W Turcji powstaje lotnisko przyszłości
W największym i
najludniejszym mieście Turcji powstaje lotnisko, które wedle prognoz
będzie największym portem lotniczym na świecie. Zlokalizowane po
europejskiej stronie Stambułu, tuż nad Morzem Czarnym, w odległości 35
km od centrum miasta, zajmować będzie powierzchnię ponad 76,5 miliona
metrów kwadratowych. Wedle przypuszczeń, Istanbul Grand Airport (IGA)
obsłuży nawet do 200 milionów pasażerów rocznie.
Lotnisko przyszłości
Do 2030 roku Istanbul Grand Airport posiadać będzie 6 pasów startowych
oraz miejsce dla 250 samolotów. Z lotniska będzie można dolecieć do
ponad 350 miejsc na świecie, w które zabierze pasażerów ponad 150 linii
lotniczych. Ruch IGA ma sięgać poziomu 150 milionów pasażerów rocznie,
jednak w dalszej przyszłości, przepustowość lotniska zostanie zwiększona
do nawet 200 milionów osób. Daje to ponad pół miliona pasażerów
dziennie.
Lotnisko posiadać będzie luksusowe hotele, sale kongresowe, własne
centrum medyczne oraz największą na świecie strefę wolnocłową ze
sklepami z całego świata. Wyposażone będzie też w odrębny system do
uzdatniania wody oraz mini-wysypisko śmieci. Całość będzie zasilana
własnym systemem energetycznym. Przy lotnisku będzie też funkcjonować
gigantyczny garaż z 24 tysiącami miejsc parkingowych. Tym samym, będzie
to największy parking w Europie.
Najwięksi partnerzy
Jako głównego dostawcę wind i schodów ruchomych, IGA wybrało koncern Schindler. Istanbul Grand Airport złożyło zamówienie na 648 urządzeń transportowych, w tym 306 wind, 159 schodów ruchomych oraz 183 ruchomych chodników. Głównym powodem tego wyboru był fakt, że koncern Schindler cechuje się solidnymi, bezpiecznymi i przyjaznymi dla środowiska urządzeniami. Sam dyrektor generalny IGA, nie krył zadowolenia z podpisania umowy:
– Jesteśmy absolutnie pewni, że wybraliśmy właściwego partnera.
Schindler to nie tylko wysoko zaawansowane produkty i rzetelna obsługa,
ale i pełne dopasowanie do naszego sposobu zarządzania projektami,
charakterystycznymi dla wymagającego harmonogramu największego na
świecie lotniska – powiedział Yusuf Akçayoğlu.
Thomas Oetterli, stojący na czele grupy Schindler podkreślił znaczenie, jakie dla koncernu ma długotrwała współpraca z IGA:
– Jesteśmy bardzo dumni, że Schindler wniesie swój wkład do centrum
biznesowego, powstającego na lotnisku. To dla nas wielki zaszczyt, że
możemy wdrożyć nasze innowacyjne technologie w ramach długoterminowego
partnerstwa z IGA.
Budowa lotniska
Projekt lotniska został zatwierdzony w 2013 roku. Powstał ze względu na
obłożenie dwóch pozostałych lotnisk w Stambule – portu lotniczego
Stambuł-Atatürk oraz położonego na wschodzie miasta Sabiha-Gökçen. To
pierwsze, będące głównym lotniskiem, wedle raportów z 2015 roku zajęło 3
miejsce na liście najbardziej obłożonych lotnisk Europy, z ponad 61
milionami pasażerami rocznie. Początkowo planowano rozbudować ten port,
jednak ze względu na otaczającą go miejską infrastrukturę,
uniemożliwiającą dołożenie kolejnych pasów startowych, zdecydowano się
na budowę nowego, większego lotniska.
Budowa IGA została rozplanowana na 4 etapy i wedle podpisanych umów z
kontrahentami, potrwa 17 lat. Pierwszy etap, przy którym obecnie pracuje
21 500 osób, ma zostać ukończony w 2018 roku. Port lotniczy posiadać
będzie wówczas 3 pasy startowe oraz terminal o powierzchni 680 000 mkw,
będący w stanie pomieścić nawet 90 milionów pasażerów rocznie. Dla
porównania, międzynarodowe lotnisko w Dubaju, należące do największych
na świecie, obsłużyło „tylko” 78 milionów pasażerów w 2015 roku.
Ostatni, czwarty etap budowy IGA, planowo ukończony zostanie w 2030 r.
To nie pierwszy raz, gdy Schindler dostarcza nowoczesne technologiczne
rozwiązania do budynków przyszłości. W Polsce koncern zasłynął m.in. z
tego, że jako pierwszy na rynku wprowadził dwupoziomowe windy,
obsługujące dwa piętra równocześnie. Codziennie 14 takich wind zabiera
pasażerów w wieżowcu Warsaw Spire.
źródło: Schindler Polska
Komentarze
Prześlij komentarz