniem potrzeb pozostałych użytkowników, dzięki czemu udało się
wypracować szereg kompromisowych rozwiązań.
Jak co roku, bardzo aktywny udział użytkowników
przestrzeni w konsultacjach sprawił, że mieli oni bardzo często realny
wpływ na zakres zmian i ostateczny kształt wdrażanych projektów. W
przypadku reorganizacji TMA Warszawa uwzględniono większość uwag
Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej oraz Polskiego Stowarzyszenia
Paralotniowego. Przy reorganizacji TMA Lublin uwzględniono większość
uwag Aeroklubu Lubelskiego. Na finalny kształt projektu reorganizacji
TSA04 i wprowadzenia TSA03 duży wpływ mieli: Aeroklub Polski, BB AERO i
Aeroklub PLL LOT, Aeroklub Stalowowolski, Aeroklub Ziemi Zamojskiej oraz
OKL Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie, a na ostateczne granice TMA
Rzeszów – Aeroklub Rzeszowski, Aeroklub Ziemi Jarosławskiej oraz PZL Mielec.
Zmiany granic TMA Lublin, Rzeszów, Poznań North, Warszawa, Olsztyn oraz wybranych struktur przyległych
Największa zmiana tej wiosny będzie miała miejsce w
rejonie lotniska EPLB. Poszerzenie granic TMA lotniska Lublin głównie w kierunku
zachodnim ma na celu przede wszystkim umożliwienie stosowania
optymalnych profilów zniżania przy lądowaniach na najczęściej
wykorzystywany kierunek do lądowania RWY 07. Równocześnie nowe procedury
SID/STAR zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zwiększyć możliwości wykonywania lotów szybowcowych realizowanych przez Aeroklub Lubelski w strefach RADAWIEC AREA, równolegle z operacjami do/z EPLB.
Korekcie ulegną granice TSA04/05 TRA04, MATZ EPDE,
trasy MRT oraz wprowadzona zostanie strefa TSA03 – zmiany te
podyktowane są potrzebami strony wojskowej w zakresie realizacji ich
działań statutowych (przede wszystkim związane ze stacjonowaniem w EPDE
nowych samolotów M346 Master) oraz dostosowaniem granic stref do
nowych granic TMA Lublin.
Segmenty obecnie istniejącej strefy TSA04
znajdujące się na wschód i południe od TMA Lublin, zostaną przemianowane
na TSA03. Dodatkowo należy zauważyć, że dolna granica stref została podniesiona z 5500ft do FL095, co z pewnością ucieszy użytkowników General Aviation.
Podział wewnętrzy TSA04 oraz TRA04 na północ od
TMA Lublin ulegnie zmianie (zredukowanie liczby segmentów), a dodatkowo
strefa poziomo zostanie powiększona w kierunku wschodnim, przy
równoległym podniesieniu dolnej granicy obecnej wschodniej części
strefy TSA04 z 1700ft na 3500ft a w okresie od 01.IV do 30.IX w
godzinach 09.00 UTC – do zachodu słońca, nawet na 6500ft. To kompromisowe
rozwiązanie wypracowane zostało w ramach negocjacji głównych
użytkowników operujących w przedmiotowych rejonach.
Drugą dużą zmianą elementów przestrzeni kontrolowanej jest modyfikacja
granic TMA Rzeszów związana z wprowadzeniem procedur SID i STAR (RNAV
RNP1). Dolne granice stref zostały dostosowane do bieżących potrzeb ATC.
Tym samym w części przestrzeni dolna granica zostanie podniesiona, a w
części z kolei obniżona. Szczegóły zostały przedstawione poniżej:
Równocześnie w bezpośredniej bliskości TMA Rzeszów wprowadzone zostaną nowe strefy (TRA40 oraz TRA65) na potrzeby szybowcowych lotów chmurowych.
Kolejna zmiana obejmuje powiększenie (w granicach poziomych) sektora C TMA Poznań North w kierunku wschodnim tj. do granicy MATZ EPPW, co umożliwi wydłużenie dystansu dostępnego na zniżanie a/c oraz prowadzenie a/c wzdłuż północnego down-wind’u. Zwiększy to przestrzeń dostępną do wektorowania radarowego, poprawi bezpieczeństwo ruchu kontrolowanego oraz pozwoli na płynniejsze zniżanie statków powietrznych do EPPO.
Następną zmianą jest reorganizacja granic TMA Warszawa, mająca na celu umożliwienie zastosowania optymalnych profilów zniżania przez a/c w dolotach na główny oprzyrządowany kierunek lotniska w Modlinie (RWY08) z kierunku zachodniego i północnego przez punkty BIMPA i SORIX (blisko 70% wszystkich dolotów do tego lotniska). Dodatkowo modyfikacji ulegną zlokalizowane w przestrzeni TMA szybowcowe rejony Babice Area oraz spadochronowe Chrcynno Area.
Ostatnia zmiana opisana w pierwszej części
artykułu to korekta granic TMA Olsztyn, wynikająca z wdrożenia procedur
opartych o nową pomoc nawigacyjną DVOR/DME SYN. Dodatkowo, w celu poprawy elastycznego użytkowania przestrzeni powietrznej przygotowano zmianę podziału wewnętrznego strefy TSA02. Wprowadzone zostaną segmenty TSA02I oraz TSA02J
o granicach pionowych i dostępności takiej samej jak obecne TSA02A
(dla TSA02I) oraz TSA02B (dla TSA02J), jak również zmieniony zostaje
podział wewnętrzny pomiędzy obecnymi segmentami TSA 02 B i C. Same
zasady funkcjonowania segmentów A, B i C i ich dostępność pozostają bez
zmian do stanu obecnego. Przedmiotowa zmiana przynosi największe korzyści
dla Portu Lotniczego, który nie będzie już miał problemów z
przyjmowaniem statków powietrznych podczas pracy AFIS w godzinach 09-11
LMT, kiedy to strefy TSA02 były aktywowane od GND. Tym samym - zgodnie z
wypracowanym obowiązującym porozumieniem - w godzinach pracy TWR EPSY strefy TSA 02 I, J mogą być aktywne od FL115, zaś w godzinach pracy AFIS EPSY od FL095.
Dla segmentów C i D wprowadza się ponadto nieznaczną korektę granic zewnętrznych w rejonie TMA EPWA.
Dodatkowo wprowadzane są zmiany dostępności:
Dla segmentów C i D wprowadza się ponadto nieznaczną korektę granic zewnętrznych w rejonie TMA EPWA.
Dodatkowo wprowadzane są zmiany dostępności:
a) umożliwienie rezerwacji i aktywacji strefy TSA 02D do FL305:
- od godziny 18:00 LMT do 09:00 LMT w okresie zimowym 01 SEP – 30 APR;
- od godziny 20:00 LMT do 09:00 LMT w okresie letnim 01 MAY – 31 AUG;
- od godziny 18:00 LMT do 09:00 LMT w okresie zimowym 01 SEP – 30 APR;
- od godziny 20:00 LMT do 09:00 LMT w okresie letnim 01 MAY – 31 AUG;
b) umożliwienie bez ograniczeń
czasowych rezerwacji i aktywacji stref TSA02F, TSA02G (w chwili obecnej
dostępne są w pełnym zakresie wysokości tylko dwie godziny dziennie
09:00 – 11:00 LMT), ale tylko w zakresie wysokości 5500ft AMSL – FL125 i
wyłącznie na potrzeby tankowania w powietrzu wojskowych statków
powietrznych wykonujących loty tranzytowe lub w czasie międzynarodowych
ćwiczeń wojskowych.
Opracowano we współpracy z Ośrodkiem Planowania Strategicznego (ASM1) PAŻP.
Komentarze
Prześlij komentarz