Audyt ICAO w PKBWL
Zgodnie z Rezolucją Zgromadzenia ICAO w 1999 roku
uruchomiono Powszechny Program Audytu Nadzoru Bezpieczeństwa (Universal
Safety Oversight Audit Programme - USOAP), który miał na celu
prowadzenie audytów potwierdzających spełnianie przez Umawiające się
Państwa wymagań Załączników 1, 6 i 8 do Konwencji o międzynarodowym
lotnictwie cywilnym (dalej: Konwencji).
W 2004 roku rozszerzono USOAP na wszystkie Załączniki do Konwencji, a w
2010 ustanowiono system monitorowania ciągłego (Continuous Monitoring
Approach - CMA).
CMA zapewnia ciągłe gromadzenie i analizowanie aktualnych informacji dotyczących bezpieczeństwa i wykorzystywanie ich do identyfikacji i ustalania priorytetów działań podejmowanych przez ICAO. Działania te to między innymi audyty.
CMA zapewnia ciągłe gromadzenie i analizowanie aktualnych informacji dotyczących bezpieczeństwa i wykorzystywanie ich do identyfikacji i ustalania priorytetów działań podejmowanych przez ICAO. Działania te to między innymi audyty.
Pełny audyt w ramach USOAP CMA obejmuje osiem obszarów:
- Ustawodawstwo dotyczące lotnictwa i szczegółowe przepisy wykonawcze (LEG);
- Organizacja lotnictwa cywilnego (ORG);
- Licencjonowanie i szkolenie personelu (PEL);
- Operacje lotnicze (OPS);
- Zdatność do lotu statków powietrznych (AIR);
- Badanie wypadków i incydentów statków powietrznych (AIG);
- Służby żeglugi powietrznej (ANS); i
- Lotniska i urządzenia naziemne (AGA).
W 2011 r. Rzeczpospolita Polska podpisała z ICAO
protokół ustaleń (Memorandum of Understanding - MoU), w ramach którego
zgodziła się na audyt w ramach USOAP CMA.
Zgodnie z polskimi uregulowaniami prawnymi za siedem obszarów spośród wymienionych powyżej odpowiada Urząd Lotnictwa Cywilnego, a za jeden Badanie wypadków i incydentów statków powietrznych (AIG) – Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL). PKBWL jest odpowiedzialna za realizację postanowień Załącznika 13 do Konwencji Badanie wypadków i incydentów statków powietrznych.
Audyt w PKBWL został przeprowadzony od 24 września do 2 października 2018 r. przez zespół audytowy ICAO zgodnie z wytycznymi i zasadami określonymi w Podręczniku ciągłego monitorowania powszechnego nadzoru nad bezpieczeństwem ICAO (Doc 9735), a także zgodnie z ISO 9001, określającym standardy zarządzania jakością.
W ramach audytu PKBWL ocenianych było 6 elementów krytycznych (CE). Były to:
Zgodnie z polskimi uregulowaniami prawnymi za siedem obszarów spośród wymienionych powyżej odpowiada Urząd Lotnictwa Cywilnego, a za jeden Badanie wypadków i incydentów statków powietrznych (AIG) – Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL). PKBWL jest odpowiedzialna za realizację postanowień Załącznika 13 do Konwencji Badanie wypadków i incydentów statków powietrznych.
Audyt w PKBWL został przeprowadzony od 24 września do 2 października 2018 r. przez zespół audytowy ICAO zgodnie z wytycznymi i zasadami określonymi w Podręczniku ciągłego monitorowania powszechnego nadzoru nad bezpieczeństwem ICAO (Doc 9735), a także zgodnie z ISO 9001, określającym standardy zarządzania jakością.
W ramach audytu PKBWL ocenianych było 6 elementów krytycznych (CE). Były to:
- CE-1. Ustawodawstwo dotyczące lotnictwa;
- CE-2. Szczegółowe przepisy wykonawcze;
- CE-3. System i funkcje państwa;
- CE-4. Wykwalifikowany personel techniczny;
- CE-5. Wytyczne, narzędzia i przepisy dotyczące informacji krytycznych dla bezpieczeństwa;
- CE-8. Rozwiązywanie problemów bezpieczeństwa;
I. Przebieg i zakres audytu
Audyt składał się trzech faz – przygotowawczej, wizyty w obiektach PKBWL i fazy pokontrolnej.
Audyt składał się trzech faz – przygotowawczej, wizyty w obiektach PKBWL i fazy pokontrolnej.
Faza przygotowawcza – polegała na analizie kwestionariusza wypełnionego
przez PKBWL. W ramach tej fazy PKBWL odpowiedziała na 104 pytania
protokolarne (PQ), w tym:
- 10 z obszaru C-1;
- 11 z obszaru C-2;
- 14 z obszaru C-3;
- 7 z obszaru C-4;
- 49 z obszaru C-5; i
- 13 z obszaru C-8.
Ponadto przesłane zostały do ICAO dowody
spełnienia wymagań Załącznika 13 w postaci wyciągów z Ustawy Prawo
Lotnicze, rozporządzeń do Ustawy oraz ponad 40 szczegółowych
wewnętrznych procedur opracowanych w PKBWL.
Wizyta w siedzibie PKBWL - zespół audytowy ICAO przybył do Polski, dokonał przeglądu uregulowań prawnych dotyczących lotnictwa cywilnego, sprawdził procedury oraz ich realizację, dokumentację, obiekty i wyposażenie PKBWL, odwiedził przedstawicielstwo terenowe PKBWL w Katowicach oraz przeprowadził rozmowy z członkami Komisji.
Faza pokontrolna – po zakończeniu wizyty w Polsce zespół audytowy opracował raport, w którym 89 odpowiedzi na pytania audytowe uznał za satysfakcjonujące, tzn. spełniające wymagania Załącznika 13 do Konwencji zarówno w sferze ustanowionych procedur jak i ich realizacji.
Na tej podstawie obliczono tzw. współczynnik efektywnej implementacji (EI), który wyniósł 85,58%.
Należy przy tym podkreślić że jest on:
Wizyta w siedzibie PKBWL - zespół audytowy ICAO przybył do Polski, dokonał przeglądu uregulowań prawnych dotyczących lotnictwa cywilnego, sprawdził procedury oraz ich realizację, dokumentację, obiekty i wyposażenie PKBWL, odwiedził przedstawicielstwo terenowe PKBWL w Katowicach oraz przeprowadził rozmowy z członkami Komisji.
Faza pokontrolna – po zakończeniu wizyty w Polsce zespół audytowy opracował raport, w którym 89 odpowiedzi na pytania audytowe uznał za satysfakcjonujące, tzn. spełniające wymagania Załącznika 13 do Konwencji zarówno w sferze ustanowionych procedur jak i ich realizacji.
Na tej podstawie obliczono tzw. współczynnik efektywnej implementacji (EI), który wyniósł 85,58%.
Należy przy tym podkreślić że jest on:
- o 17,45 % wyższy od osiągniętego przez PKBWL podczas audytu w 2008 roku;
- o 28,33% wyższy od aktualnej średniej światowej; i
- o 7,98% wyższy od aktualnej średniej europejskiej.
II. Działania zalecane przez ICAO
1.Zapewnić, aby poprawki do Załącznika 13
były procedowane według kompleksowych procedur obejmujących wszystkie
zainteresowane podmioty i dających wystarczającą ilość czasu na zmianę i
publikację krajowych przepisów i procedur związanych ze zmianami, oraz,
w razie potrzeby, na zgłoszenie różnic do ICAO, jeśli takie istnieją.
2.Zapewnić, aby zainteresowane podmioty
ustanowiły całościowe i skoordynowane zbiory uzgodnień, procedur i list
kontrolnych służących skutecznej realizacji programu pomocy ofiarom
wypadków lotniczych i ich rodzinom przez niezbędny okres czasu
3.Ustanowić mechanizm zarządzania działaniami podejmowanymi po wydaniu zaleceń bezpieczeństwa przez PKBWL.
4.Ustanowić i wdrożyć sformalizowane
procedury monitorowania postępu wszelkich działań podjętych w odpowiedzi
na zalecenia bezpieczeństwa otrzymane przez polskie podmioty od innego
Państwa, oraz informowania Państwa proponującego zalecenia o podjętych
lub rozważanych działaniach lub powodach, dla których nie zostaną
podjęte żadne działania.
5.Ustanowić i wdrożyć mechanizm zapewniający,
że PKBWL posiada wystarczającą ilość personelu, aby spełnić krajowe i
międzynarodowe zobowiązania dotyczące badania zdarzeń lotniczych.
Zweryfikować zdolność PKBWL do realizacji wszystkich wymaganych
działań, w tym opracowywania przepisów, procedur i innych materiałów
pomocniczych, prowadzenia szkoleń i analiz niedociągnięć w zakresie
bezpieczeństwa.
6.Zweryfikować krajowe ustawodawstwo,
politykę i procedury w celu zapewnienia skuteczności badań wchodzących w
zakres odpowiedzialności PKBWL, ale przekazywanych innym podmiotom, aby
uniknąć sytuacji, w których może brakować niezależności, kwalifikacji
i/lub uprawnień do prowadzenia badania.
7.Ustanowić i wdrożyć jasne i sformalizowane
wytyczne i procedury w celu zapewnienia, że wstępne powiadomienia o
wypadkach i poważnych incydentach statków powietrznych są terminowo
przekazywane zainteresowanym państwom i ICAO, opisując szczegółowo,
jakie informacje o towarach niebezpiecznych na pokładzie samolotu, kiedy
oraz w jaki sposób powinny być przekazywane.
8.Wdrożyć procedury w celu zapewnienia, że
raporty końcowe z wypadków i poważnych incydentów będą opracowywane tak
szybko, jak to możliwe, oraz że jeśli raport nie zostanie udostępniony w
ciągu 12 miesięcy, to w każdą rocznicę zdarzenia zostanie wydane i
upublicznione oświadczenie tymczasowe, opisujące postępy badania i
wszelkie kwestie bezpieczeństwa, które wynikły w trakcie badania.
III. Działania poaudytowe PKBWL
Aktualnie PKBWL opracowuje plan działań naprawczych (Corrective Action Plan – CAP), który zostanie przesłany do ICAO. Plan będzie zawierał konkretne działania i przewidywane daty ich zakończenia, a także podmioty odpowiedzialne za ich realizację.
Prezentacja PKBWL na temat audytu dostępna jest tutaj (LINK)
Aktualnie PKBWL opracowuje plan działań naprawczych (Corrective Action Plan – CAP), który zostanie przesłany do ICAO. Plan będzie zawierał konkretne działania i przewidywane daty ich zakończenia, a także podmioty odpowiedzialne za ich realizację.
Prezentacja PKBWL na temat audytu dostępna jest tutaj (LINK)
źródło:
Komentarze
Prześlij komentarz