FIR EPWW 2015 – plany, ułatwienia i zagrożenia
W dniach 23 i 24 czerwca 2015 roku w Warce odbyła
się konferencja PAŻP, dotycząca zagadnień związanych z zarządzaniem
przestrzenią powietrzną, pt: "Konsultacje dla użytkowników przestrzeni
powietrznej". W konferencji wzięli udział przedstawiciele Dowództwa
Generalnego Sił Zbrojnych, MSW (Policja, SG), ULC, LPR, AP, linii
lotniczych oraz KTL AOPA Poland.
Celem konferencji było wskazanie
nurtujących problemów wszystkich użytkowników przestrzeni, tak aby można
było je sklasyfikować i przypisać do odpowiednich grup zadaniowych
mających podjąć temat podczas konsultacji jesiennych. Spotkanie zostało
zwołane na wniosek Pawła Babińskiego, pełniącego funkcję zastępcy
Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Agenda była obfita, lecz aby skupić się na istocie
rzeczy, podsumujemy jedynie rzeczy ważne dla lotnictwa ogólnego w
Polsce. Środowisko lotnicze, było reprezentowane przez (w kolejności):
KTL AOPA Poland (Sławomira Kubiaka, Wiesława Kapitana oraz Pawła Korzec)
oraz Aeroklub Polski (Jacka Dankowskiego oraz Ryszarda Michalskiego).
Tematy zgłoszone przez KTL AOPA Poland wraz z komentarzem
1. Plany strony wojskowej co do tworzenia i
rezerwacji elastycznych struktur przestrzeni powietrznej oraz analiza
ich faktycznego wykorzystania. Plany wojska w sprawie wymiany TSA na
TRA.
Sytuacja geopolityczna, w której
jeszcze ważniejsze stają się hasła: „obronność kraju” czy
„bezpieczeństwo państwowe”, poprawia apetyt wojska na zasoby przestrzeni
powietrznej. Dlatego jak nigdy dotąd, wojsku jest dzisiaj łatwiej
rezerwować duże obszary przestrzeni, w konsekwencji utrudniając, lub
niekiedy nawet uniemożliwiając pozostałym użytkownikom wykonywanie
lotów. Przykładów rezerwacji przestrzeni "na wyrost”, jest dużo. W
opinii użytkowników przestrzeni jak i pracowników służb ruchu
lotniczego, problem istnieje i wymaga szybkiego rozwiązania.
Nie jest również niczym nowym, że
Polska przestrzeń powietrzna na tle Europy jest skomplikowana i to
bynajmniej nie z powodu położenia geograficznego. Głównym powodem jest
duża liczba wydzielonych struktur (TSA). Niestety strefy mają tę
niekorzystną cechę, że w okresie ich aktywności mogą służyć tylko
jednemu użytkownikowi, którym z reguły jest wojsko. Strona wosjkowa,
potrzbuje wydzielonych przestrzeni, między innymi do:
- latania poniżej FL95 z prędkościami powyżej 250kt
- ćwiczenia taktycznego śmigłowców bojowych oraz samolotów F16, MIG29, SU22
- szkolenia pilotów
- treningu w warunkach naturalnego ukształtowania terenu
- lotów z prędkościami utrudniającymi wykrycie i namierzenie przez przeciwnika
- Lotów na przechwycenie i wiele innych. …
Niepokoi dodatkowo fakt, rosnącej
liczby ćwiczeń wojsk zagranicznych na terytorium RP. O ile polityczne
uzasadnienie jest zrozumiałe, o tyle mamy podstawy twierdzić, że nie
jest jedynym. Słyszymy coraz częściej, że skoro w Polsce jest tak dużo
wydzielonych struktur powietrznych, to łatwiej “zagranicznym” gościom
„wpaść” do Polski na trening. Czy to jest prawda, nie mamy pewności,
lecz jak w każdej plotce jest w tym pewnie trochę prawdy. Ale do rzeczy.
Wojsko potwierdza, że obecny system
rezerwacji przestrzeni nie jest efektywny. Wojskowe służby, skarżą się,
że nie mają możliwości ponownej rezerwacji TSA w przypadku zrezygnowania
z niej, choćby na kilka minut. Ten fakt, skutkuje, tym że zarezerwowane
przestrzenie są blokowane na wyrost. Wojsko podkreśla również fakt, że
nie posiada mechanizmów typu „ad hoc” rezerwacji przestrzeni,
uniemożliwiających jej rezerwację z kilkudniowym wyprzedzeniem (za
pomocą AUP) oraz apeluje do strony cywilnej aby ta zrozumiała, że ilość
operacji i ćwiczeń wojskowych jest często pochodną panujących warunków
meteorologicznych.
Analizując powyższe, nasuwa się
wniosek, że strona wojskowa mogłaby być zainteresowana przejęciem
kontroli nad AMC Polska. Niestety, kuluarowe dyskusje, potwierdzają
naszą śmiałą hipotezę. Wspólnie z Aeroklubem Polskim, Polską Agencją
Żeglugi Powietrznej będziemy monitorować to zagadnienie. Miejmy
nadzieję, że najbliższy Komitet Zarzadzania Przestrzenią Powietrzną nie
przesądzi o sprawie.
Pocieszająca jest tendencja wymiany
stref TSA na mniej restrykcyjne TRA, umożliwiające w przerwach miedzy
ćwiczeniami wojskowymi przelot samolotów cywilnych.
Dodatkowo KTL AOPA Poland zaproponowała
aby PAŻP rozważył budowę systemu analitycznego prowadzącego statystyki
wykorzystania przestrzeni powietrznej w sposób ciągły i dostępnego dla
wszystkich użytkowników przestrzeni, celem zachowania transparentności i
elastyczności przepływu ruchu lotniczego. Taki system wyświetlałby w
graficznej formie faktyczne zapotrzebowanie, względem podjętych
rezerwacji przestrzeni. Pomysł spotkał się z uznaniem PAŻP. Pokreślmy,
tutaj fakt, że lepsze zarządzanie TSA, choćby „dwójkami” nad mazurami,
przyczyniłoby się do efektywniejszego ruchu komunikacyjnego.
2. Usystematyzowanie konsultacji przy tworzeniu struktur, "okolicznościowych" - na krócej niż 3 miesiące przez instytucje MSW.
Kolejny temat rzeka. Niestety, brak
obowiązku konsultacji przy tworzeniu ograniczeń na okres krótszy niż 3
miesiące powoduje, że rezerwowane przestrzenie bywają rozrośnięte do
granic absurdu. Przy tej okazji, należy przywołać przykłady struktur EA
(Exercise Area) aktywowanych NOTAMA-ami lub AIC, w których realizowane
są zadania, pseudo wojskowe, na przykład szkolenie pilotów cywilnych
(patrz zeszłoroczne strefy Sochaczewa obok Babic).
3. Czy planowane są ułatwienia dla pilotów
cywilnych chcących korzystać z wojskowej infrastruktury lotniskowej na
przykład do celów szkoleniowych czy komercyjnych?
O temacie mówimy od wielu lat. Wojsko
dysponuje świetnie wyszkoloną kadrą kontrolerów i informatorów. Posiada
również nowoczesną infrastrukturę lotniskową. Jej wykorzystanie przez
cywilów, mogłoby przynieść korzyści obustronne, potrzebne do budowania
wzajemnego zaufania oraz wymiany doświadczeń. Przecież na wieżach
wojskowych obsadzeni są kontrolerzy z cywilnymi uprawnieniami. Dzisiaj,
największą przeszkodą wydaje się konieczność uzyskania zgody na przylot,
na 7 dni dla osób narodowości polskiej i 14 dni dla obcokrajowców. Ale
może warto rozważyć, sformalizowanie wykorzystania lotnisk wojskowych do
celów szkoleniowych, na przykład ćwiczenia procedur podejścia bez
konieczności lądowania? Sytuacja typu „win win” na której skorzystaliby
wszyscy. Mamy również świadomość, że w przypadku wykorzystania
infrastruktury wojskowej, koniecznością byłoby usystematyzowanie
klasyfikacji wojskowych struktur powietrznych (TSA, MATZ, MCTR).
4. Problem różnic w planowanych i publikowanych AUP i ich zmiany w trakcie ich obowiązywania.
Niestety, zauważamy również, działania
niepokojące, polegające na rezerwacji przestrzeni, niezgodnie z planami
publikowanymi w AUP. Problem został zgłoszony do PAŻP i zostanie
dokładnie przenalizowany.
5. Konsultacje wszystkich użytkowników
przestrzeni powietrznej, ze szczególnym naciskiem użytkowników których
zmiana dotyczy bezpośrednio (np. Sochaczew vs Babice, EPKZ vs …..,
Dęblin/Radom i ich TSA 04).
Apelujemy między innymi do strony
wojskowej aby uwzględniała postulaty środowiska przy tworzeniu nowych
struktur stałych i tymczasowych. Niech za przykład posłuży sytuacja z
Piotrkowa Trybunalskiego, kiedy jednostka wojskowa z Tomaszowa
wyznaczyła trasy MRT wokół lotniska w Piotrkowie Trybunalskim. Ten
przypadek pokazał, że można się dogadać, tak aby wszystkie strony były
usatysfakcjonowane.
7. Udział przedstawicieli wszystkich środowisk
na KZPP (apel do ULC) – Obowiązuje ułomne rozporządzenie „w sprawie
powołania Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną oraz ustalenia
zakresu jego działania”.
KTL AOPA Poland podniosła problem braku
obowiązku zapraszania strony społecznej na Komitecie Zarządzania
Przestrzenią Powietrzną. Choć z sali pojawiły się zdania, ze KZPP jest
jedynie ciałem doradczym Ministra, to jednak uważamy, że Komitet
powinien słuchać również opinii środowiska lotniczego.
8. Plany PAŻP w stosunku do projektowanych/rozwijanych systemów ułatwień planowania i wykonywania lotów, w tym:
- Dostęp do informacji lotniczej (ADQ)
- Możliwość składania planów lotów przez internet
- System AIM.pansa.pl - znany i lubiany serwis, wyłączony po kilku miesiącach testów.
Temat wałkowany od dawna. PAŻP widzi i
ma wewnętrzne przeświadczenie ułomności w tej kwestii. Otrzymaliśmy
obietnice że niebawem zostanie przedstawiony konkretny plan działania,
prawdopodobnie poprzedzony konsultacjami.
9. Omówienie statystyk
- Wykorzystania struktur FUA
- Lotów VFR
- Lotów IFR
Temat oddelegowany na jesienne spotkanie konsultacyjne.
10. Wymiana pomocy nawigacyjnych VOR na DME.
Problem wynika prawdopodobnie z zaleceń
Eurocontroli. Pokładowe urządzenia nawigacyjne mogą na podstawie
pomiaru odległości od ustalonych pomocy nawigacyjnych wyznaczać swoją
pozycję. Wydaje się, że decyzja o likwidacji VOR nie była poprzedzona
należytą analizą propagacji sygnałów oraz liczby statków powietrznych,
wykorzystujących konwencjonalne pomoce nawigacyjne. Większość samolotów
GA, ciągle posiada odbiornik VOR, VOR DME, kiedy urządzeń z przytoczoną
tutaj triangulacją odległości w świecie GA, jest znacząco mniej. Należy
również wspomnieć, że po analizie, okazało się, że trudno byłoby
zapewnić pokrycie sygnału DME w całym FIR EPWW. Dobrą wiadomością, jest
zapewnienie PAŻP-u, że wymiana VOR na DME, zostaje wstrzymana i
analizowane są przypadki powrotu i nawet odświeżenia infrastruktury
radiolatarni VOR.
Temat jest istotny, również z punktu
widzenia szkolenia. Programy, wymagają od ucznia pilota umiejętności
wykorzystania konwencjonalny przyrządów radiowo nawigacyjnych.
Przypominamy, że ręczny, lub tani zabudowany GPS nie jest certyfikowanym
urządzeniem podczas lotu. A skoro mamy systemy GNSS, w których
monitowana jest w sposób ciągły jakość sygnałów satelitarnych to może
warto byłoby rozważyć przez ULC możliwość operacyjnego wykorzystania
ręcznych GPS-ów, oczywiście w na ściśle zdefiniowanych sadach. Ale to
tylko propozycja.
11. Planowane zmiany w przestrzeni powietrznej na najbliższe lata.
Temat do zaprezentowania przez PAZP podczas sesji jesiennej
12. Procedury GNSS na lotniskach niekontrolowanych.
Temat do zaprezentowania przez PAZP podczas sesji jesiennej
13. Omówienie procedur Cloud Break Procedures.
Temat do zaprezentowania przez PAZP podczas sesji jesiennej
14. Standaryzacja stosowanej frazeologii przez FIS w języku angielskim i polskim.
KLT AOPA Poland wystosowała propozycję
do PAŻP i ULC aby te wydały zestaw rekomendacji (zaleceń) dotyczących
poprawnej komunikacji z służba FIS i aby zapisy o ich stosowaniu,
znalazły się w oficjalnych dokumentach.
15. Wytyczenie trasy wylotowej (tranzyt przez
strefę R) po południowej stronie CTR EPMO dla ruchu do/z kierunku NW do
lotnisk pod TMA Warszawa (Babice, Konstancin, Sobienie, Góraszka).
Temat do dalszych konsultacji w PAŻP
Tematy zagłoszone przez Aeroklub Polski
1. Aeroklubu Polski działający jako związek
sportowy z wybitnymi osiągnięciami na arenie międzynarodowej, zaapelował
o ułatwienia w dostępie do przestrzeni, szczególnie dla szybowców i
balonów w okresie od kwietnia do września.
3. AP wnioskowało o wniesienie metod tworzenia przestrzeni na zasadzie: "minimum niezbędne do bezpiecznego wyk. lotów w danej przestrzeni".
4. AP zaapelowało o korektę przestrzeni kontrolowanej wielokrotnie budowanej "na wyrost"
5. Podwyższenie wysokości przejściowej do 12.000 FT
6. Korekta stref D,P,R zgodnie z potrzebami faktycznymi
7. Dostęp do eAIP, korekta map VFR (często nieczytelne) i wcześniejsza ich publikacja, AIM, NOTAM.
8 AP zaapelował o przyjrzenie się sposobu zarządzania ruchem lotniczym w przestrzeniach kontrolowanych klasy D w Polsce. AP przytoczyło przypadki, kiedy kontrolerzy traktują owe przestrzenie jakby była to ciągle przestrzeń klasy C. Temat oczywiście do dalszej dyskusji.
3. AP wnioskowało o wniesienie metod tworzenia przestrzeni na zasadzie: "minimum niezbędne do bezpiecznego wyk. lotów w danej przestrzeni".
4. AP zaapelowało o korektę przestrzeni kontrolowanej wielokrotnie budowanej "na wyrost"
5. Podwyższenie wysokości przejściowej do 12.000 FT
6. Korekta stref D,P,R zgodnie z potrzebami faktycznymi
7. Dostęp do eAIP, korekta map VFR (często nieczytelne) i wcześniejsza ich publikacja, AIM, NOTAM.
8 AP zaapelował o przyjrzenie się sposobu zarządzania ruchem lotniczym w przestrzeniach kontrolowanych klasy D w Polsce. AP przytoczyło przypadki, kiedy kontrolerzy traktują owe przestrzenie jakby była to ciągle przestrzeń klasy C. Temat oczywiście do dalszej dyskusji.
Wybrane tematy, zgłoszone przez czytelników portalu dlapilota.pl
1. Strefy EA - brak konsultacji na ten temat
Od jakiegoś czasu obserwuje w swoim
rejonie (EPKZ) wzmożoną aktywność wojska, objawia się ona częstym
rezerwowaniem strefy nieopodal lotniska o promieniu 11km. Strefa taka
uniemożliwia podejście do pasa 25, praktycznie kończy się na płocie
lotniska. Jako Aeroklub planujemy różnego rodzaju loty, szkolenia,
próbujemy zarabiać na przylotach i hangarowaniu, jest biednie ale
próbujemy. Dostając airac w którym zaplanowane są EA jest nam trudno
funkcjonować. Wszystkie plany biorą w łeb. Wojsko nie uzgadnia z nami
formy tych stref, pomimo że naruszają one strefę przylotniskową. Być
może wystarczyłoby obciąć trochę kawałek z ich magicznego okręgu i
problem rozwiązałby się - brak kontaktu. W w/w strefie lata głównie dron
i niestety wojsko rezerwuje ją sobie dość często (małe koszta po ich
stronie) omijając przy tym sprawę konsultacji...
2. Ochrona ATZ
Ochrona ATZ-tów lotnisk i lądowisk
przed ruchem innych statków powietrznych. Przynajmniej w obrębie kręgu
nadlotniskowego. W związku z tym, że ATZ-ty znajdują się w przestrzeni
klasy G wielu pilotów, szczególnie motolotni i paralotni uważa, że można
latać nad lotniskiem i w jego rejonie (po kręgu) jak się chce bez
żadnych zasad. Prędzej czy później będzie miało to tragiczny finał. W
Watorowie musieliśmy przerywać loty bo paralotnie latały na kierunku
startu.
To co napisałem powyżej stanowi duże
zagrożenie e ruchu lotniczym, tym bardziej, że ci piloci latają bez
łączności. Kiedyś był krótki i czytelny zapis: wszystkie statki
powietrzne musiały omijać lotniska w odległości 5km od punktu
odniesienia, chyba że otrzymały zgodę drogą radiową na wejście w rejon
lotniska.
Potrzeba: Zdefiniowania zaleceń i wskazówek jak przelecieć przez aktywne ATZ.
3. Przepisy lotów dla BVLOS
Ochrona ATZ-tów lotnisk i lądowisk
przed ruchem innych statków powietrznych. Przynajmniej w obrębie kręgu
nadlotniskowego. W związku z tym, że ATZ-ty znajdują się w przestrzeni
klasy G wielu pilotów, szczególnie motolotni i paralotni uważa, że można
latać nad lotniskiem i w jego rejonie (po kręgu) jak się chce bez
żadnych zasad. Prędzej czy później będzie miało to tragiczny finał. W
Watorowie musieliśmy przerywać loty bo paralotnie latały na kierunku
startu.
To co napisałem powyżej stanowi duże
zagrożenie e ruchu lotniczym, tym bardziej, że ci piloci latają bez
łączności. Kiedyś był krótki i czytelny zapis: wszystkie statki
powietrzne musiały omijać lotniska w odległości 5km od punktu
odniesienia, chyba że otrzymały zgodę drogą radiową na wejście w rejon
lotniska.
Potrzeba: Zdefiniowania zaleceń i wskazówek jak przelecieć przez aktywne ATZ.
W imieniu KTL AOPA Poland, serdecznie dziękujemy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej za możliwość udziału w kosnultacjach.
Paweł Korzec
KTL AOPA Poland
KTL AOPA Poland
Komentarze
Prześlij komentarz