Warszawa nadal w czołówce wzrostów w Europie
Warszawskie Lotnisko Chopina w lutym znów było jednym z najszybciej
rozwijających się dużych portów lotniczych w Europie. Wśród lotnisk
odprawiających ponad 10 mln pasażerów rocznie wyższy wzrost zanotował
tylko St. Petersburg.
Jak wynika z danych ACI Europe, organizacji zrzeszającej 235 lotnisk
europejskich odprawiających niemal 90 proc. ruchu na kontynencie, w
lutym liczba pasażerów w Europie wzrosła o 5,2 proc. Lotniska w krajach
Unii Europejskiej rozwijały się średnio o 5,5 proc., a poza wspólnotą - o
4,2 proc.
Po korekcie o liczbę dni, związaną z tym,
że ubiegły rok był przestępny, wzrost wyniósłby 9 proc. w skali całego
kontynentu oraz odpowiednio 9,3 i 7,9 proc. dla obydwu podgrup lotnisk.
Niemal
cały wzrost ruchu dotyczył połączeń międzynarodowych, z których
skorzystało o 7,3 proc. pasażerów więcej. Trasy krajowe były niemal w
stagnacji - ruch na nich wzrósł jedynie o 0,4 proc. Liczba operacji
lotniczych spadła o 0,2 proc., a masa odprawionych ładunków wzrosła o
3,4 proc.
Na statystyki lotnisk unijnych wpłynął
przede wszystkim bardzo wysoki wzrost ruchu w krajach wschodniej części
wspólnoty - Bułgarii (41,7 proc.), Rumunii (26,5 proc.) i Polsce (19,9
proc.). Świetne statystyki zanotowały też unijne wyspy na Morzu
Śródziemnym - na Cyprze ruch wzrósł w lutym o 23 proc., a na Malcie o
25,1 proc. Tylko nieznacznie wolniej (o 19 proc.) przybywało pasażerów w
Portugalii.
Z kolei na statystyki portów poza Unią pozytywnie wpływała przede
wszystkim Islandia, która po raz kolejny była liderem wzrostu z dynamiką
na poziomie 50,1 proc. Bardzo szybko rośnie też ruch lotniczy na
Ukrainie (o 29,7 proc.). Dwucyfrowe wzrosty zanotowały także m.in.
Rosja, Gruzja, Mołdawia i Czarnogóra. Wzrosty w tej grupie lotnisk
hamowała jednak Turcja, która po raz kolejny zanotowała spadek liczby
pasażerów. W lutym 2017 r. było ich o 3,6 proc. mniej niż w 2016 r.
W
lutym najszybciej rozwijały się mniejsze lotniska. Porty odprawiające
między 5 a 10 mln pasażerów rocznie zanotowały wzrost o 8,1 proc., a
statystykę tę napędzały lotniska w Keflaviku (wzrost o 50,1 proc.),
Kijowie-Boryspolu (29,8 proc.) i Larnace (28 proc.).
W grupie najmniejszych lotnisk, odprawiających poniżej 5 mln
pasażerów rocznie, zanotowano wzrost o 7,6 proc. Liderami w tej grupie
były rumuńskie porty Bukareszt-Baneasa (wzrost o ponad 1000 proc.) i
Arad (133 proc.) oraz serbski Nisz (ponad 350 proc.), ale statystyki te
są mało reprezentatywne z uwagi na bardzo niską bazę ruchu na tych
lotniskach - np. w Aradzie w lutym odprawiono tylko 28 pasażerów.
Spośród lotnisk odprawiających ponad milion pasażerów rocznie liderami
wzrostów były Kluż-Napoka (55,8 proc.), Sofia (45,4 proc.) i Tbilisi (38
proc.).
Wśród większych lotnisk wzrosty były
nieco niższe - w grupie odprawiających od 10 do 25 mln pasażerów ruch
zwiększył się w lutym o 6,6 proc., a wśród jeszcze większych o 3,2 proc.
Jak wynika z wyliczeń Pasazer.com, dla 25 największych lotnisk Europy wzrost w lutym wyniósł 4,2 proc.
W
grupie lotnisk odprawiających od 10 do 25 mln pasażerów liderami
wzrostu były porty w St. Petersburgu (27,8 proc.), Warszawie (26,6
proc.) i Lizbonie (20 proc.). Większe huby nie miały aż tak dobrych
statystyk - liderem było moskiewskie lotnisko Szeremetiewo (15,4 proc.),
które wyprzedziło brytyjskie porty w Manchesterze (11,5 proc.) i
Londynie-Gatwick (9,9 proc.).
Warszawskie lotnisko po raz kolejny rozwijało się wyraźnie szybciej niż
regionalni konkurenci (z wyjątkiem kijowskiego Boryspola).
Komentarze
Prześlij komentarz