Bezpieczne niebo - lataj z "głową" bezzałogowo
W związku z incydentem, do jakiego
doszło w pobliżu warszawskiego lotniska im. F. Chopina, kiedy to
nastąpiło niebezpieczne zbliżenie rejsowego samolotu z dronem,
przypominamy o konieczności przestrzegania kilku prostych zasad, które
pozwolą na bezpieczne korzystanie z bezzałogowych statków powietrznych.
Zasady wykonywania lotów w warunkach
VLOS (Visual Line of Sight – operacje w zasięgu wzroku operatora)
zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i
Gospodarki Morskiej z 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania
niektórych przepisów ustawy Prawo lotnicze do niektórych rodzajów
statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących
używania tych statków. Loty muszą odbywać się poza strefami
kontrolowanymi lotnisk, strefami ruchu lotniskowego lotniska wojskowego,
strefami kontrolowanymi lotniska wojskowego oraz strefami R (Restricted
Area – strefa ograniczeń), D (Danger Area – strefa niebezpieczna) oraz P
(Prohibited Area – strefa zakazana).
Każdorazowo służby kontroli ruchu
lotniczego informują o wszelkich niebezpiecznych zdarzeniach policję.
Należy pamiętać, że na puszczanie lampionów, balonów, fajerwerków,
świateł lasera należy uzyskać zgodę instytucji zapewniającej służbę
ruchu lotniczego.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami
prawa lotniczego, zabrania się emitowania w strefach przestrzeni
powietrznej wykorzystywanej do żeglugi powietrznej wiązki lasera lub
światła z innych źródeł w kierunku samolotu, w sposób mogący spowodować
olśnienie, oślepienie lub wystąpienie poświaty. Może to bowiem stworzyć
zagrożenie bezpieczeństwa statku powietrznego.
Sankcje karne za nieprzestrzeganie tych
ograniczeń określone są w ustawie z 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze.
Naruszenia przepisów ustawy zagrożone są karą grzywny, karą ograniczenia
wolności lub pozbawienia wolności do roku lub do lat 5.
Drony w polskim prawie
Zasady korzystania z polskiej
przestrzeni powietrznej zostały określone w ustawie z 3 lipca 2002 r.
Prawo lotnicze oraz w przepisach wykonawczych do ustawy. Szczegółowe zasady dotyczące wykonywanie
lotów bezzałogowych w Polsce opisano w trzech rozporządzeniach Ministra
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej:
- z 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków, które częściowo określa zasady wykonywania lotów;
- z 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji, które określa zasady licencjonowania osób wykonujących loty bezzałogowe;
- z 26 kwietnia 2013 r. w sprawie przepisów technicznych i eksploatacyjnych dotyczących statków powietrznych kategorii specjalnej, nieobjętych nadzorem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego.
Dwa pierwsze rozporządzenia są obecnie
nowelizowane. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przekazało je do
konsultacji międzyresortowych.
W Urzędzie Lotnictwa Cywilnego trwają
również prace nad projektem rozporządzenia w sprawie szczegółowego
sposobu i warunków wykonywania lotów przez bezzałogowe statki powietrzne
w polskiej przestrzeni powietrznej oraz procedur współpracy operatorów
tych statków z instytucjami zapewniającymi służby ruchu lotniczego.
Rozporządzenie określi zasady wykonywania lotów poza zasięgiem wzroku
osoby sterującej dronem (aktualnie loty poza zasięgiem wzroku, ze
względów bezpieczeństwa, są możliwe jedynie w wydzielonej do tego celu
przestrzeni powietrznej).
Drony w prawie europejskim
Zagadnienie lotów bezzałogowych jest
przedmiotem prac w wielu państwach członkowskich UE. Również Komisja
Europejska dostrzegła konieczność harmonizacji przepisów w tej sprawie. W
marcu 2015 r. w Rydze przyjęto deklarację dotyczącą dalszego rozwoju
systemów bezzałogowych. Trwają prace nad propozycją zmiany przepisów UE,
umożliwiających ich rozwój.
Bezpieczne użytkowanie dronów
W Polsce bezzałogowym statkiem powietrznym można latać tylko w zasięgu wzroku operatora.
Ze względów bezpieczeństwa loty dronami w
zasięgu wzroku są ograniczone w niektórych strefach przestrzeni
powietrznej. Nie można latać np. w strefie kontrolowanej lotniska, chyba
że uzyska się zgodę Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na wlot w tę
strefę.
Operator musi zapewnić również
bezpieczne wykonywanie lotu, tak by dron nie stwarzał zagrożenia dla
osób, mienia lub innych użytkowników przestrzeni powietrznej. Dla lotów w strefach ruchu lotniskowego
lub w odległości mniejszej niż 5 km od granicy lotniska lub lądowiska,
wymagana jest zgoda zarządzającego danym lotniskiem.
Operator drona o maksymalnej masie
startowej nie większej niż 25 kg, używanego wyłącznie w operacjach VLOS,
planujący loty w strefach kontrolowanych lotnisk, ma obowiązek dokonać
zgłoszenia do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na minimum 7 dni
przed planowanym lotem.
Żeby wykonywać loty dronem w sposób inny
niż rekreacyjny i sportowy, należy posiadać świadectwo kwalifikacji,
czyli dokument potwierdzający, że operator potrafi w sposób bezpieczny
sterować takim urządzeniem, badania lotniczo-lekarskie oraz
ubezpieczenie. Wszystkie loty związane ze świadczeniem usług, takich jak
np. wykonywanie zdjęć czy kręcenie filmów wymagają posiadania
świadectwa kwalifikacji wydawanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa
Cywilnego po zdaniu państwowego egzaminu praktycznego i teoretycznego.
Aktualnie w Polsce wydano ponad 1000 świadectw kwalifikacji operatora
bezzałogowego statku powietrznego.
Dodatkowo na wykonywanie lotów w centrum
Warszawy wymagana jest zgoda Biura Ochrony Rządu. Szczegółowe
informacje na ten temat dostępne są na stronie BOR.
Na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego dostępna jest Instrukcja
uzyskania warunków wykonywania lotów w zasięgu wzroku (VLOS)
bezzałogowymi statkami powietrznymi w strefie kontrolowanej lotniska
(CTR).
PAMIĘTAJ!
Sportowe i rekreacyjne latanie dronami jest bezpieczne, o ile stosujemy się do kilku zasad:
- Lataj w zasięgu wzroku na otwartej przestrzeni
- Nie lataj w pobliżu lotnisk
- Nie lataj nad ludźmi
- Nie lataj nad miastami i budynkami
- Nie lataj nad drogami
Komentarze
Prześlij komentarz