Komentarz PAŻP dotyczący konsultacji w sprawie przestrzeni wokół lotniska Szymany
28 czerwca zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie przestrzeni
CTR/TMA wokół lotniska Szczytno-Szymany, które zostały przeprowadzone
przez portal dlapilota.pl wspólnie z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.
W związku z dużą popularnością ankiety zamieszczonej na naszych łamach, o jej podsumowanie poprosiliśmy Filipa Sosina, Kierownika Ośrodka Planowania Strategicznego ASM1 Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
"Przede wszystkim chciałbym bardzo podziękować za tak liczne zaangażowanie użytkowników przestrzeni powietrznej w proces konsultacji, szczególnie tym, którzy pokusili się o argumentację, która - mam nadzieję - pomoże PAŻP w wypracowaniu optymalnego rozwiązania.
Pierwszy raz w dotychczasowych konsultacjach różnych projektów
użytkownicy wybrali najbardziej skomplikowany wariant przestrzeni. W
moim przekonaniu kluczową kwestią są potrzeby szybowcowe EPOD i to Ci
użytkownicy, mając na względzie własne potrzeby, zdominowali konsultacje
i wybrali wariant relatywnie najmniej ograniczający ich działalność.
Na wzór stosowanych dotychczas rozwiązań w zakresie umożliwienia
użytkownikom General Aviation lotów w przestrzeni kontrolowanej (m.in.
rejony w TMA dla Babic, Leszna, Pobiednika czy Przylepu), PAŻP
przygotuje projekt wydzielenia w przestrzeni kontrolowanej rejonów
dedykowanych lotom szybowcowym, który następnie zostanie omówiony z
użytkownikami wykonującymi loty z EPOD.
Jestem przekonany, że wspólnie wypracujemy
rozwiązania, które zminimalizują uciążliwość wprowadzenia przestrzeni
kontrolowanej dla lotniska w Szymanach na pozostały ruch General
Aviation. A następnie mając na uwadze rejony lotów szybowcowych wspólnie
z użytkownikami EPOD wypracujemy docelowy kształt CTR/TMA. Może się
okazać, że wydzielając w/w rejony i określając konkretne zasady ich
użytkowania uznają, że lepszym wariantem będzie wprowadzenie mniej
skomplikowanej struktury przestrzeni przy równoległym wprowadzeniu
rejonów szybowcowych. O tym przekonamy się wkrótce i oczywiście
poinformujemy pozostałych użytkowników przestrzeni".
Odnośnie pozostałych komentarzy użytkowników:
Odnośnie pozostałych komentarzy użytkowników:
-
TMA/CTR będą aktywne tylko w czasie zapewniania ATC. W pozostałym czasie przestrzeń tożsama z granicami CTR będzie aktywna jako ATZ, natomiast przestrzeń tożsama z granicami TMA zmieni się w przestrzeń klasy G.
-
odnośnie zaproponowanych granic CTR/TMA to zaprojektowano je w minimalnych możliwych granicach, zapewniających zabezpieczenie przestrzenią kontrolowaną procedur podejścia, odlotów i holdingu. Kształt przestrzeni kontrolowanej w północno-wschodniej części wynika z przestrzeni holdingu opracowanego nad lokalizacją planowanego do wdrożenia DME.
-
planowana klasa przestrzeni CTR/TMA to D".
Komentarze
Prześlij komentarz