Pierwszy certyfikat lotniska użytku publicznego na podstawie nowych przepisów unijnych
W dniu 28 kwietnia 2015 roku,
po pomyślnie przeprowadzonym procesie konwersji certyfikatu lotniska
Bydgoszcz-Szwederowo (EPBY), Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał
pierwszy certyfikat lotniska użytku publicznego na podstawie wymagań
przepisów unijnych, tj. rozporządzenia bazowego 216/20108 oraz
wykonawczego nr 139/2014. Certyfikat został wydany na czas nieokreślony.
Wraz z wejściem w życie rozporządzenia nr 139/2014 ustanawiającego
wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z
rozporządzeniem 216/2008, wprowadzony został na poziomie unijnym nowy
system certyfikacji, oparty na nowych zasadach i procedurach
ustanowionych w wyżej wymienionym rozporządzeniu.
Nowy system unijnej certyfikacji odzwierciedla nie tylko najnowszy stan
wiedzy i najlepsze praktyki w zakresie lotnisk, obowiązujące normy i
zalecane praktyki Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego
(ICAO), ale przede wszystkim zapewnia proporcjonalność wymogów
eksploatacyjno-technicznych w zależności od wielkości i nasilenia ruchu,
kategorii i złożoności danego lotniska oraz charakteru i zakresu
prowadzonych na nim operacji. Zapewnia także niezbędną elastyczność
przepisów indywidualnie do każdego lotniska. Przepisy unijne
uwzględniają również przypadki infrastruktury lotniskowej, która
powstała przed wejściem w życie rozporządzenia 139/2014, zgodnie z
różnymi wymaganiami zawartymi w prawodawstwie krajowym państw
członkowskich.
Decyzję o wydaniu unijnego certyfikatu lotniska (po raz pierwszy lub w
drodze konwersji istniejącego certyfikatu krajowego) wydaje się na
wniosek zarządzającego lotniskiem, po spełnieniu wymogów określonych w
szczególności w rozporządzeniu 139/2014.
Do dnia 31 grudnia 2017 r. wszystkie lotniska użytku publicznego,
obsługujące zarobkowy przewóz lotniczy, na których prowadzi się operacje
podejścia lub odlotu przy wykorzystaniu procedur instrumentalnych,
które dysponują utwardzoną drogą startową o długości co najmniej 800
metrów, będą musiały dostosować się do wymagań Unii Europejskiej i
przejść proces konwersji certyfikatów. W tym okresie procesowi konwersji
certyfikatu krajowego na unijny będzie podlegało jeszcze 12 lotnisk
użytku publicznego posiadających certyfikat Prezesa Urzędu Lotnictwa
Cywilnego wydany na podstawie przepisów krajowych.
Komentarze
Prześlij komentarz