Konsultacje społeczne PAŻP projektu reorganizacji sieci tras MRT
Informujemy, iż Polska Agencja Żeglugi Powietrznej skierowała do
konsultacji społecznych projekt reorganizacji sieci tras MRT. W
przypadku znaczących propozycji zmian, PAŻP może wydłużyć standardowy
czas przeznaczony na zbieranie uwag do projektu. Po zakończeniu okresu
konsultacji, na podstawie przesłanych przez użytkowników zgłoszeń, PAŻP
przeprowadzi analizę możliwości dokonania zmian przedmiotowego projektu.
Termin zakończenia konsultacji to 11.10.2015 r., natomiast wprowadzenie zmian planowane jest na marzec 2016r.
CEL
Głównym celem przedmiotowej zmiany jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa lotów w FIR Warszawa zarówno użytkowników General Aviation jak i wojskowych, zminimalizowanie stopnia skomplikowania dolnej przestrzeni.
Głównymi założeniami jakimi kierowano się tworząc propozycję modyfikacji sieci MRT było:
Głównym celem przedmiotowej zmiany jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa lotów w FIR Warszawa zarówno użytkowników General Aviation jak i wojskowych, zminimalizowanie stopnia skomplikowania dolnej przestrzeni.
Głównymi założeniami jakimi kierowano się tworząc propozycję modyfikacji sieci MRT było:
- likwidacja lub przesunięcie segmentów przebiegających nad obszarami w których występują znaczne ilości przeszkód lotniczych (elektrownie wiatrowe powyżej 120m AGL);
- likwidacja lub przesunięcie segmentów przebiegających nad lądowiskami;
- zmiana przebiegu tras MRT przebiegających nad miastami;
- likwidacja niewykorzystywanych/niepotrzebnych segmentów.
- Modyfikacja/likwidacja segmentów, których aktywność znacząco wpływa na przepływ ruchu General Aviation
Opracowany przez PAŻP projekt reorganizacji siatki
tras MRT został omówiony ze Stroną Wojskową która przyjęła większość
propozycji ze zrozumieniem i zaakceptowała większość propozycji.
Równocześnie zwróciła się z prośbą o wprowadzenie kilku nowych
segmentów, które pozwolą im na realizowanie aktualnych zadań.
ZAKRES PROPONOWANYCH ZMIAN:
- znaczne zmniejszenie ilości segmentów MRT;
- zmiana przebiegu wybranych segmentów MRT;
- wprowadzenie nowych segmentów MRT – w celu zminimalizowania ograniczeń dla GA granice pionowe zawierają się w przedziale wysokości GDN-1800ft AMSL;
- granice pionowe obecnych tras MRT nie ulegną zmianie z wyjątkiem segmentów N17-N29 (wylot z EPKS) oraz MRT 1 (EPMM);
- trasy MRT o szerokości 10km nie ulegną zmianie.
UZASADNIENIE
Modyfikacja sieci MRT przyczyni się do:
Modyfikacja sieci MRT przyczyni się do:
- podniesienia poziomu bezpieczeństwa lotów w FIR Warszawa m.in. poprzez znaczne zmniejszenie liczby segmentów przechodzących nad lądowiskami, modyfikację przebiegu tras gdzie występowała znaczna liczba przeszkód lotniczych.
- zredukowania wpływu aktywności segmentów MRT na przepływ ruchu GA poprzez modyfikację/likwidację segmentów, których aktywność wprowadzała znaczące utrudnienia, w szczególności w połączeniu z okalającymi innymi strukturami.
- dostosowania przebiegu segmentów do aktualnych potrzeb Strony Wojskowej.
W opinii PAŻP wdrożenie zaproponowanych zmian
przyczyni się do poprawy warunków wykonywania lotów zarówno dla strony wojskowej jak również i lotnictwa ogólnego.
Termin wprowadzenia zmiany: wiosna 2016r.
Termin wprowadzenia zmiany: wiosna 2016r.
ZAKRES ZMIAN:
Znaczna ilość usuwanych segmentów MRT. Nowe lub
zmodyfikowane segmenty umożliwiające wykonywanie zadań przez stronę
wojskową: 75-N1-N2-82, 90-54, N5-N3-N4, 36-N6-34 mimo likwidacji
pozostałych. Zwiększenie dostępności do przestrzeni klasy G nad
lądowiskami Borsk, Korne, Linowiec. Stała dostępność przelotu pod TSA01A
podczas aktywności segmentów MRT.
Rejon lotnisk EPSN, EPMI
Znaczna ilość usuwanych segmentów MRT. Nowe lub
zmodyfikowane segmenty umożliwiające wykonywanie zadań przez stronę
wojskową: 54-90, 60-61, 49-N28, 49-N8, węzeł N8, N10 oraz N11.
Zwiększenie dostępności do przestrzeni klasy G nad lądowiskami Borne
Sulinowo, Debrzno, Krępsko, Bucharzewo.
Rejon lotnisk EPKS, EPPW, EPLK
Nowe lub zmodyfikowane segmenty umożliwiające wykonywanie zadań przez
stronę wojskową: N17-N29-19-N18, wylot z EPLK N16-N22-N23-17, północny
wylot z EPPW. Przebieg trasy MRT z EPKS: w celu zminimalizowania
ograniczeń dla GA umożliwiono przelot pod trasą MRT N17-N29, która
będzie pełniła jedynie rolę dolotu do dalszych segmentów MRT. W
segmencie N17-N29 granice pionowe w przedziale 1300-2300ft AMSL,
natomiast w segmencie N29-19 GND-2300ft AMSL, aby umożliwić połączenie z
trasami od pkt. 19 (GND-1800ft AMSL). Powyższa propozycja wymaga
jeszcze potwierdzenia przez SSRL SZ RP możliwości jej wdrożenia.
Rejon lotnisk EPMB, EPMM
• Zmiana granic obecnej MRT 1 z 1476ft-2461ft na GND-1800ft AMSL
• Wprowadzenie nowych segmentów MRT (GND-1800ft AMSL) łączących strefę TSA 01 ze strefą EP D29 i TSA02B.
• Wprowadzenie nowej trasy MRT (MRT 3), odchodzącej na północ od obecnej MRT 1, umożliwiającej dolot w locie koszącym do TSA 02. Propozycja strony wojskowej została zmodyfikowana w celu minimalizacji ograniczeń dla GA. Dodatkowo ustalono, że trasa MRT 1 (EPMM) oraz MRT 2 (EPDE) będzie się rozpoczynać i kończyć na granicy segmentu podstawowego MATZ w dotychczasowym przebiegu trasy.
• Wprowadzenie nowych segmentów MRT (GND-1800ft AMSL) łączących strefę TSA 01 ze strefą EP D29 i TSA02B.
• Wprowadzenie nowej trasy MRT (MRT 3), odchodzącej na północ od obecnej MRT 1, umożliwiającej dolot w locie koszącym do TSA 02. Propozycja strony wojskowej została zmodyfikowana w celu minimalizacji ograniczeń dla GA. Dodatkowo ustalono, że trasa MRT 1 (EPMM) oraz MRT 2 (EPDE) będzie się rozpoczynać i kończyć na granicy segmentu podstawowego MATZ w dotychczasowym przebiegu trasy.
Rejon lotnisk EPTM, EPDE
• połączenie obecnej MRT 2 (EPDE) z poligonem EPD25 (GND-1800ft AMSL).
• zamiana obecnych EA61A oraz 61B dla lotniska EPTM na trasy MRT
• zamiana obecnych EA61A oraz 61B dla lotniska EPTM na trasy MRT
Już się bałem, że zlikwidują mi MRT2 o nie będę mógł oglądać latających tam samolotów.
OdpowiedzUsuń