Polska w programie cyberbezpieczeństwa w lotnictwie. ULC i EASA podpisały porozumienie
Urząd
Lotnictwa Cywilnego oraz Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego
podpisały porozumienie w sprawie współpracy w programie
cyberbezpieczeństwa lotniczego. Tym samym Polska aktywnie włącza się w
europejski system przeciwdziałający przestępstwom cybernetycznym w
obszarze lotnictwa.
- Powołujemy Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego w
branży lotniczej. Jego zadaniem będzie szybkie reagowanie na
zagrożenia, płynące z cyberprzestrzeni – mówił, obecny podczas
wydarzenia wiceminister infrastruktury i budownictwa, Marek Chodkiewicz,
odpowiedzialny w resorcie za sprawy lotnictwa.
Polska liderem cyberbezpieczeństwa?
- Cały lotniczy świat w Polsce, w Krakowie, rozmawia o cyberzagrożeniach. Ustalamy, na jakich poziomach powinniśmy zarządzać cyberbezpieczeństwem i czy obciążenia powinny ponosić linie lotnicze, czy organizacje – dodał wiceszef MIB. – We współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa oraz Urzędem Lotnictwa Cywilnego jesteśmy na dobrej drodze żeby budować sektorowe zdolności do bycia o krok przed przestępstwami z cyberprzestrzeni. Bezpieczeństwo to w lotnictwie cywilnym kwestia kluczowa – podkreślił wiceminister cyfryzacji, Krzysztof Silicki.
Prezes ULC podkreślił, że stworzona zostanie nowa komórka, czyli zespół reagowania, do której zatrudniani będą analitycy i informatycy. Budżet to kilka milionów złotych, z którym jest związany sprzęt informatyczny – to główne koszty, związane z utworzeniem tego. ULC realizuje to w ścisłej współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji, w którym to resorcie już funkcjonuje duży system NC Cyber.
- Uczymy się na doświadczeniach kolegów z cyfryzacji i bankowości, przekładamy to na świat lotnictwa. Pierwsze efekty pracy tego zespołu to będzie przyszły rok, chcemy, aby w przyszłym roku tę funkcjonalność uruchomić – tłumaczył Piotr Samson. Jak dodał, intencją ULC-u jest, aby w obrębie transportu lotniczego był jeden punkt koordynacyjny, związany z bezpieczeństwem linii lotniczych, lotnisk i żeglugi powietrznej. To się wiąże z kwestią przygotowania sprzętu, zgromadzenia obsady ludzkiej i ten proces dziś inicjujemy. Włączamy się aktywnie nie tylko w system cyberbezpieczeństwa, ale także w system europejski – dodał Piotr Samson.
Porozumienie z EASA
Podpisane zostało również porozumienie między ULC i Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), dotyczące testowania w Polsce europejskiego programu pilotażowego, związanego z cyberbezpieczeństwem w lotnictwie. Zgodnie ze słowami Piotra Samsona, prezesa ULC, głównym celem funkcjonowania urzędu jako jednostki administracji rządowej, jest zabezpieczenie polskich statków powietrznych i operacji lotniczych. – Cyberbezpieczeństwo jest tego nieodłącznym elementem – podkreślił Piotr Samson.
Polska liderem cyberbezpieczeństwa?
- Cały lotniczy świat w Polsce, w Krakowie, rozmawia o cyberzagrożeniach. Ustalamy, na jakich poziomach powinniśmy zarządzać cyberbezpieczeństwem i czy obciążenia powinny ponosić linie lotnicze, czy organizacje – dodał wiceszef MIB. – We współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa oraz Urzędem Lotnictwa Cywilnego jesteśmy na dobrej drodze żeby budować sektorowe zdolności do bycia o krok przed przestępstwami z cyberprzestrzeni. Bezpieczeństwo to w lotnictwie cywilnym kwestia kluczowa – podkreślił wiceminister cyfryzacji, Krzysztof Silicki.
Prezes ULC podkreślił, że stworzona zostanie nowa komórka, czyli zespół reagowania, do której zatrudniani będą analitycy i informatycy. Budżet to kilka milionów złotych, z którym jest związany sprzęt informatyczny – to główne koszty, związane z utworzeniem tego. ULC realizuje to w ścisłej współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji, w którym to resorcie już funkcjonuje duży system NC Cyber.
- Uczymy się na doświadczeniach kolegów z cyfryzacji i bankowości, przekładamy to na świat lotnictwa. Pierwsze efekty pracy tego zespołu to będzie przyszły rok, chcemy, aby w przyszłym roku tę funkcjonalność uruchomić – tłumaczył Piotr Samson. Jak dodał, intencją ULC-u jest, aby w obrębie transportu lotniczego był jeden punkt koordynacyjny, związany z bezpieczeństwem linii lotniczych, lotnisk i żeglugi powietrznej. To się wiąże z kwestią przygotowania sprzętu, zgromadzenia obsady ludzkiej i ten proces dziś inicjujemy. Włączamy się aktywnie nie tylko w system cyberbezpieczeństwa, ale także w system europejski – dodał Piotr Samson.
Porozumienie z EASA
Podpisane zostało również porozumienie między ULC i Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), dotyczące testowania w Polsce europejskiego programu pilotażowego, związanego z cyberbezpieczeństwem w lotnictwie. Zgodnie ze słowami Piotra Samsona, prezesa ULC, głównym celem funkcjonowania urzędu jako jednostki administracji rządowej, jest zabezpieczenie polskich statków powietrznych i operacji lotniczych. – Cyberbezpieczeństwo jest tego nieodłącznym elementem – podkreślił Piotr Samson.