Let's talk about ... praca kontrolerów ruchu lotniczego na Wieży
Organy
kontroli lotniska powinny udzielać statkom powietrznym znajdującym się
pod ich kontrolą informacji i zezwoleń w celu osiągnięcia
bezpiecznego, uporządkowanego i sprawnego przepływu ruchu lotniczego na
lotnisku i w jego pobliżu, w celu zapobieżenia kolizji(om) pomiędzy:
- SP wykonującymi
loty w wyznaczonej strefie odpowiedzialności organu kontroli lotniska,
włącznie z lotami w kręgach nadlotniskowych;
- SP poruszającymi się na polu manewrowym;
- lądującymi i startującymi SP;
- SP a pojazdami na polu manewrowym;
- SP na polu manewrowym, a przeszkodami znajdującymi się na tym polu.
Funkcje organu kontroli lotniska mogą być wykonywane przez różne organy kontroli lub stanowiska pracy, takie jak:
- Kontroler lotniska,
zwykle odpowiedzialny za operacje na drodze startowej i loty SP w
danym obszarze odpowiedzialności organu kontroli lotniska;
- Kontroler ruchu naziemnego, zwykle odpowiedzialny za ruch na polu manewrowym z wyjątkiem dróg startowych;
- Stanowisko dostarczania zezwolenia, zwykle odpowiedzialne za dostarczenie zezwoleń na uruchomienie silników i zezwoleń ATC dla odlatujących SP wg IFR.
Kontrolerzy kontroli lotniska powinni nieprzerwanie śledzić cały ruch
odbywający się na lotnisku i w pobliżu lotniska, jak również ruch
pojazdów i osób znajdujących się na polu manewrowym lotniska. Śledzenie
powinno być prowadzone przez obserwację wzrokową, a w razie
konieczności lub potrzeby za pomocą radaru. Pobliże lotniska rozumie
się w tym przypadku gdy statek powietrzny znajduje się w kręgu
lotniskowym lub wchodzi albo wychodzi z niego. Gdy operacje lotnicze
odbywają się w jednym czasie z równoległych lub prawie równoległych
dróg startowych to oddzielni kontrolerzy lotniska ponoszą
odpowiedzialność za operacje na każdej z tych dróg.
Zapewnianie służby alarmowej
Organy kontroli lotniska są odpowiedzialne za alarmowanie służb ratowniczych i przeciwpożarowych, gdy:
- Wypadek SP nastąpił na lotnisku lub w rejonie lotniska; lub
- Uzyskano
informację, że bezpieczeństwo SP, który jest lub przejdzie pod
jurysdykcję organu kontroli lotniska - może być lub zostało zagrożone;
lub
- Prosi o to załoga lotnicza; lub
- W innych przypadkach gdy wydaje się to konieczne lub pożądane.
W
instrukcjach operacyjnych organu kontroli lotniska powinno się zawrzeć
procedury alarmowania i powiadamiania służb ratowniczych i
przeciwpożarowych. Powinno się w niej określić rodzaj informacji
przekazywanej tym służbom, włącznie z typem statku powietrznego,
rodzajem zagrożenia i, gdy jest to możliwe, liczbą osób na pokładzie
oraz posiadaniem niebezpiecznych towarów. Statki powietrzne, które nie
zgłosiły się po przekazaniu ich organowi kontroli lotniska lub gdy
zgłosiły się raz, a następnie przerwały łączność radiową i nie
wylądowały w ciągu 5 minut po przewidywanym czasie lądowania powinny być
zgłoszone do organu kontroli zbliżania, ośrodka kontroli obszaru, lub
ośrodka informacji powietrznej, lub ośrodka koordynacji ratownictwa,
lub podośrodka ratownictwa zgodnie z lokalnymi instrukcjami
operacyjnymi.
Kontrola kołujących statków powietrznych
Przed
wydaniem zezwolenia na kołowanie, kontroler powinien określić miejsce
znajdowania się statku powietrznego zamierzającego kołować. Zezwolenie
na kołowanie powinno zawierać zwięzłe instrukcje i odpowiednie
informacje dla zapobieżenia kolizjom z innymi statkami powietrznymi lub
przeszkodami oraz zapobiec ryzyku wtargnięcia kołującego SP na czynną
drogę startową oraz na kołowanie po właściwych drogach kołowania. Gdy
zezwolenie na kołowanie zawiera granicę zezwolenia znajdująca się poza
drogą startową, to powinno ono zawierać wyraźne zezwolenie na
przecięcie drogi startowej lub oczekiwanie przed nią. Drogi kołowania
powinny być identyfikowane odpowiednimi oznacznikami i opublikowane w
Zbiorze Informacji Lotniczych AIP-Polska. Dla przyśpieszenia ruchu
lotniczego statkom powietrznym można zezwolić na kołowanie po drodze
startowej w użyciu, pod warunkiem uzyskania zezwolenia od kontrolera
lotniska i przekazania mu kontroli nad statkiem powietrznym przed
wkołowaniem na drogę startową. Jeżeli organ kontroli lotniska sobie
zażyczy , załoga lotnicza przekazuje informacje o opuszczeniu lub
przecięciu drogi startowej w momencie znajdowania się wszystkich części
statku powietrznego poza miejscem oczekiwania przy drodze startowej.
Kontrola ruchu pojazdów i pieszych
Poruszanie
się pojazdów i pieszych po polu manewrowym wymaga uzyskania
upoważnienia od organu kontroli lotniska przed wejściem/wjazdem na to
pole. Niezależnie od uzyskanego upoważnienia każdorazowe wejście lub
wjazd na drogę startową wymaga dodatkowego upoważnienia, a o
opuszczeniu drogi startowej organ kontroli lotniska powinien być
niezwłocznie zawiadomiony. Podczas lądowania i startu statku
powietrznego, pojazdy i piesi powinni znajdować się przy drodze
startowej nie bliżej niż w pozycji oczekiwania przed drogą startową
oraz w innym miejscu przy drodze startowej w odległości takiej jak
pozycja oczekiwania od tej drogi startowej. Na lotniskach
kontrolowanych wszystkie pojazdy używane na polu manewrowym powinny mieć
możliwość utrzymywania dwukierunkowej łączności radiowej z organem
kontroli lotniska, z wyjątkiem gdy pojazd jest używany na polu
manewrowym tylko sporadycznie i:
- Towarzyszy mu inny pojazd, wyposażony w wymagane środki łączności; lub
- Jest używany zgodnie z planem uzgodnionym uprzednio z organem kontroli lotniska.
Gdy
łączność za pomocą używania sygnałów świetlnych jest uznana za
odpowiednią lub w przypadku utraty łączności radiowej, należy używać
niżej podanej sygnalizacji, której znaczenie jest następujące:
- zielone błyski - zezwolenie na przecięcie pola wzlotów lub na wjazd/wejście na drogę kołowania;
- stałe światło czerwone - zatrzymać się;
- czerwone błyski - opuścić pole wzlotów lub drogę kołowania, odszukać i obserwować statek powietrzny;
- białe błyski - opuścić pole manewrowe w sposób określony lokalnymi instrukcjami;
w przypadkach awaryjnych lub gdy nie zauważono sygnałów wyżej wymienionych:
- błyskanie światłami
drogi startowej lub drogi kołowania - opuścić drogę startową/drogę
kołowania i obserwować sygnał świetlny z wieży kontroli lotniska
Od
personelu zatrudnionego przy pracach budowlanych lub konserwacyjnych,
wykonywanych zgodnie z planem uprzednio uzgodnionym z organem kontroli
lotniska, nie powinno się normalnie wymagać posiadania środków
zapewniających utrzymywanie dwukierunkowej łączności radiowej z tym
organem. Wszystkie pojazdy i piesi muszą udzielać pierwszeństwa statkom
powietrznym startującym, lądującym i kołującym, z wyjątkiem pojazdów
ratowniczych podążających do okazania pomocy statkowi powietrznemu
będącemu w niebezpieczeństwie. W tym przypadku pojazdy te korzystają z
prawa pierwszeństwa przed wszelkim innym rodzajem ruch na polu
manewrowym.
Kontrola ruchu statków powietrznych w kręgu nadlotniskowym
Zezwolenie
na wejście w krąg nadlotniskowy powinno być wydane statkowi
powietrznemu, gdy jest to celowe aby podchodził do pola wzlotów zgodnie
z bieżącymi kręgami nadlotniskowymi, i gdy warunki
ruchu są takie, że chwilowo zezwolenie na lądowanie nie może być
wydane. W zależności od okoliczności i warunków ruchu SP może być
wydane zezwolenie na wejście w krąg nadlotniskowy w dowolnym punkcie.
Statkowi
powietrznemu wykonującemu podejście według wskazań przyrządów z reguły
należy wydawać zezwolenie na lądowanie z prostej, jeżeli do lądowania
na drodze startowej nie jest wymagane manewrowanie z
widocznością. Jeżeli SP wchodzi do kręgu nadlotniskowego bez otrzymania
uprzedniej zgody, to powinien otrzymać zezwolenie na lądowanie, jeżeli
jego manewry wskazują na zamiar wykonania lądowania. Jeżeli
okoliczności na to pozwalają, to kontroler ruchu lotniczego może SP, z
którymi utrzymuje łączność, aby ustąpiły drogi lądującemu SP w celu
możliwie jak najszybszego oddalenia ewentualnego niebezpieczeństwa
spowodowanego takim nieupoważnionym postępowaniem. W żadnym wypadku nie
należy zbyt długo zwlekać z wydaniem zezwolenia na lądowanie wyżej
wspomnianemu statkowi powietrznemu.
Pierwszeństwo należy udzielić:
- SP, którego załoga
przewiduje, że będzie zmuszona do lądowania ze względu na czynniki
wpływające na bezpieczeństwo jego lotu ( awaria silnika, mała
pozostałość paliwa, itp.);
- SP sanitarnemu lub transportującemu chore lub ranne osoby, którym niezbędna jest pomoc medyczna;
- SP prowadzącym akcje poszukiwania i ratownictwa;
- Innym statkom powietrznym określonym w INOP lotniska.
Kontrola przylatujących statków powietrznych
Przylatujące
statki powietrzne mogą otrzymać polecenie zgłaszania opuszczenia lub
minięcia określonego punktu nawigacyjnego lub pomocy nawigacyjnej, lub
rozpoczęcia zakrętu proceduralnego, lub zakrętu podstawowego
prowadzącego do lotu na prostej do lądowania, albo dostarczenia innych
informacji żądanych przez kontrolera w celu przyspieszenia odlotów i
przylotów statków powietrznych. Statkowi powietrznemu w locie IFR
nie należy udzielać zezwolenia na wykonanie podejścia początkowego
poniżej ustalonej przepisami minimalnej wysokości bezwzględnej ani też
zezwolenia na zniżanie poniżej tej wysokości, chyba że:
- Pilot zgłosił przelot nad właściwym punktem oznaczonym pomocą nawigacyjną lub punktem drogi RNAV; lub
- Pilot zgłasza, że widzi lotnisko i że lotnisko może być utrzymywane w polu widzenia; lub
- SP wykonuje podejście z widocznością; lub
- Pozycja SP została
określona za pomocą radaru i gdy określono mniejszą minimalną wysokość
bezwzględną przy zapewnianiu służb radarowych.
Na
lotniskach gdzie są ustalone standardowe doloty wg wskazań przyrządów
(STARs, ang. standard arrival routs) przylatujące statki powietrzne
powinny otrzymywać zezwolenie na przylot zgodnie z właściwą STAR.
Załogi lotnicze powinny być poinformowane o
spodziewanym rodzaju podejścia i drodze startowej w użyciu tak
wcześnie, jak to możliwe.
Podejście IFR z widocznością
Dla
statku powietrznego wykonującego lot według IFR zezwolenie na
wykonanie podejścia z widocznością może być zażądane przez załogę
lub zaproponowane przez kontrolera. W tym drugim przypadku należy
wymagać akceptacji załogi. Kontrolerzy, inicjując podejście z
widocznością, powinni zwrócić uwagę, czy jest podstawa, aby
przypuszczać, że załoga której to dotyczy, nie jest zaznajomiona z
terenem lotniska i terenem otaczającym to lotnisko. Wydając zezwolenie
na podejście z widocznością, kontrolerzy powinni też rozważyć warunki
atmosferyczne i aktualnie panujący ruch. Statek powietrzny w locie
IFR może uzyskać zezwolenie na wykonanie podejścia z widocznością pod
warunkiem, że pilot może utrzymywać kontakt wzrokowy z terenem, oraz:
- Zgłoszony pułap chmur jest na lub powyżej ustalonego poziomu podejścia początkowego SP, który dostał to zezwolenie; lub
- Pilot zgłasza na
poziomie podejścia początkowego lub w jakimkolwiek innym czasie
podczas wykonywania procedury podejścia według wskazań przyrządów, że
warunki meteorologiczne są takie, że istnieje uzasadniona pewność, że
podejście z widocznością i lądowanie mogą być wykonane.
Kontroler
powinien zapewnić separację między SP, który uzyskał zezwolenie na
wykonanie podejścia z widocznością, a innymi przylatującymi i
odlatującymi SP. Separację radarową lub nieradarową SP podchodzących
jeden za drugim z widocznością zapewnia się do czasu, gdy pilot SP
lecącego jako następny za innym zgłosi, że widzi poprzedzający SP. Gdy
to nastąpi wtedy należy poinstruować SP, aby wykonywał lot za SP
poprzedzającym i utrzymywał w stosunku do niego własną
separację. Gdy obydwa SP należą do kategorii ciężkiej turbulencji w
śladzie aerodynamicznym lub SP poprzedzający należy do wyższej
kategorii turbulencji w śladzie aerodynamicznym od SP lecącego za nim i
gdy odległość między tymi statkami jest mniejsza niż wymagane minimum
turbulencji w śladzie aerodynamicznym, to kontroler powinien wydać
ostrzeżenie o możliwości wystąpienia turbulencji w śladzie
aerodynamicznym.
Dowódca
SP, którego to dotyczy, odpowiada za zapewnienie, że odstęp jego SP od
SP lecącego przed nim i posiadającego wyższą kategorię turbulencji w
śladzie aerodynamicznym jest do zaakceptowania. Jeśli się okaże, że
jest wymagany dodatkowy odstęp, to załoga lotnicza powinna o tym
poinformować organ ATC, podając swoje wymagania. Jeżeli kontrola
takiego lotu nie jest proceduralną kontrolą zbliżania wykonywaną przez
organ kontroli lotniska, to przekazanie łączności kontrolerowi lotniska
powinno nastąpić w takim punkcie lub czasie, aby informacja o lokalnym
ruchu zasadniczym, jeżeli ma to zastosowanie, oraz zezwolenie na
wykonanie lądowanie lub inne instrukcje, mogły być przekazane w
odpowiednim czasie.
Podejście wg wskazań przyrządów
Organ
sprawujący służbę kontroli zbliżania lub proceduralną służbę kontroli
zbliżania powinien określić procedurę podejścia wg wskazań przyrządów
dla przylatującego SP. Załoga lotnicza może zażądać innej procedury i
jeśli warunki na to pozwalają, powinna otrzymać zezwolenie na jej
wykonanie. Jeżeli pilot zgłosi lub, gdy organ ATC wyraźnie stwierdzi,
że pilot ten nie jest zapoznany z procedurą podejścia według wskazań
przyrządów, to należy podać mu poziom podejścia początkowego, punkt (w
minutach lotu od właściwego punktu meldowania), nad którym rozpocząć ma
zakręt proceduralny lub podstawowy, poziom, na którym zakręt
proceduralny powinien być wykonany oraz linię drogi podejścia
końcowego. Jednakże w przypadku, gdy SP otrzymał
zezwolenie na wykonanie podejścia wprost z trasy, konieczne jest
podanie tylko tej ostatniej informacji. Jeżeli uzna się to za
konieczne, należy podać wykorzystywaną(e) częstotliwość(i) pomocy
nawigacyjnej(ych), jak również procedurę po nieudanym podejściu. Jeżeli
kontakt wzrokowy z terenem został ustalony przed zakończeniem procedury
podejścia, to pomimo tego pełna procedura musi być wykonana, chyba że
pilot poprosi o zezwolenie na wykonanie podejścia z widocznością i
otrzyma je. Załoga statku powietrznego może także otrzymać polecenie
oczekiwania nad określoną pomocą nawigacyjną lub wzrokową pozycją
oczekiwania, albo otrzymać polecenie krążenia nad aktualną jego pozycją.
Kolejność podejścia do lądowania
Kolejność
podejścia do lądowania powinna być ustalona w taki sposób, który
umożliwi przylot jak największej liczby statków powietrznych z
najmniejszym średnim opóźnieniem. Pierwszeństwo powinno być udzielone:
- SP, który
przewiduje, że będzie zmuszony do lądowania ze względu na czynniki
mające wpływ na bezpieczeństwo lotu (np. awarię silnika, mały zapas
paliwa itd.);
- SP sanitarnym lub
statkom powietrznym, które mają na pokładzie chore lub poważnie ranne
osoby, wymagające natychmiastowej pomocy lekarskiej;
- SP wykonującym zadania związane z poszukiwaniem i ratownictwem;
- SP działającym w ochronie porządku i bezpieczeństwa publicznego; i
- Innym SP zgodnie z decyzją właściwej władzy.
Dla
przyśpieszenia podejść kilku statków powietrznych, pod warunkiem, iż
zostanie ustalona przez właściwą władzę służby ruchu lotniczego i
opublikowana w AIP-Polska, może być wykorzystana następująca procedura:
- na torze podejścia
powinien być ustalony odpowiedni punkt, który może być dokładnie
określony przez pilota i będzie służyć jako punkt kontrolny przy
wyznaczaniu czasów następnych kolejnych podejść;
- załogom lotniczym
powinien być podany czas , o którym mają mijać ustalony punkt w
dolocie; czas ten powinien być określony w celu osiągnięcia pożądanego
odstępu pomiędzy kolejno następującymi lądowaniami.
Kolejno przylatujące SP powinny otrzymywać zezwolenie na podejście, gdy:
- SP poprzedzający
zgłosił, że jest w stanie wykonać podejście bez napotkania warunków
meteorologicznych dla lotów według wskazań przyrządów;
- SP poprzedzający
posiada łączność z organem kontroli lotniska i jest przez niego
widziany oraz istnieje uzasadniona pewność, że może być wykonane
normalne lądowanie; lub
- Podejścia następują
według czasu, a SP poprzedzający minął określony punkt w kierunku
lotniska i istnieje uzasadniona pewność, że może być dokonane normalne
lądowanie.
- Na podstawie wskazań radaru wymagana separacja podłużna między kolejnymi SP została ustalona.
Gdy
służba kontroli zbliżania nie jest zapewniana przez organ kontroli
lotniska sprawujący jednocześnie proceduralną kontrolę zbliżania,
należy zapewnić informowanie organu kontroli lotniska o kolejności w
jakiej statki powietrzne będą usytuowane w podejściu końcowym do
lądowania.
Zezwolenie kontroli ruchu lotniczego na lot
Gdy
uzgodniono pomiędzy organami kontroli ruchu lotniczego (ATC, ang. air
traffic control) standardowe zezwolenia ATC na lot, wówczas organ
kontroli lotniska wydaje właściwe zezwolenie bez koordynacji z innymi
organami. Koordynacja zezwoleń jest wymaga w przypadku wprowadzenia
zmiany do standardowego zezwolenia, lub gdy jest pożądana z przyczyn
operacyjnych. Nie mniej jednak organ kontroli zbliżania każdorazowo
musi być poinformowany o kolejności odlotów i drodze startowej, która w
tym celu będzie użyta. Gdy po wydaniu zezwolenia na start lub
lądowanie kontroler lotniska zauważy nieuprawnione wtargnięcie na drogę
startową lub możliwość takiego zdarzenia, bądź obecność na drodze
startowej lub jej bliskim otoczeniu przeszkody, która może stanowić
niebezpieczeństwo dla startującego lub lądującego statku powietrznego,
należy podjąć następujące działania:
- anulować zezwolenie na start dla odlatującego samolotu;
- wydać lądującemu samolotowi polecenie odejścia na drugie okrążenie lub wykonanie procedury po nieudanym podejściu;
- we wszystkich
przypadkach poinformować załogi statków powietrznych o
nieuprawnionym wtargnięciu lub przeszkodzie oraz ich położeniu
w odniesieniu do drogi startowej
Po
wystąpieniu takiego zdarzenia kontrolerzy obowiązanie są do
wypełnienia formularza incydentów w ruchu lotniczym zgodnie z wymaganym
wzorem formularza ICAO.
Kolejność odlotów
Odlot
statków powietrznych może być przyśpieszony poprzez sugerowanie
załogom lotniczym kierunku startu innego niż „pod wiatr".
Odpowiedzialność za podjęcie decyzji takiego startu lub oczekiwania na
start w kierunku „pod wiatr" ciąży na dowódcy statku powietrznego.
Jeżeli odloty statków powietrznych są opóźniane, to opóźnione statki
powietrzne mogą normalnie otrzymać zezwolenie w kolejności opartej o
ich przewidywane czasy odlotu z tym, że od tej kolejności mogą być
stosowane odstępstwa w celu ułatwienia maksymalnej liczby startów z
minimalnym średnim opóźnieniem oraz jeżeli to możliwe dla spełnienia
żądań użytkownika dotyczących lotu jego statków powietrznych.
Zawieszenie wykonywania lotów VFR
Niektóre
lub wszystkie operacje VFR wykonywane według przepisów dla lotów
z widocznością na lotnisku i w pobliżu lotniska mogą być
zawieszone, jeżeli wymaga tego bezpieczeństwo ruchu lotniczego, przez
następujące organy, osoby lub władze:
- Organ kontroli zbliżania lub właściwy ACC;
- Organ kontroli lotniska;
- Właściwą władzę ATS.
W przypadku zawieszenia wykonywania lotów VFR organ kontroli lotniska powinien przestrzegać następujących procedur:
- Wstrzymać wszelkie odloty VFR;
- Odwołać wszystkie lokalne loty VFR lub też uzyskać zgodę na wykonywanie lotów specjalnych VFR;
- Zawiadomić organ kontroli zbliżania lub ACC o podjętym działaniu.
- Zawiadomić
wszystkich użytkowników SP lub ich wyznaczonych przedstawicieli o
przyczynach podjęcia takich działań, gdy tego zażądają lub jeżeli jest
to konieczne.
Stosowanie radaru w służbie kontroli lotniska
Gdy
właściwa władza służby ruchu lotniczego wydała na to zgodę i ustaliła
odpowiednie warunki, radar dozorowania może być stosowany do
zapewnienia służby kontroli lotniska w celu spełnienia następujących
funkcji:
- Monitorowania radarowego SP na podejściu końcowym;
- Monitorowania radarowego innych SP w pobliżu lotniska;
- Ustalania separacji radarowej między statkami powietrznymi odlatującymi jeden za drugim;
- Zapewnienia pomocy nawigacyjnej dla lotów VFR.
źródło: Doc 4444
Komentarze
Prześlij komentarz