Kryzys a perspektywy rozwoju transportu lotniczego w Polsce
Urząd Lotnictwa Cywilnego zorganizował konferencję „Kryzys a perspektywy rozwoju transportu lotniczego w Polsce”. Konferencja zgromadziła m.in. przedstawicieli administracji rządowej,
parlamentarzystów, europarlamentarzystów, przedstawicieli linii
lotniczych, zarządzających portami lotniczymi, środowisko naukowe oraz
przedstawicieli innych środowisk związanych z rynkiem transportu
lotniczego.
Podczas konferencji przedstawiono ogólne zagadnienia dotyczące przebiegu kryzysu lotniczego w
Polsce, z uwzględnieniem zmian w ruchu lotniczym przewoźników i portów
lotniczych. Odnotowano istotne zmiany na rynku przewozów niskokosztowych w Polsce.
Zauważono, że linie niskokosztowe wymuszają zmiany na rynku przewozów.
Działają stymulująco na przewoźników tradycyjnych skłaniając ich do
rewidowania siatki połączeń oraz oferowanej oferty cenowej. Zwracano również uwagę na zmiany na rynku przewozów czarterowych.
Obecnie rynek czarterowy w Polsce jest stabilny i rozwojowy. Mniejsza
konkurencja z krajów Europy Zachodniej otwiera szanse zaistnienia w
szerszej skali przez polskimi przewoźnikami. Warunkiem tego rozwoju jest
jednak stała redukcja kosztów.
Dyskutowano także o perspektywach rozwoju regionalnych portów
lotniczych. „Dla dobrych firm nie ma kryzysu” – podkreślano. Polskie
lotniska pomimo niekorzystnych warunków ekonomicznych realizują szeroko
zakrojone inwestycje, rozbudowują infrastrukturę zwiększając tym samym
przepustowość i szykując się do obsługiwania coraz większej ilości
pasażerów. Zwracano uwagę na pilną konieczność poprawy efektywności
infrastruktury. Powinna być ona zintegrowana, tak, aby transport drogowy
i kolejowy mógł stać się naturalnym uzupełnieniem lotniczego. „Sukces i
prężny rozwój portów lotniczych to nie tylko pozyskiwanie nowych
przewoźników i otwieranie nowych połączeń, ale to również zwiększenie
dostępności lotnisk” – mówiono podczas konferencji.
Wspomniano także o rynku transportu lotniczego w Europie. Zawiera się on w następujących liczbach:
- 800 mln przewożonych pasażerów rocznie
- 13 mln ton przewożonych ładunków
- 150 linii lotniczych
- 4 700 pasażerskich statków powietrznych
- 400 tys. osób zatrudnionych przez przewoźników lotniczych.
Podkreślano, że kryzys w europejskim transporcie lotniczym trwa. W 2012
r. linie lotnicze odnotują straty. Przestrzeń powietrzna nadal będzie
zdefragmentowana. Zwrócono również uwagę na nierówną pozycję na rynku
przewoźników tradycyjnych i niskokosztowych z uwagi na pomoc publiczną
przekazywaną tym ostatnim. Wspierani są oni dotacjami przekazywanymi np.
przez samorządy lokalne, co znacząco ułatwia im bieżące funkcjonowanie i
pozwala na obniżanie cen biletów lotniczych. Korzyść dla pasażera jest
jednakże iluzoryczna, ponieważ wspomagający aby zrównoważyć koszty i tak
obciąży nimi podatników.
Mówiono również o propozycjach zmian w obszarze praw pasażerów. Wymuszają je m.in.:
- orzeczenia sądowe uznające roszczenia pasażerów,
- brak jednoznacznej interpretacji przepisów,
- brak jasnej wykładni postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych (jak np. wybuch wulkanu, gwałtowne śnieżyce paraliżujące ruch na lotniskach),
- wątpliwości dotyczące nowych metod kontroli bezpieczeństwa na lotniskach (np. brak poszanowania prywatności w przypadku stosowania skanerów ciała),
- potrzeba stworzenia minimalnych standardów ochrony pasażerów np. na wypadek bankructwa linii lotniczej.
Omówiono koncepcję w zakresie praw pasażerów wypracowaną przez Parlament
Europejski. Zakłada ona reakcję adekwatną do wspomnianych powyżej
oczekiwań, a dodatkowo rozszerza możliwości i sposoby składania skarg,
precyzuje sposoby sprawowania opieki nad pasażerami i przekazywanych im
odszkodowań.
Poruszono kwestię przygotowywanej nowelizacji tzw. Pakietu lotniskowego
obejmującego zagadnienia przepustowości portów, usług obsługi naziemnej,
wspólnych zasad przydzielania czasu na start i lądowanie w portach
lotniczych UE oraz ustanowienia zasad i procedur w odniesieniu do
wprowadzenia ograniczeń działalności odnoszących się do poziomu hałasu
na europejskich lotniskach. Obecni na konferencji polscy posłowie do Parlamentu Europejskiego
opowiedzieli się za odrzuceniem Pakietu w całości. Ich zdaniem nie
zapewnia on ani deregulacji ani liberalizacji rynku lotniczego. Nie
przyniesie realnych korzyści dla pasażerów, nie zagwarantuje także
akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa tego sektora transportu. Europarlamentarzyści mówili także o Funkcjonalnych Blokach Przestrzeni
Powietrznej przypominając, że głównym celem ich utworzenia jest
osiągnięcie maksymalnej pojemności i wydajności sieci zarządzania ruchem
lotniczym, skrócenia długości tras lotniczych - z czym wiąże się
oszczędność paliwa lotniczego oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do
środowiska, przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa i poprawy
efektywności kosztowej instytucji zapewniających służby żeglugi
powietrznej. Zgodnie z celami pakietu legislacyjnego Jednolitej
Europejskiej Przestrzeni Powietrznej II (SES II) funkcjonalne bloki
przestrzeni są głównymi elementami umożliwiającymi poprawę współpracy
pomiędzy instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej,
służącej zwiększeniu efektywności działania i redukcji kosztów. Państwa
członkowskie UE są zobowiązane do utworzenia FAB- ów najpóźniej do 4
grudnia 2012 roku.
Polscy delegaci do Parlamentu Europejskiego zwrócili uwagę na fakt, że
Funkcjonalny Blok Przestrzeni Powietrznej tworzony z udziałem Polski i
Litwy nie gwarantuje powodzenia i realizacji wspomnianych celów. Ich
zdaniem nie jest on racjonalny ani pod względem ekonomicznym, ani
wykorzystania przestrzeni powietrznej. Zachęcali do większej aktywności na forum Unii Europejskiej, tak ze
strony rządowej i parlamentarnej, jak i przedstawicieli szeroko pojętego
środowiska lotniczego. Tylko wówczas możliwe będzie zaprezentowanie w
pełni polskiego stanowiska i zabieganie o to, by polski głos został
właściwie usłyszany i zinterpretowany.
W odniesieniu do polskiego prawodawstwa wskazywano, że jest ono
nadmiernie restrykcyjne i regulacyjne. Zachęcano do otwarcia na potrzeby
rynku oraz klarownego rozróżnienia wymogów dla małego i dużego
lotnictwa. Zwracano uwagę na nieproporcjonalne obciążenie transportu lotniczego
związane z emisją spalin względem innych sektorów transportu. Obciążenia
wynikające z ochrony środowiska - zdaniem uczestników konferencji -
będą dla transportu lotniczego bardzo dotkliwe, a wymogi nadmiernie
restrykcyjne. W odniesieniu do polskiego prawodawstwa związanego z ochroną środowiska
wskazywano na nieprecyzyjność krajowych przepisów, co stwarza możliwość
zgłaszania przez mieszkańców okolic lotnisk oraz ich reprezentantów
roszczeń trudnych do zrealizowania i akceptacji.
W trzecim panelu uwagę poświęcono międzynarodowym umowom dwustronnym.
Skoncentrowano się na temacie rozwoju stosunków zewnętrznych w
lotnictwie w kontekście członkostwa w Unii Europejskiej oraz udziale
Polski w konferencjach ICAN. W kontekście stosunków dwustronnych z państwami uczestnicy wyrazili
zainteresowanie rozluźnieniem reżimów dotyczących własności linii
lotniczych. Ponadto podczas panelu dyskusyjnego Wiceprezes Urzędu
Lotnictwa Cywilnego ds. Transportu Lotniczego podzielił się z
uczestnikami konferencji doświadczeniami z negocjacji umów dwustronnych z
kluczowymi partnerami Polski.
Kolejnym zagadnieniem podjętym podczas panelu była zasadność strategii w
sektorze lotniczym. Zwrócono uwagę na konieczność podejmowania spójnych
decyzji w ramach wszystkich środków transportu w Polsce, co jednak nie
wymaga konieczności ujmowania ich wszystkich w jednym dokumencie.
Następnym punktem na który zwrócono uwagę to intermodalność transportu
na przestrzeni całego państwa. Wspomniano również o konieczności wprowadzenia zmian w regulacjach
prawnych dotyczących uzyskiwania pozwoleń podczas zakładania portu
lotniczego.
Generalnie: doceniono zakres tematyczny konferencji, możliwość wymiany poglądów wśród praktyków. Wyrażono potrzebę współpracy w celu wykorzystania w pełni szans jakie ma przed sobą polskie lotnictwo.
źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego