EURO 2012 - pierwsze strefy zakazu lotów lotnictwa ogólnego
W połowie maja 2012 r. zaczną obowiązywać pierwsze strefy
zakazu lotów wprowadzone w związku ze zbliżającym się turniejem Euro
2012. W praktyce nie będą dotyczyć lotów rejsowych i państwowych, lecz
tzw. lotnictwa ogólnego - np. małych samolotów czy paralotni. Jak powiedział PAP rzecznik prasowy Polskiej
Agencji Żeglugi Powietrznej Grzegorz Hlebowicz, będzie to mieć znaczenie
głównie dla wojskowych procedur związanych z zapewnieniem
bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej."
To przeciętnego Polaka mało
obchodzi. Może obchodzić paralotniarza, pilota ultralekkiego samolotu
lub modelarza, który będzie chciał wysłać w powietrze samolot z
podwieszoną kamerką do rejestracji obrazu nad miejscem rozgrywek czy
strefą kibica" - ocenił rzecznik PAŻP. Podkreślił, że restrykcje nie dotyczą lotów
wykonywanych według wskazań instrumentów (IFR), a więc np. rozkładowych
lotów pasażerskich. Jak powiedział Hlebowicz, dokument dotyczy głównie
lotów wykonywanych według VFR. "Takie
loty, to są w większości loty małego lotnictwa, zwanego z angielska
general aviation, czyli lotnictwo ogólne".
Ograniczenia w przestrzeni powietrznej wprowadziła
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej na wniosek Dowództwa Operacyjnego
Sił Zbrojnych. Odpowiedni dokument - suplement do zbioru informacji
lotniczej (AIP Polska) - PAŻP wydała pod koniec marca. Wymienia on 26
stref zakazu lotów. Pierwsze, w trzech miejscach w Warszawie i
okolicach, zaczną obowiązywać już 15 maja.
Z najdalej idącymi ograniczeniami ruchu w
powietrzu lotnicy muszą się liczyć w okolicach Warszawy, Gdańska,
Poznania i Wrocławia - miast, w których będą rozgrywane mecze
piłkarskie. W dniach spotkań, od godzin popołudniowych do późnej nocy
zakazy wykonywania lotów będą obowiązywały w promieniu 50 km od
stadionów. W przypadku Warszawy oznacza to np., że strefa zamknięta
będzie sięgać za Mińsk Mazowiecki. Dodatkowo strefy zakazu lotów będą
też, w tym samym czasie, w promieniu dwóch kilometrów od stadionów. Jednocześnie dokument PAŻP zwalnia z ograniczeń
loty IFR do lub z lotnisk: Chopina w Warszawie, im. Lecha Wałęsy w
Gdańsku, Poznania-Ławicy i Wrocławia-Strachowic (a także, z pewnymi
ograniczeniami, lotniska w Modlinie). Cztery 50-kilometrowe strefy wokół
stadionów nie będą też dotyczyły m.in. lotnictwa państwowego,
Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, przewozu VIP-ów czy śmigłowców
telewizyjnych (te ostatnie pod warunkiem zgody Centrum Operacji
Powietrznych).
Od 7 czerwca do 2 lipca codziennie od popołudnia
do północy zamknięta będzie też przestrzeń powietrzna w promieniu dwóch
lub trzech kilometrów od stref kibica w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu,
Wrocławiu i Krakowie. Tu również PAŻP zwolniła z ograniczeń m.in. loty
rejsowe do portów lotniczych w tych miastach. W okolicach stolicy nie będzie też można latać w
pobliżu obiektów kluczowych dla organizacji i przebiegu mistrzostw -
Centrum Olimpijskiego, gdzie siedzibę ma Krajowy Sztab Operacyjny,
centrum Expo XXI, gdzie umieszczone będzie międzynarodowe centrum
nadawcze oraz Policyjnym Centrum Dowodzenia Operacją w Legionowie. Zakaz
lotów nad tymi miejscami zacznie obowiązywać już 15 maja i potrwa dwa
miesiące.
Strefy zakazu lotów wprowadzono też w promieniu
dwóch kilometrów od miejsc, gdzie mieszkać i trenować będą reprezentacje
uczestniczące w turnieju. Od 7 czerwca do 2 lipca nie będzie można
latać w pobliżu obiektów w Jachrance (gdzie mieszka drużyna Grecji),
Warce (Chorwacja), Gdyni i Spocie (Irlandia), Gdańsku (Niemcy),
Gniewinie (Hiszpania), Opalenicy (Portugalia), Krakowie (Anglia),
Wieliczce (Włochy) i Kołobrzegu (Dania). Ponieważ ani PAŻP, ani Urząd Lotnictwa Cywilnego
nie dysponują pełnymi danymi na temat lotnictwa ogólnego w Polsce, nie
da się określić, ilu lotników dotkną ograniczenia w ruchu powietrznym na
czas Euro 2012. W rejestrze cywilnych statków powietrznych prowadzonym
przez ULC, według danych z lutego, figuruje 1140 samolotów, prawie 200
śmigłowców, ponad 750 szybowców i motoszybowców oraz prawie 150
załogowych balonów. Takich statków powietrznych jak paralotnie czy małe
bezzałogowce nikt nie rejestruje. Według stanu na koniec 2011 r. licencje pilota
turystycznego ma w Polsce prawie 2,5 tys. osób. Świadectwami
kwalifikacji, które uprawniają do lotów na paralotniach, ma w Polsce
ponad 4,2 osób. Kolejnych 500 może latać na motolotniach, lotniach albo
ultralekkich samolotach lub wiatrakowcach.
źródło: PAP