Nowy symulator w PAŻP
Nowy symulator dedykowany
systemowi operacyjnemu Pegasus_21 został zainstalowany w PAŻP na
początku 2015 roku. To wynik działań kontrolerów, którzy zabiegali o
symulator odwzorowujący 1:1 środowisko pracy. Symulatory kontroli ruchu lotniczego to
rozbudowane systemy elektroniczne, pozwalające modelować w pamięci
komputera przestrzeń powietrzną wyglądającą jak realny ruch.
Zakupiony za kilkadziesiąt milionów euro nowy system zarządzania ruchem
Pegasus_21 funkcjonuje w PAŻP od listopada 2013 roku. Miał on zastąpić
starszy, nieefektywny system AMS 2000+ oraz zwiększyć pojemność i
przepustowość przestrzeni powietrznej, poprawić poziom bezpieczeństwa na
polskim niebie oraz ułatwić pracę kontrolerów. Wdrożenie symulatora
odwzorowującego w 100 proc. rzeczywiste stanowiska pracy kontrolerów
jest pierwszym krokiem do tego, by zmiany na lepsze faktycznie mogły
nastąpić.
– Obecnie na symulatorze Pegasus_21 szkoli się 130 kontrolerów ruchu
lotniczego, którzy ćwiczą wykonywanie operacji w tzw. pionowym podziale
przestrzeni powietrznej. Zakończenie tego szkolenia planowane jest na
koniec kwietnia bieżącego roku – wyjaśnia w rozmowie z „Rynkiem
Infrastruktury” Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy PAŻP, wyliczając, że
do chwili obecnej na symulatorze Pegasus_21 przeszkolono 28 osób
wykonujących zadania „pseudopilotów”. Osoby te jako „psuedopiloci”
biorą już udział w szkoleniu kontrolerów ruchu lotniczego wykonywanym na
symulatorze P_21. – Trwa również szkolenie teoretyczne kolejnych 11
kandydatów na „pseudopilotów”, w kwietniu osoby te rozpoczną szkolenia
na symulatorach będących w dyspozycji PAŻP, w tym symulatorze
Pegasus_21. Szkolenie takie trwa około 2-3 miesięcy – mówi Karpiński.
– Cieszymy się, że nowy zarząd PAŻP sprawnie uporał się z tak oczywistą
potrzebą – jak uruchomienie nowego symulatora, o który walczyliśmy przez
wiele miesięcy – mówi Hubert Adamczyk, wiceprzewodniczący Związku
Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. – Dzięki nowemu symulatorowi
możemy wreszcie przećwiczyć w rzeczywistym środowisku funkcjonowanie
podziału pionowego. Przed nami jednak jeszcze wiele wyzwań, takich jak
np. modernizacja całego systemu szkolenia. Prawdziwym testem będą
najbliższe miesiące, wówczas okaże się, jakie zmiany udało się
wprowadzić – dodaje Adamczyk.
Uruchomienie nowoczesnego symulatora systemu operacyjnego Pegasus_21 i
wdrożenie długookresowych harmonogramów szkolenia symulatorowego to
elementy zmian w systemie szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego
wdrożonych przez PAŻP, które mają poskutkować przyspieszeniem
pozyskiwania i przygotowania nowych kontrolerów do pracy w agencji. To
niezbędne, by praca kontrolerów przebiegała bez zakłóceń.
Zapotrzebowanie kadrowe agencji jest bardzo duże, bo ruch lotniczy nad
Polską stale rośnie, nawet o około 8 proc. w skali roku. Każdego dnia
przez polskie niebo przelatuje do 2,5 tys. maszyn. Ostatnio swoje
zainteresowanie sytuacją w PAŻP wyraził Eurocontrol, który zapowiedział
wsparcie dla agencji w postaci audytów funkcjonalnych oraz zespołów
roboczych. Organizacja chce również pomóc PAŻP w opracowaniu kolejnych
aktualizacji systemu Pegasus_21.
rynekinfrastruktury.pl
Komentarze
Prześlij komentarz