Komitet ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami
Decyzją nr 3 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Pana Piotra
Ołowskiego, podpisaną dnia 14 stycznia 2013 roku działalność „Komitetu
do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami” została oficjalnie
i formalnie usankcjonowana.
Głównym celem Komitetu jest monitorowanie
zagrożeń występujących na lotniskach oraz w ich otoczeniu powodowanych
przez zwierzęta, a także wypracowywanie i proponowanie najbardziej
efektywnych działań zmierzających do zmniejszania zagrożeń dla operacji
lotniczych.
Spotkania Komitetu (dwa razy w roku) mają na celu wymianę informacji i
doświadczeń pomiędzy poszczególnymi podmiotami, w kontekście sposobów
postępowania z zagrożeniami ze strony zwierząt.
Prace Komitetu polegają również na proponowaniu i opiniowaniu
opracowań, projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów związanych
bezpośrednio lub pośrednio z problematyką dotyczącą zderzeń statków
powietrznych ze zwierzętami.
Niezwykle cennym wkładem w profilaktykę bezpieczeństwa jest również
upowszechnianie wyników prac analitycznych, prac przeglądowych,
opracowań statystycznych oraz poradników dotyczących kompleksowego
zabezpieczenia lotnisk i ich otoczenia przed zagrożeniem powodowanym
przez zwierzęta.
W zakresie swoich kompetencji Komitet współpracuje z Komitetami ds.
zagrożeń powodowanych przez zwierzęta dla operacji lotniczych państw
członkowskich ICAO (Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego) w
ramach funkcjonowania WBA (Międzynarodowego Stowarzyszenia ds Zderzeń z
Ptakami).
Aktualnie w ramach Komitetu opracowywane są m.in. procedura związana
ze zbieraniem i analizą szczątków zwierząt, które zostały znalezione na
terenie lotniska oraz materiał analityczny związany z ryzykiem kolizji.
Umożliwi to Zarządzającym lotniskami prawidłowe oszacowanie ryzyka
kolizji z ptakami i innymi zwierzętami oraz opracowanie efektywnego
Planu Kontroli Środowiska (zgodnie z zaleceniami Podręcznika ICAO 9137
punkt 3.4.1).
We współpracy z Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska, którego
przedstawiciel uczestniczy w pracach Komitetu, opracowywany jest również
wzór wniosku dotyczącego postępowania ze zwierzętami mogącymi zagrażać
bezpieczeństwu operacji lotniczych, wraz z załącznikiem zawierającym
listę gatunków zwierząt oraz krótką instrukcją dotyczącą składania
wniosków. Będzie to istotne z punktu widzenia Zarządzających lotniskami,
gdyż usprawni całą procedurę składania i rozpatrywania wniosków.
Decyzja nr 3 Prezesa ULC z dnia 14 stycznia 2013 roku w sprawie powołania Komitetu do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami
Wytyczne nr 10 Prezesa ULC z dnia 22 października 2013 roku Poz. 100,
w sprawie ogłoszenia wymagań ustanowionych przez ICAO w Doc 9137-
„Podręcznik służb portu lotniczego”, część 3 „Kontrola i zmniejszanie
zagrożenia ze strony zwierząt”
Plakat Komitetu na Krajową konferencję bezpieczeństwa lotów:
Działania profilaktyczne podejmowane przez Zarządzających lotniskami:
pobierz plik509.11 KB
Prezentacje z drugiego spotkania Komitetu:
Prezentacje z drugiego spotkania Komitetu:
BC-Łódź.pdf1.57 MB
Biologiczna_ochrona_lotniska_metodą_sokolniczą_praca_sokolnika.pdf768.25 KB
Kolizje_w_lotnictwie_sił_zbrojnych_RP.pdf2.28 MB
Kolizje_w_portach_lotniczych.pdf1.38 MB
probl_odp_skarbu_panstwa.ppt1.88 MB
Prezentacje z trzeciego spotkania Komietu:
Biologiczna_ochrona_lotniska_metodą_sokolniczą_praca_sokolnika.pdf768.25 KB
Kolizje_w_lotnictwie_sił_zbrojnych_RP.pdf2.28 MB
Kolizje_w_portach_lotniczych.pdf1.38 MB
probl_odp_skarbu_panstwa.ppt1.88 MB
Prezentacje z trzeciego spotkania Komietu:
Uprzejmie informujemy, że w dniu 16 grudnia 2013 roku na zaproszenie
Zarządu Lotniska Warszawa - Modlin odbyło się kolejne, czwarte spotkanie
uczestników „Komitetu do spraw zderzeń statków powietrznych ze
zwierzętami”. Miło nam, iż spotkania cieszą się coraz większym
zainteresowaniem i dają możliwość ich uczestnikom wymiany informacji
m.in. na temat sposobów postępowania z pojawiającymi się w otoczeniu
lotnisk zagrożeniami powodowanymi przez zwierzęta. Jednocześnie
zachęcamy również do udziału w spotkaniach przedstawicieli przewoźników
lotniczych, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Dowództwa Sił
Powietrznych. Podczas spotkania zaprezentowane zostały następujące
informacje:
- Zgłaszanie zdarzeń lotniczych – a ograniczenie ryzyka kolizji;
- Gatunki ptaków i kolizje – wielkość, zachowanie, zagrożenie;
- Otoczenie lotniska – rozważenie zmiany art. 87 ustawy Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393);
- Ochrona biologiczna, jako element zarządzania przyrodą na terenie Lotniska Warszawa- Modlin;
- System Zarządzania Bezpieczeństwem;
- Wstęp do prezentacji terenowe radaru;
- Bird Strike Management doświadczenia Wizzair;
- Planowanie i realizacja inwestycji infrastruktury lotniskowej (zabudowa lotniskowa) w aspekcie odstraszania ptaków.
Organizatorzy spotkania umożliwili uczestnikom zapoznanie się z
infrastrukturą lotniska, a przede wszystkim z możliwościami praktycznymi
radaru „ptasiego” stosowanego przez Zarządzającego lotniskiem oraz
specjalnie przystosowaną sokolarnią. W ramach licznych dyskusji
podejmowanych podczas spotkania, zwrócono szczególną uwagę na
konieczność przygotowania procedury (wraz z wnioskami) umożliwiającej
służbom operacyjnym zbierania szczątków zwierząt, w celu określenia ich
gatunków oraz zawarcia tych informacji w raportach dot. zderzeń oraz
uszczegółowienia zapisów dot. otoczenia lotniska w zakresie dot.
obecności zwierząt.
Prezentacje z czwartego spotkania Komitetu:
Prezentacje z czwartego spotkania Komitetu:
źródło: ULC
Komentarze
Prześlij komentarz