Zasady zgłaszania działalności mogącej zagrozić bezpieczeństwu cywilnych statków powietrznych (balony wolne, sztuczne ognie, lampiony, lasery i inne źródła światła
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30
grudnia 2014 roku w sprawie warunków i sposobu działania służb ruchu
lotniczego oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia
20 października 2015 roku w sprawie użycia lasera lub światła z innych
źródeł w strefach przestrzeni powietrznej, działania mogące zagrozić
bezpieczeństwu cywilnych statków powietrznych czy to nad terytorium
danego Państwa, czy też nad pełnym morzem, podlegają koordynowaniu z
właściwymi władzami służby ruchu lotniczego.
- wypuszczania balonów wolnych napełnianych helem;
- pokazów ogni sztucznych;
- wypuszczania lampionów ;
- emitowania silnych źródeł światła
Kompetencje i obowiązki
"władzy służb ruchu lotniczego" wykonuje instytucja zapewniająca służby
ruchu lotniczego wyznaczona na podstawie odrębnych przepisów.
Koordynację należy zakończyć w takim terminie, aby można było na czas
rozpowszechnić informację o tej działalności, zgodnie z postanowieniami
Załącznika 15 ICAO.
CEL
W celu uniknięcia zagrożeń dla cywilnych statków powietrznych w przestrzeni powietrznej zawartej w FIR EPWW podczas realizacji:
CEL
W celu uniknięcia zagrożeń dla cywilnych statków powietrznych w przestrzeni powietrznej zawartej w FIR EPWW podczas realizacji:
- wypuszczania balonów wolnych napełnianych helem;
- pokazów ogni sztucznych;
- wypuszczania lampionów ;
- emitowania silnych źródeł światła
instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego (Polska Agencja Żeglugi
Powietrznej - PAŻP) wprowadza zasady uzgodnień, których celem jest
osiągnięcie rozwiązań pozwalających na wyeliminowanie zagrożenia dla
cywilnych statków powietrznych i ograniczenie do minimum utrudnień w
ruchu lotniczym.
Strefy przestrzeni powietrznej wykorzystywanej do żeglugi powietrznej, w
których emitowanie lub powodowanie emisji wiązki lasera lub światła z
innych źródeł w kierunku statku powietrznego stwarza zagrożenie
bezpieczeństwa statku powietrznego.
1. Szczegółowe warunki użycia lasera lub światła z innych źródeł w strefach, tryb wydawania zgody na użycie lasera lub światła z innych źródeł oraz sposób naniesienia na mapę ww. stref przestrzeni powietrznej określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015r. w sprawie użycia lasera lub światła z innych źródeł w strefach przestrzeni powietrznej.
2. Strefy określa się wokół lotnisk dla których zapewnia się służbę kontroli lotniska (TWR) albo lotniskową służbę informacji powietrznej (AFIS), w których na użycie lasera lub światła z innych źródeł wymagane jest uzyskanie zgody od właściwej terytorialnie instytucji zapewniającej służbę ruchu lotniczego (ATS).
2.1 Strefa dla laserów i świateł z reflektorów poszukiwawczych - przestrzeń powietrzna w bezpośrednim otoczeniu lotniska w promieniu 5600 m (3 Mm) od punktu odniesienia lotniska i ograniczona płaszczyznami bocznymi położonymi w odległości 18 500 m (10Mm) wzdłuż linii centralnej przyrządowej drogi lub dróg startowych we wszystkich kierunkach oraz 500 m (1600 ft) po obu jej lub ich stronach, z uwzględnieniem podejścia do lądowania z przesunięciem w taki sposób, że linia kursu radiolatarni kierunku przecina przedłużoną oś centralną drogi startowej pod katem nieprzekraczającym 5° w każdą stronę osi centralnej drogi startowej;
2.2 Strefa dla lampionów i balonów z diodami LED - przestrzeń powietrzna w bezpośrednim otoczeniu lotniska w promieniu 18 500 (10 Mm) od punktu odniesienia lotniska;
2.3 Strefa dla ogni sztucznych - przestrzeń powietrzna w bezpośrednim otoczeniu lotniska w promieniu 9250 (5 Mm) od punktu odniesienia lotniska.
3. Na wniosek podmiotu leczniczego dla lądowisk przyszpitalnych wpisanych do ewidencji lądowisk może być opublikowana strefa obejmującą przestrzeń powietrzną w bezpośrednim otoczeniu lądowiska w promieniu 1850 m (1 Mm) od punktu odniesienia lądowiska.
Wykaz lotnisk dla których określono ww. strefy.
Zgodnie z Rozporządzeniem Min. Infrastruktury i Rozwoju w sprawie użycia lasera lub światła z innych źródeł w strefach przestrzeni powietrznej z dn. 20.10.2015 par. 2 ust. 3, na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego znajduje się mapa z oznaczeniem stref, w których zezwolenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na wykonanie takiego pokazu jest wymagane. Dla usprawnienia organizacji pokazów warto sprawdzić na niej, czy planowany rejon pokazów znajduje się w strefie, gdzie emisja laserów i innych świateł podlega ograniczeniom. Jeżeli lokalizacja znajduje się poza taką strefą - wówczas zgoda od Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej nie jest wymagana i nie ma potrzeby wysyłania wniosku. Jednakże, jeżeli rejon pokazu znajduje się w pobliżu czynnego lotniska wojskowego (Cewice, Darłowo, Dęblin, Gdynia Babie Doły, Inowrocław, Krzesiny k. Poznania, Łask, Łęczyca, Malbork, Mińsk Mazowiecki, Mirosławiec, Pruszcz Gdański, Powidz, Radom, Świdwin, Tomaszów Mazowiecki) zalecane jest uzgodnienie telefoniczne z właściwym organem wojskowym zapewniającym służby ruchu lotniczego w danej strefie na 15 minut przed planowanym terminem pokazu. W myśl Rozporządzenia wymienionego wcześniej przez "pobliże lotniska wojskowego" należy w tym kontekście rozumieć:
1. Szczegółowe warunki użycia lasera lub światła z innych źródeł w strefach, tryb wydawania zgody na użycie lasera lub światła z innych źródeł oraz sposób naniesienia na mapę ww. stref przestrzeni powietrznej określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015r. w sprawie użycia lasera lub światła z innych źródeł w strefach przestrzeni powietrznej.
2. Strefy określa się wokół lotnisk dla których zapewnia się służbę kontroli lotniska (TWR) albo lotniskową służbę informacji powietrznej (AFIS), w których na użycie lasera lub światła z innych źródeł wymagane jest uzyskanie zgody od właściwej terytorialnie instytucji zapewniającej służbę ruchu lotniczego (ATS).
2.1 Strefa dla laserów i świateł z reflektorów poszukiwawczych - przestrzeń powietrzna w bezpośrednim otoczeniu lotniska w promieniu 5600 m (3 Mm) od punktu odniesienia lotniska i ograniczona płaszczyznami bocznymi położonymi w odległości 18 500 m (10Mm) wzdłuż linii centralnej przyrządowej drogi lub dróg startowych we wszystkich kierunkach oraz 500 m (1600 ft) po obu jej lub ich stronach, z uwzględnieniem podejścia do lądowania z przesunięciem w taki sposób, że linia kursu radiolatarni kierunku przecina przedłużoną oś centralną drogi startowej pod katem nieprzekraczającym 5° w każdą stronę osi centralnej drogi startowej;
2.2 Strefa dla lampionów i balonów z diodami LED - przestrzeń powietrzna w bezpośrednim otoczeniu lotniska w promieniu 18 500 (10 Mm) od punktu odniesienia lotniska;
2.3 Strefa dla ogni sztucznych - przestrzeń powietrzna w bezpośrednim otoczeniu lotniska w promieniu 9250 (5 Mm) od punktu odniesienia lotniska.
3. Na wniosek podmiotu leczniczego dla lądowisk przyszpitalnych wpisanych do ewidencji lądowisk może być opublikowana strefa obejmującą przestrzeń powietrzną w bezpośrednim otoczeniu lądowiska w promieniu 1850 m (1 Mm) od punktu odniesienia lądowiska.
Wykaz lotnisk dla których określono ww. strefy.
Zgodnie z Rozporządzeniem Min. Infrastruktury i Rozwoju w sprawie użycia lasera lub światła z innych źródeł w strefach przestrzeni powietrznej z dn. 20.10.2015 par. 2 ust. 3, na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego znajduje się mapa z oznaczeniem stref, w których zezwolenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na wykonanie takiego pokazu jest wymagane. Dla usprawnienia organizacji pokazów warto sprawdzić na niej, czy planowany rejon pokazów znajduje się w strefie, gdzie emisja laserów i innych świateł podlega ograniczeniom. Jeżeli lokalizacja znajduje się poza taką strefą - wówczas zgoda od Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej nie jest wymagana i nie ma potrzeby wysyłania wniosku. Jednakże, jeżeli rejon pokazu znajduje się w pobliżu czynnego lotniska wojskowego (Cewice, Darłowo, Dęblin, Gdynia Babie Doły, Inowrocław, Krzesiny k. Poznania, Łask, Łęczyca, Malbork, Mińsk Mazowiecki, Mirosławiec, Pruszcz Gdański, Powidz, Radom, Świdwin, Tomaszów Mazowiecki) zalecane jest uzgodnienie telefoniczne z właściwym organem wojskowym zapewniającym służby ruchu lotniczego w danej strefie na 15 minut przed planowanym terminem pokazu. W myśl Rozporządzenia wymienionego wcześniej przez "pobliże lotniska wojskowego" należy w tym kontekście rozumieć:
- Dla laserów i świateł z reflektorów poszukiwawczych (szperaczy): strefę w promieniu 5,6 km od punktu odniesienia lotniska oraz obszar w odległości 18,5 km na przedłużeniu osi dróg startowych w obu kierunkach;
- Dla lampionów i balonów z diodami LED: strefę w promieniu 18,5 km od lotniska;
- Dla pokazów sztucznych ogni: strefę w promieniu 9,25 km od lotniska.
Lp | Lotnisko | Służba ATS | Instytucja zapewniająca służbę ATS | Uwagi |
1. | Bydgoszcz/Szwederowo EPBY |
TWR | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | NIL |
2. | Gdańsk im. Lecha Wałęsy EPGD |
TWR | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | NIL |
3. | Kraków/Balice EPKK |
TWR | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | NIL |
4. | Katowice/Pyrzowice EPKT |
TWR | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | NIL |
5. | Lublin EPLB |
TWR | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | NIL |
6. | Łódź/Lublinek EPLL |
TWR | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | NIL |
7. | Mielec EPML |
AFIS | Lotnisko Mielec Sp. z o.o. | W godzinach opublikowanych w AIP VFR - AD.4 |
8. | Olsztyn/Mazury EPSY |
TWR | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | NIL |
8. | Olsztyn/Mazury EPSY |
AFIS | Lotnisko Olsztyn-Mazury | W godzinach opublikowanych w AIP VFR - AD.4 |
9. | Poznań/Ławica EPPO |
TWR | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | NIL |
10. | Radom/Sadków EPRA |
TWR | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | NIL |
10. | Radom/Sadków EPRA |
AFIS | Port Lotniczy Radom S.A | W godzinach opublikowanych w AIP VFR - AD.4 |
11. | Rzeszów/Jesionka EPRZ |
TWR | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | NIL |
12. | Szczecin/Goleniów EPSC |
TWR | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | NIL |
13. | Chopina w Warszawie EPWA |
TWR | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | NIL |
14. | Warszawa/Modlin EPMO |
TWR | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | NIL |
14. | Warszawa/Modlin EPMO |
AFIS | Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. | W godzinach opublikowanych w AIP VFR - AD.4 |
15. | Warszawa-Babice EPBC |
AFIS | Centrum Usług Logistycznych "Lotnisko Warszawa-Babice" | W godzinach opublikowanych w AIP VFR - AD.4 |
16. | Wrocław/Strachowice EPWR |
TWR | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | NIL |
17. | Zielona Góra/Babimost EPZG |
TWR | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | NIL |
Jeżeli nie masz pewności, czy w danym miejscu zgoda będzie wymagana - wyślij formularz zgłoszeniowy.
4.1 Wniosek o wydanie zgody na użycie lasera lub światła z innych
źródeł w strefach wokół lotnisk na których zapewniana jest służba
kontroli lotniska (TWR) powinien zostać złożony na 14 dni przed
planowanym użyciem lasera lub światła z innych źródeł do Polskiej
Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) za pomocą właściwych formularzy
zamieszczonych na stronie internetowej PAŻP w zakładce Ośrodek
Planowania Strategicznego: formularze zgłoszeniowe.
4.2 Wniosek o wydanie zgody na użycie lasera lub światła z innych
źródeł w strefach wokół lotnisk na których zapewniana jest lotniskowa
służba informacji powietrznej (AFIS) powinien zostać złożony na 14 dni
przed planowanym użyciem lasera lub światła z innych źródeł do
instytucji zapewniającej służbę AFIS na danym lotnisku. Kontakty do
instytucji zapewniającej służbę AFIS na danym lotnisku są umieszczone w
AIP VFR - AD.4.
ZASADY ZGŁASZANIA DZIAŁALNOŚCI
Działalność mogąca zagrozić bezpieczeństwu cywilnych statków powietrznych powinna być zgłaszana do Ośrodka Planowania Strategicznego (ASM1) w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej za pomocą właściwych formularzy zamieszczonych w zakładce Ośrodek Planowania Strategicznego strony internetowej PAŻP. Wypełniony formularz powinien trafić do Ośrodka Planowania Strategicznego (ASM1) na minimum 14 dni przed planowanym terminem realizacji przedsięwzięcia. Skrócenie terminu wymaga uzgodnienia telefonicznego.
ZASADY ZGŁASZANIA DZIAŁALNOŚCI
Działalność mogąca zagrozić bezpieczeństwu cywilnych statków powietrznych powinna być zgłaszana do Ośrodka Planowania Strategicznego (ASM1) w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej za pomocą właściwych formularzy zamieszczonych w zakładce Ośrodek Planowania Strategicznego strony internetowej PAŻP. Wypełniony formularz powinien trafić do Ośrodka Planowania Strategicznego (ASM1) na minimum 14 dni przed planowanym terminem realizacji przedsięwzięcia. Skrócenie terminu wymaga uzgodnienia telefonicznego.
Formularze mogą być wysyłane za pośrednictwem:
faksu (+ 48 22) 574 57 69, 574 57 13,
maila: asm1@pansa.pl,
poczty na adres:
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
Ośrodek Planowania Strategicznego
ul. Wieżowa 8
02-147 Warszawa
Ośrodek Planowania Strategicznego
ul. Wieżowa 8
02-147 Warszawa
tekst źródłowy
Komentarze
Prześlij komentarz