W Rzeszowie trwa przebudowa drogi startowej
W Porcie Lotniczym
Rzeszów-Jasionka trwa przebudowa drogi startowej. Nocne prace wykonuje
Skanska. Zadanie o wartości blisko 12 mln zł netto zostanie zakończone w
sierpniu bieżącego roku.
W kwietniu rozpoczęły się prace związane z przebudową drogi startowej w zakresie poprawy parametrów technicznych i jakościowych w Porcie Lotniczym Rzeszów – Jasionka w ramach projektu „Poprawa konkurencyjności Portu Lotniczego „Rzeszów – Jasionka” poprzez budowę świateł podejścia, przebudowę drogi startowej oraz budowę drogi północnej”. Inwestycja ma na celu dostosowanie drogi startowej pod względem zmiany nachylenia podłużnego do obowiązujących aktualnie przepisów.
fot. Skanska |
Jak relacjonuje kierownik robót Daniel Zastawny, aktualny stan
zaawansowania prac to blisko 55%. Obejmują one część drogową, sanitarną
oraz elektryczną i skupiają się m.in. na naprawie pęknięć drogi
startowej, przebudowie nawierzchni bitumicznej i montażu opraw
oświetlenia nawigacyjnego umieszczonych w drodze startowej i jej
poboczach. – Dokonamy także regulacji wysokościowej świateł PAPI, czyli
systemu świateł wskazujących precyzyjnie kąt ścieżki podejścia do
lądowania – wyjaśnia Zastawny.
Prace na drodze startowej prowadzone są w taki sposób, by miały jak
najmniejszy wpływ na ograniczenie dobowego czasu operacyjnego lotniska
oraz nie wpływały na bezpieczeństwo operacji odbywających się w porcie
lotniczym. Zgodnie z wymaganiami inwestora prace wykonywane są w porze
nocnej bez wyłączania drogi startowej z eksploatacji.
Przebudowa drogi startowej jest realizowana w technologii BIM. – BIM to
zintegrowany proces tworzenia cyfrowych modeli budowanego obiektu. W
modelach zapisujemy informacje przydatne na etapie: projektowania,
budowy i użytkowania. Wykorzystanie technologii 3D zapewnia lepsze
przygotowanie projektu oraz koordynację prac na budowie, co przekłada
się zarówno na korzyści finansowe, jak i na efektywniejsze wykorzystanie
zasobów – tłumaczy Aleksander Szerner, ekspert BIM, Skanska.
Skanska posiada wieloletnie doświadczenie w budowie i modernizacji
lotnisk wojskowych i cywilnych na terenie całej Polski. Firma jest
wykonawcą nawierzchni betonowych i bitumicznych na lotniskach wojskowych
w: Świdwinie, Mirosławcu, Krzesinach pod Poznaniem, Powidzu, Łasku,
Malborku. Rozbudowała także lotniska cywilne w: Poznaniu, Gdańsku,
Bydgoszczy, Rzeszowie, Katowicach, Wrocławiu i Warszawie. Firma
realizuje również obiekty kubaturowe, tj. terminale, hangary – wśród
nich wielkogabarytowy hangar do obsługi samolotów transportowych w
Powidzu, wieże kontroli ruchu lotniczego, strażnice lotniskowe i
trenażery.
Komentarze
Prześlij komentarz