Projekt modyfikacji granic TMA Rzeszów - konsultacje społeczne PAŻP
Informujemy, iż Polska Agencja Żeglugi Powietrznej skierowała do konsultacji społecznych projekt modyfikacji granic TMA Rzeszów. Termin zakończenia konsultacji to 12 grudnia 2016 r. Planowany termin wprowadzenia zmiany: 30.03.2017 r.
CEL:
Zmiana granic rejonu TMA EPRZ ma na celu umożliwienie płynnego zniżania statków powietrznych wykonujących doloty do Rzeszowa z kierunków zachodnich po wprowadzeniu procedur STAR ETITI i LUXAR. Wymagane będzie pełne zabezpieczenie przestrzenią kontrolowaną planowanych punktów RZ 461 i RZ 471 (rysunek 1) od wysokości 6500ft AMSL.
ZAKRES PROPONOWANYCH ZMIAN:
Aktualne granice poszczególnych segmentów TMA EPRZ w rejonie przyszłych punktów RZ 461 i RZ 471 (wykorzystywanych w powstających procedurach STAR ETITI i LUXAR) przedstawione są na rysunku 2. W zakresie wysokości od GND do FL95 punkty RZ 471 i RZ 461 znajdowałyby się na granicy segmentu TMA EPRZ B i przestrzeni niekontrolowanej, zaś w zakresie wysokości od FL95 do FL145 – na granicy między segmentami TMA EPRZ B i TMA EPRZ C. Po wprowadzeniu procedur STAR, aby statek powietrzny nie opuścił przestrzeni kontrolowanej nad tymi punktami wymagane byłoby utrzymywanie poziomu lotu FL100 – FL140, co skutkowałoby następnie stromym zniżaniem do IAF (RZ 431 - 4000ft AMSL). Konieczna jest więc optymalizacja struktur przestrzeni powietrznej w tym rejonie, uwzględniająca nowo wprowadzane procedury.
Aktualne granice poszczególnych segmentów TMA EPRZ w rejonie przyszłych punktów RZ 461 i RZ 471 (wykorzystywanych w powstających procedurach STAR ETITI i LUXAR) przedstawione są na rysunku 2. W zakresie wysokości od GND do FL95 punkty RZ 471 i RZ 461 znajdowałyby się na granicy segmentu TMA EPRZ B i przestrzeni niekontrolowanej, zaś w zakresie wysokości od FL95 do FL145 – na granicy między segmentami TMA EPRZ B i TMA EPRZ C. Po wprowadzeniu procedur STAR, aby statek powietrzny nie opuścił przestrzeni kontrolowanej nad tymi punktami wymagane byłoby utrzymywanie poziomu lotu FL100 – FL140, co skutkowałoby następnie stromym zniżaniem do IAF (RZ 431 - 4000ft AMSL). Konieczna jest więc optymalizacja struktur przestrzeni powietrznej w tym rejonie, uwzględniająca nowo wprowadzane procedury.
Proponowana zmiana zakłada przesunięcie zachodniej granicy segmentu TMA
EPRZ B zgodnie z rys. 3, co zapewni całkowite objęcie planowanych
punktów RZ 471 i RZ 461 przestrzenią kontrolowaną od wysokości 6500ft
AMSL. Tym samym możliwe będzie zapewnienie płynności zniżania bez
opuszczania przestrzeni kontrolowanej przy dolotach z kierunków
zachodnich.
Dla ułatwienia wykonywania lotów szybowcowych w rejonie lotniska Mielec
(EPML) proponowane jest umożliwienie Aeroklubowi Mieleckiemu zamawiania
strefy TRA 10A w godzinach, w których strefa ta nie będzie
wykorzystywana przez zakłady PZL Mielec.
UZASADNIENIE:
Zapewnienie płynnego zniżania przy podejściu do lądowania ma istotne znaczenie dla redukcji kosztów związanych ze zużyciem paliwa oraz uciążliwości dla środowiska poprzez zmniejszenie emisji spalin i hałasu. Pozostawienie obecnych granic TMA EPRZ skutkowałoby koniecznością utrzymywania przez statki powietrzne co najmniej FL100 nad punktami RZ 461 i RZ 471, a następnie stromego zniżania do osiągnięcia 4000ft AMSL nad punktem IAF.
Zapewnienie płynnego zniżania przy podejściu do lądowania ma istotne znaczenie dla redukcji kosztów związanych ze zużyciem paliwa oraz uciążliwości dla środowiska poprzez zmniejszenie emisji spalin i hałasu. Pozostawienie obecnych granic TMA EPRZ skutkowałoby koniecznością utrzymywania przez statki powietrzne co najmniej FL100 nad punktami RZ 461 i RZ 471, a następnie stromego zniżania do osiągnięcia 4000ft AMSL nad punktem IAF.
Formularz konsultacyjny PAŻP dostępny jest tutaj (link). Wypełniony należy przesłać na adres: asm1@pansa.pl lub faksem na numer +48225745729.
Głos w konsultacjach społecznych można oddać również za pomocą
formularza dostępnego w artykule źródłowym. Państwa opinia zostanie bezpośrednio przekazana do
PAŻP.
Komentarze
Prześlij komentarz