Prezes PAŻP Krzysztof Kapis w Katowice Airport
Polska Agencja Żeglugi
Powietrznej doceniając dynamiczny rozwój śląskiego portu lotniczego,
planuje swoje inwestycje na tym lotnisku. Temu celowi była
podporządkowana wizyta Prezesa PAŻP w Katowicach. W Katowice Airport
odbyło się spotkanie Krzysztofa Kapisa – Prezesa PAŻP z Wojewodą Śląskim
Zygmuntem Łukaszczykiem, Marszałkiem Województwa Śląskiego Mirosławem
Sekułą i Prezesem Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA
Arturem Tomasikiem.
Rozwój infrastruktury lotniskowej, przebudowa dróg
kołowania, budowa nowych stanowisk postojowych, oraz budowa drugiej
drogi startowej, skłaniają PAŻP do rozpoczęcia inwestycji w nową wieżę
kontroli ruchu lotniczego (TWR). Wokół przygotowań do tej inwestycji
ogniskowały się rozmowy władz PAŻP w Katowicach.
- Sądzę, że nowy ośrodek kontroli ruchu lotniczego
w Pyrzowicach byłby dobrym zwieńczeniem trwającego programu rozbudowy i
modernizacji infrastruktury portowej Katowice Airport – powiedział
Krzysztof Kapis - Prezes PAŻP. Obecne położenie wieży kontroli ruchu
lotniczego, oczywiście nie uwzględnia realizowanych inwestycji.
W pracy służb kontroli ruchu lotniczego
niebagatelne znaczenie ma zarówno położenie jak i wysokość, na której
znajduje się sala operacyjna. Widok ze stanowisk operacyjnych powinien
umożliwiać kontrolerom ruchu lotniczego obserwację sytuacji w całym polu
manewrowym lotniska.
W trakcie spotkanie wojewoda śląski i marszałek
województwa śląskiego podkreślili, że rozbudowa pyrzowickiego lotniska
ma znaczący wpływ na rozwój całego województwa śląskiego, wyrazili także
satysfakcję z zaangażowanie PAŻP w trwające inwestycje.
Prezes PAŻP oszacował, że nowa pyrzowicka wieża
kontroli ruchu lotniczego ma szanse przejąć kontrolę ruchu lotniczego do
końca przyszłego roku, do końca 2016 roku. Nowa wieża powstanie we
wschodniej części lotniska a jej koszt wyniesie kilkanaście mln zł.
Prezes PAŻP przewiduje, że po przeprowadzce do
nowej wieży, dotychczasowa najprawdopodobniej zostanie przekazana
zarządzającemu lotniskiem. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze rozważa
umieszczenie tam służb technicznych czy organizacyjnych.
To nie jedyna inwestycja PAŻP w Katowicach w
ostatnich latach. W połowie 2012 r. PAŻP zainstalowała kosztem ok. 3 mln
i wdrożyła operacyjnie D-VOR/DME pomoc nawigacyjną, umożliwiającą
podchodzenie samolotów do lądowania także z pomocniczego, wcześniej
słabo oprzyrządowanego kierunku. W związku ze zmieniającą się strukturą
wiatrów, kierunek pomocniczy jest coraz częściej wykorzystywany
operacyjnie. Umożliwia bowiem pilotowi wybór korzystniejszego, mniej
skomplikowanego, a przez to wymagającego np. mniej paliwa profilu lotu.
Na pomoc nawigacyjną D-VOR/DME na kierunku
pomocniczym składa się m.in. radiolatarnia kierunkowa oraz
radioodległościomierz. Razem tworzą system radiowy, który - dzięki
specjalnym odbiornikom w samolocie - umożliwia pilotowi odczytanie
namiaru prowadzącego do radiolatarni oraz podaje mu odległość do niej.
Dzięki temu sprzętowi samoloty mogą lądować w
Pyrzowicach przy względnie dobrej pogodzie, ale np. niesprzyjającym dla
podstawowego kierunku wietrze. Urządzenie zainstalowane na kierunku
pomocniczym będzie mogło być wykorzystywane również dla nowej drogi
startowej.
Nowy ILS na nowej drodze startowej w Katowice
Airport będzie pracować w KAT. II Budując nową drogę startową,
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, zarządzający Międzynarodowym
Portem Lotniczym Katowice wraz z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej
wyposaża ją w nowoczesny system ILS. Po zakończeniu procesu budowlanego
rozpocznie się proces wdrożenia operacyjnego. Termin wdrożenia
operacyjnego jest zależny do wielu czynników i dlatego trudno jest
precyzyjnie określić datę wdrożenia operacyjnego ILS. Po wdrożeniu ILS
kategorii drugiej negatywne skutki mgieł będą mniej dotkliwe dla
korzystających z katowickiego lotniska. W Polsce kategorię drugą posiada
jedynie stołeczne lotnisko.
źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
Komentarze
Prześlij komentarz