Blaski i cienie przestrzeni klasy G, czyli FIS-owcy o pilotach
FIS-owiec albo potocznie Informator, to
osoba/instytucja która ma nam służyć pomocą w lotach wykonywanych w
przestrzeni klasy G. FIS zostało stworzone na mocy Ustawy Prawo Lotnicze
z 2003 r. i rozporządzeń, które z niej wynikały. Generalnie zachodziła
pilna potrzeba powołania w niekontrolowanej przestrzeni klasy G,
obszarowej służby informacji powietrznej, która zapewniałaby także
służbę alarmową. Pracownicy FIS, zatrudniani są przez Polską Agencję
Żeglugi Powietrznej.
Zakres prezentacji:
- FIS - definicje, zasięgi radarów, zasięgi radiowe FIS
- Przypomnienie klasyfikacji przestrzeni powietrznej
- Zasady wykonywania lotów VFR/IFR
- Służba alarmowa
- Statystyka ruchu lotniczego 2006-2015
- Systemy którymi dysponuje FIS: Pegasus P-21 i Pandora (IMGW)
- Czy warto zgłaszać się do FIS?
- Składanie AFIL, zamykanie planu lotu
- Utrata łączności w locie
- Naruszenia warunków wykonywania lotów VFR/IFR
- Najczęstsze błędy pilotów
- Błędy informatorów FIS
- Skala naruszeń przestrzeni powietrznych omówienie na przykładach
- Odpowiedzi na pytania uczestników Forum
Spotkanie odbyło się 27 listopada 2014 r., na lotnisku Warszawa Babice.
Norbert Piorun
30 lat pracy w służbach ruchu lotniczego, początkowo
wojskowy kontroler RL, następnie (od 2000 r.) pracownik ARL (później
PAŻP). Uczestniczył w procesie przygotowania i wdrożenia do pracy
sektorów FIS w PAŻP. Od początku istnienia FIS informator i instruktor (pierwszy numer licencji FIS w Polsce). Egzaminator LKE ULC teoria i
praktyka w zakresie Służby FIS i AFIS. Magister pedagogiki. Wykładowca
na szkoleniach i prezentacjach na temat służby FIS w Polsce.
źródło: dlapilota
Komentarze
Prześlij komentarz