Przed wakacjami - Co warto wiedzieć? Podróż samolotem [Video/MP3]
Urząd Lotnictwa Cywilnego po raz kolejny
włącza się do akcji „Przed wakacjami – Co warto wiedzieć” organizowanej
przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Podpowiadamy jak
przygotować się do podróży samolotem, aby była dla nas komfortowa i
bezproblemowa oraz przypominamy o naszych prawach jako pasażerów.
Zapraszamy do lektury naszego poradnika.
Bilet
Przed
rezerwacją biletu zapoznajmy się z Ogólnymi Warunkami Przewozu
przewoźnika lotniczego, z którym zdecydowaliśmy się podróżować. Istotne
jest, aby odpowiednio wcześnie zgłosić się do odprawy biletowej, a w
przypadku odprawy online odprawić się we wskazanym przez linię lotniczą
czasie. Przewoźnik ma prawo do anulowania rezerwacji i niewpuszczenia na
pokład osób, które nie dokonają odprawy w wymaganym przez niego
terminie.
Rozróżniamy
dwa typy bagażu – podręczny i rejestrowany, który nadajemy przy
odprawie i jest przewożony w luku bagażowym. Nie ma jednolitych zasad
dotyczących wielkości bagaży dla wszystkich linii lotniczych, dlatego
warto upewnić się czy nasz bagaż spełnia normy danej linii lotniczej.
Informacje te uzyskamy na infolinii bądź stronie internetowej
przewoźnika w Ogólnych Warunkach Przewozu.
Do samolotu nie zabierzemy ze sobą
żadnych ostrych przedmiotów, broni palnej ani substancji łatwopalnych,
tych ostatnich nawet w bagażu rejestrowanym. Przepisy dopuszczają
natomiast w bagażu podręcznym płyny, aerozole i żele w pojemnikach nie
większych niż 100ml, które powinny być umieszczone w jednej,
przezroczystej, zamykanej, plastikowej torebce o pojemności nie
większej niż 1 l.
Na pokład można zabrać również leki i
żywność dla niemowląt niezbędne w trakcie podróży oraz płyny, aerozole i
żele zakupione na lotnisku lub na pokładzie samolotu i zapakowane wraz z
dowodem zakupu w specjalne bezpieczne torby. Pasażerowie, mogą posiadać
w bagażu kabinowym lekarstwa i sprzęt medyczny niezbędny w czasie
podróży, prosimy jednak pamiętać, że leki w płynie, aerozolu lub żelu
powinny być wyjęte z bagażu i przedstawione osobno do kontroli
bezpieczeństwa.
Podstawowe informacje o ograniczeniach w
przewozie lotniczym dostępne są na stronie internetowej Urzędu
Lotnictwa Cywilnego a także na stronach portów i przewoźników
lotniczych. Informacje o przedmiotach zabronionych i objętych
ograniczeniami mogą się różnić zależnie od kraju i linii lotniczej,
zatem zawsze przed podróżą lotniczą należy sprawdzić lokalne przepisy w
kraju docelowym i tranzytowym.
Dokumenty tożsamości
W trakcie podróży samolotem, bez względu na to czy lot odbywa się wewnątrz granic Unii Europejskiej czy też poza nimi, każdy pasażer, niezależnie od wieku, jest zobowiązany do posiadania dokumentu tożsamości, który pozwoli odpowiednim służbom na lotnisku na identyfikację osoby. W świetle polskich regulacji takimi dokumentami są paszport lub dowód osobisty. Warto zapoznać się z informacjami na stronach internetowych placówek dyplomatycznych krajów do których podróżujemy. Niektóre kraje wymagają dodatkowej dokumentacji dla dzieci do 18 lat. Wskazane jest, by osoby małoletnie podróżujące drogą lotniczą wewnątrz kraju lub w strefie Schengen posiadały przy sobie dokument mogący potwierdzić ich tożsamość, tj. np. dowód osobisty.
Dokumenty tożsamości
W trakcie podróży samolotem, bez względu na to czy lot odbywa się wewnątrz granic Unii Europejskiej czy też poza nimi, każdy pasażer, niezależnie od wieku, jest zobowiązany do posiadania dokumentu tożsamości, który pozwoli odpowiednim służbom na lotnisku na identyfikację osoby. W świetle polskich regulacji takimi dokumentami są paszport lub dowód osobisty. Warto zapoznać się z informacjami na stronach internetowych placówek dyplomatycznych krajów do których podróżujemy. Niektóre kraje wymagają dodatkowej dokumentacji dla dzieci do 18 lat. Wskazane jest, by osoby małoletnie podróżujące drogą lotniczą wewnątrz kraju lub w strefie Schengen posiadały przy sobie dokument mogący potwierdzić ich tożsamość, tj. np. dowód osobisty.
Prawa pasażerów w związku z odwołanym i opóźnionym lotem
Przypadki opóźnienia oraz odwołania lotu regulują przepisy unijne, a dokładnie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku. W przypadku opóźnionego lotu przewoźnik jest zobowiązany wręczyć każdemu pasażerowi pisemną informację o przepisach dotyczących minimalnych praw pasażerów, w tym prawa do odszkodowania i opieki polegającej na zapewnieniu posiłków i napojów adekwatnych do czasu oczekiwania, umożliwieniu wykonania 2 rozmów telefonicznych oraz zapewnieniu noclegu w przypadku, gdy wylot odbywa się następnego dnia.
Pasażer ma również prawo do odszkodowania za stracony czas, jeżeli w wyniku opóźnienia przybędzie do miejsca docelowego podróży co najmniej trzy godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu. Odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, jeżeli lot został opóźniony z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne, strajk na lotnisku lub niestabilna sytuacja polityczna). O wysokości odszkodowania decyduje długość lotu. Może ono wynosić od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy.
Natomiast w przypadku, gdy samolot został odwołany pasażer ma prawo do zwrotu w terminie 7 dni pełnego kosztu biletu lub zmiany planu podróży. Jeżeli nie został na czas, czyli na 14 dni przed wylotem poinformowany o odwołaniu lotu lub został powiadomiony w okresie krótszym i przewoźnik nie zaproponował mu przelotu alternatywnego w czasie określonym przez właściwe przepisy, przysługuje mu odszkodowanie pieniężne w wysokości od 125 do 600 euro. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli lot nie odbył się z przyczyn niezależnych od przewoźnika takich jak m.in. złe warunki atmosferyczne, strajk na lotnisku lub niestabilna sytuacja polityczna.
Procedura reklamacyjna krok po kroku
Wniosek o odszkodowanie składamy w pierwszej kolejności u przewoźnika. Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jest to ważne, gdyż dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u linii lotniczej, można wnieść do ULC skargę na naruszenie przez przewoźnika postanowień przepisów unijnych. Skargę można złożyć, jeśli od momentu złożenia reklamacji minęło 30 dni. Należy do niej dołączyć kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot, kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika, kopię udzielonej przez niego odpowiedzi, bądź wskazanie, że pomimo upływu terminu 30 dni odpowiedź na reklamacje nie została udzielona.
czytaj więcej na stronie ULC
Nagrania MP3:
BILET.mp3644.38 KB
BAGAŻ.MP32.78 MB
DOKUMENTY.MP31.24 MB
OPÓŹNIENIE LOTU.MP31.47 MB
ODWOŁANIE_LOTU.MP3933.39 KB
REKLAMACJA.MP3894.2 KB
tekst źródłowy
Komentarze
Prześlij komentarz