PAŻP dołączyła do Sojuszu iTEC
Polska
Agencja Żeglugi Powietrznej
oraz litewska ORO NAVIGACIJA oficjalnie dołączyły do europejskiego
Sojuszu iTEC. Umowa została podpisana podczas ATM Congress w Madrycie.
Stworzenie
wspólnego systemu zarządzania przestrzenią powietrzną nowej generacji,
umożliwiającego efektywne przetwarzanie danych lotniczych stosowanych w różnych
krajach europejskich jest ważnym krokiem w kierunku utworzenia jednolitego,
sprawnie zorganizowanego systemu europejskiej przestrzeni powietrznej. „iTEC”
umożliwia kontrolę lotu w obrazie 4D, wykrywanie konfliktów, monitorowanie
ścieżki lotu oraz operacji lotniczych bez użycia pasków postępu lotu, w pełni
zgodne z zasadami SESAR. Członkowie „iTEC” będą teraz stanowić więcej niż jedną
trzecią ruchu lotniczego w Europie.
Trzon grupy „iTEC” tworzą agencje żeglugi powietrznej (Air Navigation Services Provider - ANSP) z Hiszpanii (ENAIRE), Niemiec (DFS), Wielkiej Brytanii (NATS) oraz Holandii (LVNL), a także dostawca systemów hiszpańska firma INDRA.
- Sojusz iTEC pozwala na redukcję kosztów operacyjnych i pomaga osiągnąć cel, jakim jest stworzenie wspólnego, jednolitego sytemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Rozszerzenie współpracy o PAŻP i ORO NAVIGACIJĘ rozszerzy korzyści „iTEC” na jeszcze większą liczbę użytkowników europejskiej przestrzeni powietrznej - powiedział szef niemieckiego DFS Prof. Klaus-Dieter Scheurle.
-
Cieszymy się ze wstąpienia do Sojuszu, ponieważ wierzymy, że ta współpraca to
poważny krok w kierunku realizacji wizji Jednolitego Europejskiego Nieba.
Współpraca instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego w rejonach
największego zagęszczenia ruchu oraz w rejonie środkowo-wschodnim pozwoli na
poprawę wydajności systemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Razem z ORO
NAVIGACIJA, naszym partnerem tworzącym Bałtycki FAB (Baltic FAB), liczymy na
integrację technologii iTEC z planami rozwojowymi FAB-u - powiedział prezes Polskiej Agencji Żeglugi
Powietrznej Janusz Niedziela.
Dyrektor
Generalny ORO NAVIGACIJA Mindaugas Gustys dodał: iTEC to nie tylko
krok w stronę implementacji idei Single European Sky, ale także doskonały
przykład sprawnej współpracy między poszczególnymi FAB-ami, a także
podkreślenie wagi współpracy między wschodem z zachodem Europy oraz wielkiej
wartości partnerstw publiczno-prywatnych.
Współpraca PAŻP z sojuszem „iTEC” przyniesie następujące korzyści w obszarze zarządzania ruchem lotniczym:
• zmniejszenie wydatków wdrożeniowych i operacyjnych dzięki używaniu wspólnego oprogramowania,
• podział kosztów prac nad dalszym rozwojem,
• zwiększenie bezpieczeństwa w przestrzeni powietrznej dzięki wspólnym metodom i procesom rozwoju systemu,
• poprawa interoperacyjności poprzez wspólne przetwarzanie danych lotniczych i używanie otwartych interfejsów,
• stanowiska operacyjne ułatwiające komunikację pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego z różnych agencji lotniczych.
Więcej
informacji o iTEC znajduję się tutaj: www.itec.aero
Komentarze
Prześlij komentarz