PAŻP w transformacji europejskiej przestrzeni powietrznej
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jako uczestnik Aliansu A6
uczestniczy w przełomowej współpracy na rzecz transformacji europejskiej
przestrzeni powietrznej. PAŻP jako uczestnik SESAR Deployment
Alliance będzie współodpowiedzialna za pierwszy, 6-letni, okres prac
poświęconych zapewnieniu przez Europę przewagi konkurencyjnej w ramach
SESAR – technologicznym składniku SES.
5 grudnia br. w Brukseli Komisja
Europejska zleciła SESAR Deployment Alliance, bezprecedensowemu
porozumieniu branżowemu, konsorcjum złożonemu z przedstawicieli linii
lotniczych, portów lotniczych oraz instytucji zapewniających służby
żeglugi powietrznej, zaplanowanie i koordynację gruntownej modernizacji
europejskiej przestrzeni powietrznej w ramach instytucji zarządzającej
procesem realizacji SESAR – SESAR Deployment Manager.
W uroczystości uczestniczył Krzysztof Kapis – Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, który wyraził satysfakcję, że również polska instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej ma swój udział w tej historycznej, przełomowej decyzji.
Rozdrobniona i nieefektywna struktura przestrzeni powietrznej w Europie generuje wyższe koszty operacyjne od podobnych na świecie. Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna (Single European Sky – SES), dla której SESAR Deployment Manager jest ważnym filarem, nakierowana jest na poprawę efektywności, zmniejszenie opóźnień i zwiększenie korzyści środowiskowych.
Modernizacja istotna jest nie tylko dla przyszłej konkurencyjności europejskiego przemysłu lotniczego, ale także dla całej europejskiej gospodarki. Lotnictwo tworzy blisko 11,7 miliona miejsc pracy w Europie, zatrudniając co 40 osobę. Branża lotnicza tworzy rocznie 452 miliardy euro europejskiego PKB. Prognozowany do 2035 roku wzrost ruchu lotniczego o 50 proc., do ok. 14,4 miliona lotów rocznie, starzejące się europejskie technologie i infrastruktura zarządzania ruchem lotniczym, o ile nie zostaną podjęte działania dla rozwiązania tego problemu, zaczną podważać pozycję Europy jako głównego węzła lotniczego.
Instytucja zarządzająca procesem realizacji SESAR (SESAR Deployment Manager) ma zapewnić, że nowe technologie i koncepcje operacyjne, które były testowane i rozwijane w ramach programu badań w obszarze zarządzania ruchem lotniczym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego – Wspólnej Inicjatywy SESAR Joint Undertaking (SJU), zostaną powszechnie wykorzystane w Europie, zapewniając znaczące korzyści użytkownikom przestrzeni powietrznej i środowisku.
Poza procesem realizacji SESAR w sferze technologicznej, implementacja SES wymaga silnego i udzielonego na czas wsparcia państw członkowskich UE w innych komponentach SES, takich jak Funkcjonalne Bloki Przestrzeni i poprawa skuteczności działania. Państwa członkowskie muszą przedłożyć optymalizację ogólnounijną ponad narodowe priorytety i zintegrować narodowe infrastruktury zarządzania ruchem lotniczym, żeby w pełni wykorzystać potencjał SES. SESAR Deployment Alliance, złożony z Aliansu A6 dostawców służb ruchu lotniczego, linii lotniczych (ugrupowanie A4) oraz związanej z SESAR Grupy Operatorów Portów Lotniczych (Deployment Airport Operators Group – SDAG) będzie odpowiedzialny za pierwszy, 6-letni okres prac poświęconych zapewnieniu przez Europę przewagi konkurencyjnej w ramach SESAR - technologicznego składnika SES.
Richard Deakin, Prezes brytyjskiej instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej NATS i jednocześnie przewodniczący Aliansu A6, w imieniu pozostałych partnerów branżowych, podpisał z komisarz UE ds. transportu, Violettą Bulc porozumienie „SESAR Deployment Framework Partnership”.
– Dzisiejsze porozumienie jest wielkim sukcesem dla europejskiego przemysłu lotniczego, na zawsze zmieniając system żeglugi powietrznej na kontynencie, czyniąc go tańszym, bardziej przyjaznym środowisku i bezpieczniejszym. Projekt będzie się przekładać na korzyści ekonomiczne w skali całej Unii Europejskiej, przyczyniając się do wzrostu PKB o 400 miliardów euro, tworząc ponad 300 tysięcy nowych miejsc pracy i zmniejszając emisję dwutlenku węgla o 50 milionów ton – powiedziała Violetta Bulc.
– To pamiętny dzień zarówno dla Inicjatywy Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, jak i dla europejskiego lotnictwa. Ta współpraca pokaże, jak bardzo zaangażowani jesteśmy na rzecz zmodernizowania europejskiej przestrzeni powietrznej. Wszyscy jesteśmy orędownikami zapewnienia sukcesu europejskiej branży lotniczej i sądzę, że jest to poważny krok naprzód – potwierdził Richard Deakin.
Massimo Garbini, który został powołany na stanowisko Dyrektora Zarządzającego SESAR Deployment Alliance dodał: – Jesteśmy zaszczyceni, że Komisja wybrała to wyjątkowe, branżowe partnerstwo dla wprawienia w ruch kluczowej modernizacji systemu zarządzania ruchem lotniczym w obrębie europejskiej przestrzeni. Gwarantuję, że uczynimy wszystko, co możliwe, aby uzyskać efekty, których Europa potrzebuje.
Idea Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej jest jedną z głównych inicjatyw Komisji Europejskiej w zakresie transportu lotniczego, zaprojektowaną dla poprawy sposobu zarządzania przestrzenią powietrzną, jak również dla zminimalizowania zużycia paliwa, redukcji zbędnych kosztów i poprawy pojemności przestrzeni powietrznej.
SESAR Deployment Alliance składa się z trzech grup partnerów:
Alians A6 – złożony z pięciu narodowych instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, będących jednocześnie członkami SESAR JU, tj: Aena (Hiszpania), DFS (Niemcy), DSNA (Francja), ENAV (Włochy) i NATS (Wielka Brytania), współpracujących z Polską Agencją Żeglugi Powietrzej oraz grupą reprezentującą agencje będące członkami aliansu COOPANS, obejmującego AustroControl (Austria), Croatia Control (Chorwacja), IAA (Irlandia), LFV (Szwecja) I Naviair (Dania). Ww. podmioty wspólnie kontrolują ponad 70% europejskiego ruchu lotniczego i 72 proc. inwestycji w przyszłą infrastrukturę zarządzania ruchem lotniczym.
Grupa Air France – KLM, EasyJet, IAG oraz Lufthansa Group, składająca się z czterech linii lotniczych uczestniczących w Platformie Lotniczej KE, utworzyła grupę A4 w końcu 2012 roku. Jest to inicjatywa dla przyspieszenia poprawy w zarządzaniu ruchem lotniczym oraz koordynacji udziału linii tworzących A4 w Ramowym Partnerstwie Wdrożenia SESAR oraz komórce kierownika procesu realizacji SESAR (SESAR Deployment Manager) w celu zapewnienia efektywnej implementacji nowych procedur ATM i technologii, przyczyniających się do osiągnięcia najwyższych celów SES. Grupa Air France – KLM, IAG i Grupa Lufthansy reprezentują ponad 588.357 milionów pasażero-kilometrów spośród 836.556 milionów w ramach AEA. EasyJet jest drugim największym przewoźnikiem niskokosztowym w Europie i reprezentuje ponad 1200 operacji spośród 4361 w ramach ELFAA.
Związana z SESAR Grupa wdrożeniowa portów lotniczych (SDAG) jest grupą 25 największych europejskich lotnisk spośród reprezentowanych w Międzynarodowej Radzie Portów Lotniczych (Airports Council International – ACI) i uczestniczących we Wspólnym Projekcie Pilotażowym SESAR. ACI Europe reprezentuje ponad 50 lotnisk z 45 krajów europejskich. W 2013 roku, ich porty członkowskie obsłużyły ponad 90 proc. komercyjnego ruchu lotniczego w Europie, obsługując ponad 1,7 miliarda pasażerów, 17,8 miliona ton ładunków i 20,7 miliona operacji lotniczych.
Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej: sesardeployment.aero.
źródło: PAŻP
W uroczystości uczestniczył Krzysztof Kapis – Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, który wyraził satysfakcję, że również polska instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej ma swój udział w tej historycznej, przełomowej decyzji.
Rozdrobniona i nieefektywna struktura przestrzeni powietrznej w Europie generuje wyższe koszty operacyjne od podobnych na świecie. Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna (Single European Sky – SES), dla której SESAR Deployment Manager jest ważnym filarem, nakierowana jest na poprawę efektywności, zmniejszenie opóźnień i zwiększenie korzyści środowiskowych.
Modernizacja istotna jest nie tylko dla przyszłej konkurencyjności europejskiego przemysłu lotniczego, ale także dla całej europejskiej gospodarki. Lotnictwo tworzy blisko 11,7 miliona miejsc pracy w Europie, zatrudniając co 40 osobę. Branża lotnicza tworzy rocznie 452 miliardy euro europejskiego PKB. Prognozowany do 2035 roku wzrost ruchu lotniczego o 50 proc., do ok. 14,4 miliona lotów rocznie, starzejące się europejskie technologie i infrastruktura zarządzania ruchem lotniczym, o ile nie zostaną podjęte działania dla rozwiązania tego problemu, zaczną podważać pozycję Europy jako głównego węzła lotniczego.
Instytucja zarządzająca procesem realizacji SESAR (SESAR Deployment Manager) ma zapewnić, że nowe technologie i koncepcje operacyjne, które były testowane i rozwijane w ramach programu badań w obszarze zarządzania ruchem lotniczym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego – Wspólnej Inicjatywy SESAR Joint Undertaking (SJU), zostaną powszechnie wykorzystane w Europie, zapewniając znaczące korzyści użytkownikom przestrzeni powietrznej i środowisku.
Poza procesem realizacji SESAR w sferze technologicznej, implementacja SES wymaga silnego i udzielonego na czas wsparcia państw członkowskich UE w innych komponentach SES, takich jak Funkcjonalne Bloki Przestrzeni i poprawa skuteczności działania. Państwa członkowskie muszą przedłożyć optymalizację ogólnounijną ponad narodowe priorytety i zintegrować narodowe infrastruktury zarządzania ruchem lotniczym, żeby w pełni wykorzystać potencjał SES. SESAR Deployment Alliance, złożony z Aliansu A6 dostawców służb ruchu lotniczego, linii lotniczych (ugrupowanie A4) oraz związanej z SESAR Grupy Operatorów Portów Lotniczych (Deployment Airport Operators Group – SDAG) będzie odpowiedzialny za pierwszy, 6-letni okres prac poświęconych zapewnieniu przez Europę przewagi konkurencyjnej w ramach SESAR - technologicznego składnika SES.
Richard Deakin, Prezes brytyjskiej instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej NATS i jednocześnie przewodniczący Aliansu A6, w imieniu pozostałych partnerów branżowych, podpisał z komisarz UE ds. transportu, Violettą Bulc porozumienie „SESAR Deployment Framework Partnership”.
– Dzisiejsze porozumienie jest wielkim sukcesem dla europejskiego przemysłu lotniczego, na zawsze zmieniając system żeglugi powietrznej na kontynencie, czyniąc go tańszym, bardziej przyjaznym środowisku i bezpieczniejszym. Projekt będzie się przekładać na korzyści ekonomiczne w skali całej Unii Europejskiej, przyczyniając się do wzrostu PKB o 400 miliardów euro, tworząc ponad 300 tysięcy nowych miejsc pracy i zmniejszając emisję dwutlenku węgla o 50 milionów ton – powiedziała Violetta Bulc.
– To pamiętny dzień zarówno dla Inicjatywy Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, jak i dla europejskiego lotnictwa. Ta współpraca pokaże, jak bardzo zaangażowani jesteśmy na rzecz zmodernizowania europejskiej przestrzeni powietrznej. Wszyscy jesteśmy orędownikami zapewnienia sukcesu europejskiej branży lotniczej i sądzę, że jest to poważny krok naprzód – potwierdził Richard Deakin.
Massimo Garbini, który został powołany na stanowisko Dyrektora Zarządzającego SESAR Deployment Alliance dodał: – Jesteśmy zaszczyceni, że Komisja wybrała to wyjątkowe, branżowe partnerstwo dla wprawienia w ruch kluczowej modernizacji systemu zarządzania ruchem lotniczym w obrębie europejskiej przestrzeni. Gwarantuję, że uczynimy wszystko, co możliwe, aby uzyskać efekty, których Europa potrzebuje.
Idea Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej jest jedną z głównych inicjatyw Komisji Europejskiej w zakresie transportu lotniczego, zaprojektowaną dla poprawy sposobu zarządzania przestrzenią powietrzną, jak również dla zminimalizowania zużycia paliwa, redukcji zbędnych kosztów i poprawy pojemności przestrzeni powietrznej.
SESAR Deployment Alliance składa się z trzech grup partnerów:
Alians A6 – złożony z pięciu narodowych instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, będących jednocześnie członkami SESAR JU, tj: Aena (Hiszpania), DFS (Niemcy), DSNA (Francja), ENAV (Włochy) i NATS (Wielka Brytania), współpracujących z Polską Agencją Żeglugi Powietrzej oraz grupą reprezentującą agencje będące członkami aliansu COOPANS, obejmującego AustroControl (Austria), Croatia Control (Chorwacja), IAA (Irlandia), LFV (Szwecja) I Naviair (Dania). Ww. podmioty wspólnie kontrolują ponad 70% europejskiego ruchu lotniczego i 72 proc. inwestycji w przyszłą infrastrukturę zarządzania ruchem lotniczym.
Grupa Air France – KLM, EasyJet, IAG oraz Lufthansa Group, składająca się z czterech linii lotniczych uczestniczących w Platformie Lotniczej KE, utworzyła grupę A4 w końcu 2012 roku. Jest to inicjatywa dla przyspieszenia poprawy w zarządzaniu ruchem lotniczym oraz koordynacji udziału linii tworzących A4 w Ramowym Partnerstwie Wdrożenia SESAR oraz komórce kierownika procesu realizacji SESAR (SESAR Deployment Manager) w celu zapewnienia efektywnej implementacji nowych procedur ATM i technologii, przyczyniających się do osiągnięcia najwyższych celów SES. Grupa Air France – KLM, IAG i Grupa Lufthansy reprezentują ponad 588.357 milionów pasażero-kilometrów spośród 836.556 milionów w ramach AEA. EasyJet jest drugim największym przewoźnikiem niskokosztowym w Europie i reprezentuje ponad 1200 operacji spośród 4361 w ramach ELFAA.
Związana z SESAR Grupa wdrożeniowa portów lotniczych (SDAG) jest grupą 25 największych europejskich lotnisk spośród reprezentowanych w Międzynarodowej Radzie Portów Lotniczych (Airports Council International – ACI) i uczestniczących we Wspólnym Projekcie Pilotażowym SESAR. ACI Europe reprezentuje ponad 50 lotnisk z 45 krajów europejskich. W 2013 roku, ich porty członkowskie obsłużyły ponad 90 proc. komercyjnego ruchu lotniczego w Europie, obsługując ponad 1,7 miliarda pasażerów, 17,8 miliona ton ładunków i 20,7 miliona operacji lotniczych.
Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej: sesardeployment.aero.
źródło: PAŻP
Komentarze
Prześlij komentarz