Budowa nowoczesnej wieży kontroli ruchu lotniczego na lotnisku Poznań - Ławica zakończona
Zakończono prace
budowlane nowej poznańskiej wieży kontroli ruchu lotniczego. Inwestycja
Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej o wartości ponad 22 mln zł netto,
jest realizowana zgodnie z przyjętym harmonogramem. Po odbiorach prac
budowlanych nastąpi wyposażenie budynku w niezbędne do pracy operacyjnej
urządzenia i systemy.
W ramach inwestycji wybudowano 34-metrową, siedmiokondygnacyjną wieżę kontroli ruchu lotniczego o oryginalnym kształcie architektonicznym. Podstawę wieży stanowi żelbetowy, trzykondygnacyjny budynek techniczno-administracyjny z częścią podziemną. Wyróżniającym się elementem konstrukcji wieży jest żelbetowy trzon. Znajduje się w nim winda oraz szachty instalacyjne, a także sala operacyjna, czyli centralne miejsce sprawowania kontroli nad ruchem powietrznym.
Ta część będzie również spełniać funkcję socjalno-wypoczynkową. Na szczycie wieży powstanie taras. Całość została zaprojektowana w formie nachodzących na siebie stożków. Inwestycja przewiduje również realizację budynku technicznego, ogrodzenia terenu, masztów flagowych, oświetlenia, instalacji telekomunikacyjnych oraz dróg wewnętrznych i parkingów o powierzchni 2,8 tys. m². Łączna powierzchnia użytkowa wszystkich obiektów wyniesie niemal 2,5 tys. m², a kubatura: części naziemnej ponad 12,5 tys. m³, części podziemnej – 1,2 tys. m³. Autorem projektu jest warszawska firma inżynierska PROCHEM.
- Zakończenie budowy nowej wieży kontroli ruchu lotniczego, nie kończy naszej inwestycji. Obiekt zostanie wyposażony w nowoczesny system zapewniający sprawne i bezawaryjne funkcjonowanie nadzoru lotów. – mówi Zbigniew Sałek – Dyrektor Biura Rozwoju i Wdrożeń - Pełnomocnik ds. Realizacji Projektów Unijnych Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Inwestycje w infrastrukturę nawigacyjną w Polsce są odpowiedzią na wyzwania ciągle rosnącego ruchu lotniczego na polskim niebie. Korzyści płynące z budowy nowej poznańskiej wieży kontroli ruchu lotniczego wraz z ośrodkiem radiokomunikacyjnym będą miały charakter długofalowy, obejmując wszystkich interesariuszy polskiego sektora lotniczego (w szczególności linie lotnicze oraz pasażerów).
Korzyści płynące z inwestycji
Poznańska inwestycja podniesienie bezpieczeństwo ruchu lotniczego, ruchu
okołolotniskowego oraz ruchu naziemnego na Ławicy. Istotnym elementem
tej inwestycji jest nowy ośrodek radiokomunikacyjny, który będzie
zapewniać utrzymanie kontaktu między samolotami a kontrolą naziemną. Z uwagi na charakter i lokalizację inwestycji budowa podlegała szeregowi
wymagań obowiązujących na terenie Portu Lotniczego. Roboty budowlane
były prowadzone w taki sposób, by nie zakłócać funkcjonowania lotniska.
Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków
Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko,
Priorytet VI Drogowa i lotnicza sieć TEN-T, Działanie 6.3 Rozwój sieci
lotniczej TEN-T, w ramach programu "Rozwój infrastruktury państwowego
organu zarządzania ruchem lotniczym".
Realizowany program „Rozwój infrastruktury państwowego organu
zarządzania ruchem lotniczym”, będzie miał znaczący wpływ na
modernizację infrastruktury nawigacyjnej w Polsce. Inwestycje wchodzące w
skład programu "Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania
ruchem lotniczym", zostały przeanalizowane przez EUROCONTROL pod kątem
ich zgodności z Single European Sky („SES”). Po przeglądzie inwestycji,
EUROCONTROL uznała je za właściwe i zgodne z celami Single European Sky
(„SES”) oraz „Planem implementacji SES dla Polski”.
źródło: PAŻP
Komentarze
Prześlij komentarz