Innowacyjne technologie nawigacyjne na krakowskim lotnisku
W środę, 14 grudnia 2016 r., przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi
Powietrznej oraz Zarządu Portu Lotniczego Kraków podpisali list
intencyjny dotyczący współpracy mającej na celu uruchomienie na
krakowskim lotnisku systemu GBAS (Ground Based Augmentation System).
Przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i największego
regionalnego lotniska w Polsce podpisali porozumienie w sprawie
wdrożenia na krakowskim lotnisku instrumentalnych procedur lotu w
oparciu o system GBAS (Ground Based Augmentation System), wykorzystujący
satelitarną technologię wspomagającą system nawigacyjny kontroli ruchu
lotniczego.
GBAS (Ground Based Augmentation System)
Obecnie system GBAS funkcjonuje na największych lotniskach w Stanach Zjednoczonych (np. w San Francisco), w Europie (np. Frankfurt, Malaga, Brema, Zurych). Przewiduje się, że w przyszłości system GBAS stanie się alternatywą dla obecnie funkcjonujących systemów ILS, jednak w najbliższej przyszłości oba systemu będą działać równolegle, zapewniając szerszy dostęp przewoźników do lotniska.
GBAS (Ground Based Augmentation System)
Obecnie system GBAS funkcjonuje na największych lotniskach w Stanach Zjednoczonych (np. w San Francisco), w Europie (np. Frankfurt, Malaga, Brema, Zurych). Przewiduje się, że w przyszłości system GBAS stanie się alternatywą dla obecnie funkcjonujących systemów ILS, jednak w najbliższej przyszłości oba systemu będą działać równolegle, zapewniając szerszy dostęp przewoźników do lotniska.
GBAS (fot. eurocontrol.fr) |
Nowa technologia (pojedynczy system GBAS) umożliwia nie tylko równoczesne zapewnienie podejść do lądowania porównywalne z ILS na wszystkich kierunkach drogi, przenoszenie operacji lotniczych z określonej drogi startowej na inną bez konieczności instalowania dodatkowych urządzeń, ale przede wszystkim elastyczność w projektowaniu procedur dolotowych na lotnisku. Pośrednio wprowadzenie nowej technologii wpłynie na zmniejszenie zużycia paliwa przez linie lotnicze oraz projektowanie tras nad obszarami mniej zaludnionymi.
W Krakowie z uwagi na planowaną budowę nowej drogi startowej, przy zachowaniu ciągłości funkcjonowania lotniska, system GBAS ułatwi płynne przeniesienie operacji lotniczych z dotychczasowej drogi startowej na nową, ponieważ ten sam system będzie działał również na nowej drodze startowej.
– Krakowskie lotnisko wspiera innowacyjne rozwiązania także w zakresie nawigacji lotniczej. System GBAS jest systemem, który w przyszłości z dużym prawdopodobieństwem będzie stanowił podstawową pomoc nawigacyjną dla pilotów. – powiedział Radosław Włoszek prezes Zarządu Portu Lotniczego Kraków. – Niemniej jednak na głównym kierunku nowej drogi startowej przewidujemy funkcjonowanie również systemu ILS, który jest obecnie podstawowym systemem nawigacji lotniczej. – dodał prezes Radosław Włoszek Prezes Zarządu Portu Lotniczego Kraków.
– Polska Agencja Żeglugi Powietrznej aktywnie wspiera innowacyjne technologie w polskich portach lotniczych. Wdrożenie systemu oraz procedur operacyjnych opartych o GBAS jest elementem wspierającym rozwój krakowskiego lotniska, jednocześnie umożliwiając zdobywanie cennych doświadczeń przez PAŻP, przy okazji zacieśniając współpracę obu firm. ILS i GBAS będą się uzupełniać, rolą PAŻP jest zapewnić bezpieczną i efektywną ich eksploatację – mówi wiceprezes PAŻP ds. żeglugi powietrznej Robert Bogacki.
źródło: Port Lotniczy Kraków-Balice
Komentarze
Prześlij komentarz