Sektor lotniczy w Polsce liderem w działaniach na rzecz cyberbezpieczeństwa
- Chcemy być w pełni gotowi do
prowadzenia skoordynowanych działań służących zapobieganiu, wykrywaniu,
zwalczaniu oraz minimalizacji skutków incydentów naruszających
bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych, istotnych dla
funkcjonowania państwa, również w obszarze transportu lotniczego.
Jest
to niezbędne do wzmacniania zdolności państwa do przeciwdziałania
cyberzagrożeniom, a także budowania kompetencji w zakresie
bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni – powiedział wiceminister
infrastruktury i budownictwa Marek Chodkiewicz podczas międzynarodowej
konferencji „Cyberbezpieczeństwo w lotnictwie cywilnym” w Krakowie. Wiceminister M.Chodkiewicz poinformował,
że w trakcie konferencji planowane jest przyjęcie Deklaracji
Krakowskiej zawierającej m.in. postulat stworzenia europejskiej
strategii oraz Mapy Drogowej cyberbezpieczeństwa w lotnictwie.
Powołujemy Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego w branży lotniczej. Jego zadaniem będzie szybkie reagowanie na zagrożenia płynące z cyberprzestrzeni. To jeden z pierwszych tego rodzaju zespołów lotniczych w Europie – podkreślił wiceminister Marek Chodkiewicz, odpowiedzialny w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa za sprawy lotnictwa.
Urząd Lotnictwa Cywilnego w porozumieniu z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa oraz Ministerstwem Cyfryzacji podjął działania na rzecz stworzenia CSIRT (Computer Security Incident Response Team) dla branży lotniczej.
- Obecnie mamy już wypracowaną wizję i koncepcje działań związanych z cyberbezpieczeństwem w lotnictwie. Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego w branży lotniczej będzie jednym z pierwszych tego rodzaju podmiotów w Europie oraz w administracji publicznej w Polsce. Jestem przekonany, że jego powstanie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa w lotnictwie – powiedział prezes ULC Piotr Samson.
Lotnictwo w szybkim tempie staje się coraz bardziej cyfrowe, co jest korzystne dla rozwoju transportu i wygody pasażerów. Zdaniem ekspertów rosnąca zależność lotnictwa od systemów informatycznych oraz duża ilość zgromadzonych danych o pasażerach powoduje, że sektor lotniczy może stać się celem ataków hakerskich.
Organizacje i podmioty rynku lotniczego stają się coraz bardziej połączonym cyfrowo ekosystemem i w coraz większym stopniu polegają na technologii. W konsekwencji, rośnie liczba dokonywanych ataków – według uśrednionych statystyk roczna stopa wzrostu incydentów wynosi ok. 30 proc. w skali globalnej.
- Nie tylko sektor bankowy, energetyczny czy telekomunikacyjny jest narażony na cyberataki. Lotnictwo także, dlatego konieczne jest pilne stworzenie warunków dla bezpiecznego rozwoju sektora w nowej cyfrowej rzeczywistości - powiedział Piotr Samson. Dodał, że przy tworzeniu lotniczego CSIRT będziemy ścisle współpracować z Narodowym Centrum Cyberbezpieczeństwa (NC Cyber).
Powołujemy Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego w branży lotniczej. Jego zadaniem będzie szybkie reagowanie na zagrożenia płynące z cyberprzestrzeni. To jeden z pierwszych tego rodzaju zespołów lotniczych w Europie – podkreślił wiceminister Marek Chodkiewicz, odpowiedzialny w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa za sprawy lotnictwa.
Urząd Lotnictwa Cywilnego w porozumieniu z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa oraz Ministerstwem Cyfryzacji podjął działania na rzecz stworzenia CSIRT (Computer Security Incident Response Team) dla branży lotniczej.
- Obecnie mamy już wypracowaną wizję i koncepcje działań związanych z cyberbezpieczeństwem w lotnictwie. Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego w branży lotniczej będzie jednym z pierwszych tego rodzaju podmiotów w Europie oraz w administracji publicznej w Polsce. Jestem przekonany, że jego powstanie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa w lotnictwie – powiedział prezes ULC Piotr Samson.
Lotnictwo w szybkim tempie staje się coraz bardziej cyfrowe, co jest korzystne dla rozwoju transportu i wygody pasażerów. Zdaniem ekspertów rosnąca zależność lotnictwa od systemów informatycznych oraz duża ilość zgromadzonych danych o pasażerach powoduje, że sektor lotniczy może stać się celem ataków hakerskich.
Organizacje i podmioty rynku lotniczego stają się coraz bardziej połączonym cyfrowo ekosystemem i w coraz większym stopniu polegają na technologii. W konsekwencji, rośnie liczba dokonywanych ataków – według uśrednionych statystyk roczna stopa wzrostu incydentów wynosi ok. 30 proc. w skali globalnej.
- Nie tylko sektor bankowy, energetyczny czy telekomunikacyjny jest narażony na cyberataki. Lotnictwo także, dlatego konieczne jest pilne stworzenie warunków dla bezpiecznego rozwoju sektora w nowej cyfrowej rzeczywistości - powiedział Piotr Samson. Dodał, że przy tworzeniu lotniczego CSIRT będziemy ścisle współpracować z Narodowym Centrum Cyberbezpieczeństwa (NC Cyber).
Zależność lotnictwa od technologii
będzie rosnąć. Już teraz obserwujemy prężny rozwój bezzałogowych statków
powietrznych i ich potencjalne możliwości komercyjnego wykorzystania,
rozwiązania typu Remote Tower Control (zdalnych wież kontroli lotów),
czy informacje o prototypach bezpilotażowych pasażerskich statków
powietrznych. Coraz powszechniejsze rozwiązania cyfrowe powodują wzrost
potencjalnych zagrożeń, które wcześniej nie stanowiły takiego wyzwania.
Rewolucja cyfrowa ma miejsce również w portach lotniczych oraz
praktycznie u wszystkich podwykonawców lotnictwa cywilnego.
- Cyberbezpieczeństwo ma znaczenie ponadnarodowe. Żadne z państw nie jest w stanie samodzielnie chronić swojej cyberprzestrzeni, dlatego konieczna jest ścisła współpraca, nie tylko na szczeblu krajowym, ale również na arenie międzynarodowej – powiedział P. Samson.
Prezes ULC podczas konferencji prasowej podpisał również porozumienie z EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego) dotyczące testowania w Polsce europejskiego programu pilotażowego związanego z cyberbezpieczeństwem w sektorze lotniczym. Wybór Polski spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej jest znaczącym wyróżnieniem dla naszego kraju. Zaproszenie przez EASA do współpracy Polski oznacza, że nasze działania na rzecz cyberbezpieczeństwa w sektorze lotniczym są dostrzegane oraz doceniane nie tylko w kraju, ale także za granicą.
Konferencja wysokiego szczebla dotycząca cyberbezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym, zorganizowana przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego, jest wyrazem chęci zacieśniania międzynarodowej współpracy w tym zakresie. Partnerami konferencji są Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Kraków Airport oraz Lotnisko Chopina.
- Cyberbezpieczeństwo ma znaczenie ponadnarodowe. Żadne z państw nie jest w stanie samodzielnie chronić swojej cyberprzestrzeni, dlatego konieczna jest ścisła współpraca, nie tylko na szczeblu krajowym, ale również na arenie międzynarodowej – powiedział P. Samson.
Prezes ULC podczas konferencji prasowej podpisał również porozumienie z EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego) dotyczące testowania w Polsce europejskiego programu pilotażowego związanego z cyberbezpieczeństwem w sektorze lotniczym. Wybór Polski spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej jest znaczącym wyróżnieniem dla naszego kraju. Zaproszenie przez EASA do współpracy Polski oznacza, że nasze działania na rzecz cyberbezpieczeństwa w sektorze lotniczym są dostrzegane oraz doceniane nie tylko w kraju, ale także za granicą.
Konferencja wysokiego szczebla dotycząca cyberbezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym, zorganizowana przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego, jest wyrazem chęci zacieśniania międzynarodowej współpracy w tym zakresie. Partnerami konferencji są Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Kraków Airport oraz Lotnisko Chopina.