Free Route Airspace w Polsce wdrożona z sukcesem!
28 lutego 2019 roku w polskiej przestrzeni powietrznej
wdrożono operacyjnie koncepcję Free Route Airspace (FRA). Etap testów i
walidacji został ukończony pomyślnie, co umożliwiło jej uruchomienie w FIR
Warszawa zgodnie z planem. Wprowadzone u nas rozwiązanie jest znane jako
POLFRA.
POLFRA daje przewoźnikom większą swobodę przygotowania planów lotu. Umożliwia
planowanie trasy przelotu przez daną przestrzeń powietrzną bezpośrednio pomiędzy
zdefiniowanymi punktami nawigacyjnymi (wlotowym i wylotowym), znajdującymi się
na granicy FIR-u, bez konieczności wykorzystania istniejącej sieci dróg
lotniczych, za to z możliwością skorzystania z dodatkowych punktów
nawigacyjnych wewnątrz naszego FIR-u. Dzięki nowemu rozwiązaniu loty mogą być
planowane trasami bardziej zbliżonymi do rzeczywistych trajektorii, redukując
czas przelotu oraz zmniejszając zużycie paliwa.
POLFRA została wdrożona zgodnie z europejskim programem pilotażowym SESAR Pilot Common Project (PCP), stanowiącym część koncepcji Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. Unijna regulacja nakazuje wprowadzenie FRA powyżej poziomu lotu FL310 (około 9450 m) przed 1 stycznia 2022 roku. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej umożliwiła planowanie lotów zgodnie z zasadami FRA już teraz, blisko trzy lata przed wyznaczonym terminem. 28 lutego 2019 roku POLFRA zaczęła obowiązywać całodobowo w FIR Warszawa powyżej FL095 (2896 m), z wyłączeniem TMA (rejon kontrolowany lotniska).
Polska Agencja Żeglugi
Powietrznej planuje rozszerzenie możliwości POLFRA dzięki bliskiej współpracy z
instytucjami zapewniającymi służby żeglugi
powietrzne w FIR-ach sąsiednich.
powietrzne w FIR-ach sąsiednich.
źródło:
Komentarze
Prześlij komentarz