Biuro Służb Technicznych
PAŻP informuje, że z dniem 30.03.2017 r. nastąpiło wdrożenie do pracy
operacyjnej systemu WAM (Wide Area Multilateration) dla TMA Gdańsk. System WAM
dla TMA Gdańsk jest pierwszym w Polsce systemem dozorowania służącym do
wykrywania i lokalizacji statków powietrznych przy wykorzystaniu techniki
multilateracyjnej.
Technika ta jest oparta na pomiarze
różnicy czasu odbioru sygnału (TDOA - Time Difference of Arrival)
transpondera statku powietrznego przez poszczególne odbiorniki systemu
(rys 1.).
|
Rys. 1. Zasada pracy WAM
System zapewnia
wykrywanie i lokalizację statków powietrznych wyposażonych w
transpondery pracujące w modach 3/A,C,S. Celem wprowadzenia systemu WAM
było zapewnienie dodatkowego źródła danych dozorowania dla TMA Gdańsk.
Do chwili uruchomienia systemu, na rzecz TMA Gdańsk pracował jeden
zestaw radarowy ASR-10/IRS20, co w przypadku jego awarii lub przeglądu
technicznego oznaczało konieczność wstrzymania radarowej kontroli ruchu
lotniczego poniżej FL150 w TMA Gdańsk, a co za tym idzie ograniczenie
ruchu dla lotniska im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
System WAM składa się z 9 sensorów oraz 4 nadajników (spełniających trzy
funkcje: interrogatora, monitora i transpondera odniesienia)
rozlokowanych na elementach infrastruktury PAŻP i zapewniających
pokrycie TMA Gdańsk. Praca sensorów i nadajników nadzorowana jest przez
jednostkę centralną systemu zlokalizowaną w ośrodku radiolokacyjnym
Gdańsk.
Systemy multilateracyjne stanowią alternatywę dla radarów wtórnych i
będą stopniowo wdrażane przez PAŻP w kolejnych lokalizacjach, celem
zapewnienia dodatkowych źródeł informacji dozorowania w ramach FIR
Warszawa. Instalowane systemy posiadają również funkcjonalność ADS-B,
która w przyszłości jest także planowana do wykorzystania operacyjnego
|
|
Fot. 1. Sensor WAM |
|
Fot. 2. Nadajnik WAM |
Komentarze
Prześlij komentarz