Nowe przepisy UE dla lotnisk
Urząd Lotnictwa Cywilnego
informuje, że w dniu 14 lutego 2014 w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej zostało opublikowane Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr
139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiające wymagania oraz
procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z Rozporządzeniem
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008.
Rozporządzenie wchodzi
w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym
UE, czyli w dniu 6 marca 2013 r.
Niniejsze rozporządzenie jest wiążące i
bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich UE. W dniu
wejścia w życie rozporządzenia powinny również zostać
wydane przez Dyrektora Wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa
Lotniczego oraz opublikowane na stronie internetowej EASA dokumenty
uzupełniające do Rozporządzenia KE nr 139/2014, którymi są:
- akceptowalne sposoby spełnienia wymagań (Acceptable Means of Compliance, AMC),
- specyfikacje certyfikacyjne (Certification Specifications, CS),
- materiały zawierające wytyczne (Guidance Material, GM).
Rozporządzenie KE nr 139/2014 implementuje
przepisy wykonawcze do Rozporządzenie Bazowego WE 216/2008 i określa
szczegółowe wymagania dla lotnisk certyfikowanych oraz dla władz
lotniczych odpowiedzialnych za certyfikację i nadzór lotnisk.
Rozporządzenie zawiera 11 artykułów określających ogólne zasady
stosowania przepisów dla lotnisk, w tym elastyczne podejście do ich
wdrożenia i możliwość stosowania odstępstw.
Rozporządzenie przewiduje
czteroletni okres przejściowy na wdrożenie przepisów w krajach UE.
Władze lotnicze i inne podmioty zaangażowane w certyfikację lotnisk
muszą dostosować się do nowych przepisów do dnia 31 grudnia 2017 r. W
tym czasie wszystkie lotniska, które już posiadają certyfikat, muszą
dostosować się do wymagań UE, przejść ponownie proces certyfikacji i
uzyskać nowy certyfikat potwierdzający spełnianie unijnych standardów.
Wymagania merytoryczne dla władz lotniczych i zarządzających lotniskami
zostały zawarte w załącznikach do rozporządzenia, które określają
odpowiednio:
ZAŁĄCZNIK I Definicje terminów używanych w załącznikach II–IV,
ZAŁĄCZNIK II Część „Wymagania dla organów — Lotniska” (Część ADR.AR),
ZAŁĄCZNIK III Część „Wymagania dla organizacji — Operatorzy lotnisk” (Część ADR.OR),
ZAŁĄCZNIK IV Część „Wymagania operacyjne — Lotniska” (Część ADR.OPS)
Nowe przepisy Unii Europejskiej dla lotnisk mają
na celu przede wszystkim uporządkowanie i ujednolicenie we wszystkich
krajach Wspólnoty stosowanych dotychczas wymagań dla lotnisk określonych
przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Przepisy
unijne zostały opracowane na podstawie norm i zalecanych metod
postępowania zawartych w Załączniku 14 do Konwencji Chicagowskiej
„Lotniska” Tom I „Projektowanie i eksploatacja lotnisk” oraz wytycznych
zawartych w podręcznikach ICAO (Doc). Wymagania Załącznika 14 ICAO
dotyczące eksploatacji lotnisk zostały uzupełnione i przeniesione do
załączników ww. rozporządzenia oraz AMC i GM. Natomiast główna część
Załącznika 14 ICAO, która dotyczy wymagań technicznych, w tym
projektowania lotnisk znajdzie się w wydanych przez EASA specyfikacjach
certyfikacyjnych (CS).
Nowe wymagania UE dla lotnisk powinny wpłynąć na
systematyczne podnoszenie standardów lotniczych oraz poziomu
bezpieczeństwa operacji wykonywanych na lotniskach.
źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
Komentarze
Prześlij komentarz