Międzynarodowe organizacje lotnicze
Lotnictwo cywilne jest dziedziną podlegającą w
bardzo dużym stopniu międzynarodowym regulacjom. Tworzone są one przez
organizacje międzynarodowe, przepisy Unii Europejskiej oraz umowy
międzynarodowe.
Najważniejszą lotniczą organizacją międzynarodową jest Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization – ICAO) z siedzibą w Montrealu (Kanada). Najważniejszym organem tej organizacji jest Zgromadzenie, które zbiera się co 3 lata. Pomiędzy posiedzeniami Zgromadzenia ICAO, prace w ramach organizacji koordynowane są przez Radę ICAO, w skład której wchodzą przedstawiciele 36 państw członkowskich tej organizacji. Od października 2013 r. członkiem Rady jest przedstawiciel Polski.
Wśród pozostałych międzynarodowych organizacji lotniczych do najważniejszych należą:
Przepisy te formułowane są na 3 poziomach:
Najważniejszą lotniczą organizacją międzynarodową jest Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization – ICAO) z siedzibą w Montrealu (Kanada). Najważniejszym organem tej organizacji jest Zgromadzenie, które zbiera się co 3 lata. Pomiędzy posiedzeniami Zgromadzenia ICAO, prace w ramach organizacji koordynowane są przez Radę ICAO, w skład której wchodzą przedstawiciele 36 państw członkowskich tej organizacji. Od października 2013 r. członkiem Rady jest przedstawiciel Polski.
Wśród pozostałych międzynarodowych organizacji lotniczych do najważniejszych należą:
-
ECAC: Europejska Konfederacja Lotnictwa Cywilnego (European Civil Aviation Conference), z siedzibą w Paryżu (Francja),
-
EUROCONTROL: Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (European Organisation for the Safety of Air Navigation), z siedzibą w Brukseli (Belgia).
Przepisy te formułowane są na 3 poziomach:
-
akty prawodawcze, formułowane w rozporządzeniach, dyrektywach lub decyzjach Unii Europejskiej, przyjmowane w zdecydowanej większości w zwykłej procedurze ustawodawczej, a więc uchwalane na podstawie wniosku Komisji Europejskiej przez Radę i Parlament Europejski;
-
przepisy wykonawcze i delegowane, formułowane w rozporządzeniach i decyzjach Komisji Europejskiej, często przyjmowane w konsultacji z państwami członkowskimi UE;
-
przepisy techniczne i operacyjne, formułowane przez wyspecjalizowane agencje UE. W zakresie lotnictwa cywilnego większość przepisów technicznych i operacyjnych to decyzje dotyczące procedur operacyjnych, certyfikacji, specyfikacji oraz licencjonowania, formułowane przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (European Aviation Safety Agency - EASA), z siedzibą w Kolonii (Niemcy).
Hmmm..szkoda, bo artkuł wydawał mi się bardzo fajny z tytułu, ale mało w nim niestety treści...
OdpowiedzUsuńPisałem na ten temat pracę magisterską i ciekaw byłem obecnego podejścia autora do tematu :)
Ale szacunek za tłumaczenie ICAO - jako Organizację Międzyanrodowego, a nie Międzynarodową Organizację!!! :)
Bo takie jest tłumaczenie polskie!!! :-)
OdpowiedzUsuń