Nowe regulacje w Prawie Lotniczym
Nałożenie na firmy zarządzające ruchem lotniczym
obowiązku przedstawienia jeszcze przed startem samolotu planu lotu, pod
groźbą grzywny - zakłada nowela Prawa lotniczego, którą w piątek
zaakceptował Senat. Nowelę bez poprawek poparło 88 senatorów, dwóch się wstrzymało.
Według noweli firmy lotnicze nie będą mogły
uwzględniać kar w kosztach działania; nie będą więc mogły rekompensować
sobie poniesionych wydatków z nich wynikających, np. przez podniesienie
opłat lotniskowych lub nawigacyjnych. Dotychczasowe prawo przewiduje kary za nieudostępnienie planu lotu, brakuje jednak zapisów umożliwiających ich nałożenie.
Nowelizacja zobowiązuje też zarządców lotnisk do
zawiadamiania prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz instytucji
zapewniających służby ruchu lotniczego o wszystkich zdarzeniach mogących
mieć wpływ na pojemność kontroli ruchu lotniczego lub zapotrzebowaniu
ruchu lotniczego. Przewiduje także, że na wniosek koordynatora lub
zarządzającego lotniskiem, w którym wprowadzono koordynację rozkładów
lotów, firma zarządzająca przepływem ruchu lotniczego przekazuje
przyjęty plan lotu wnioskodawcom, oni natomiast zobowiązani są go
udostępnić prezesowi ULC, właściwym organom kontroli ruchu lotniczego
oraz użytkownikom statków powietrznych.
Zaproponowano także katalog administracyjnych kar
finansowych za naruszenia obowiązków organów służb ruchu lotniczego,
obowiązków operatorów, obowiązków organów zarządzających portami
lotniczymi, obowiązku przestrzegania zgodności planów lotu z
przydziałami czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych,
obowiązków dotyczących postępowania w razie wystąpienia zdarzeń
krytycznych, obowiązków monitorowania zgodności ze środkami dotyczącymi
zarządzania przepływem ruchu lotniczego, obowiązków członków personelu
lotniczego zaangażowanych w zarządzanie przepływem ruchu lotniczego w
zakresie przestrzegania wymogów dodatkowych. Za stwierdzone naruszenie przepisów dotyczących
przestrzegania zgodności planów lotu z przydziałami na start i lądowanie
w portach lotniczych przewidziano kary od 5 tys. do 100 tys. zł.
Nowelizacja Prawa lotniczego ma dostosować polskie
przepisy do prawa Unii Europejskiej. W rozporządzeniu Komisji
Europejskiej z 25 marca 2010 r., ustanawiającym wspólne zasady
zarządzania przepływem ruchu lotniczego, podkreśla się, że sankcje za
naruszenie obowiązków przez firmy zarządzające ruchem lotniczym "muszą
być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające"
Komentarze
Prześlij komentarz