Ponad 30 mln podróżnych w polskich lotniskach regionalnych w 2019 roku
Związek
Regionalnych Portów Lotniczych zebrał statystyki ruchu pasażerskiego
ogółem za 2019 rok w trzynastu funkcjonujących w Polsce lotniskach
regionalnych. W minionym roku z siatki połączeń regularnych i
czarterowych lotnisk regionalnych skorzystało w sumie 30,2 mln
podróżnych, to o ponad 2,14 mln więcej (+7,6%) w porównaniu z 2018
rokiem. Jest to najlepszy wynik w historii krajowych lotnisk
regionalnych. Jednocześnie po raz pierwszy przekroczyły one granicę 30
mln pasażerów obsłużonych w skali roku kalendarzowego.
W
2019 r. we wszystkich czternastu polski portach lotniczych obsłużono
ponad 49 mln podróżnych, to jest o 3,2 mln więcej (+7%). Lotniska
regionalne utrzymały wysoki udział w całości ruchu, który wyniósł 62%.
Reszta podróżnych, to jest 38% (18,8 mln), skorzystała z siatki połączeń
Lotniska Chopina w Warszawie.
Podsumowując 2019 rok Związek Regionalnych Portów Lotniczych podzielił lotniska na dwie grupy. W grupie 1 znalazły się porty, które rocznie obsługują powyżej jednego miliona pasażerów, a w grupie 2 obsługujące poniżej jednego miliona.
W grupie 1 niekwestionowanym liderem zostało lotnisko w Krakowie, z którego siatki połączeń skorzystało rekordowe 8,41 mln podróżnych. Na drugim miejscu z liczbą 5,37 mln pasażerów znalazł się Gdańsk, trzecie były Katowice – 4,84 mln, następnie Wrocław– 3,54 mln, Modlin – 3,1 mln i Poznań – 2,37 mln. Kolejność lotnisk w grupie 1 w porównaniu z rokiem 2018 nie zmieniła się. Liderem grupy 2 zostało lotnisko w Rzeszowie gdzie obsłużono 771 tys. pasażerów. Podobnie jak przed rokiem z liczbą około 590 tys. pasażerów drugie miejsce przypadło Szczecinowi. Z wynikiem 425 tys. pasażerów trzecie miejsce zajęło lotnisko w Bydgoszczy, tym samym wyprzedzając Lublin, który zajął miejsce czwarte obsługując 357 tys. osób. Kolejne lokaty przypadły Łodzi – 241 tys. pasażerów, Olsztynowi – 154 tys. i Zielonej Górze – 33 tys.
Liderem wzrostu liczby pasażerów w grupie 1 zostało lotnisko w Krakowie, gdzie obsłużono aż o 1,64 mln osób więcej niż w 2018 roku. Na drugim miejscu uplasował się Gdańsk z przyrostem 394 tys. podróżnych, trzeci był Wrocław z wynikiem 220 tys. Z kolei w grupie 2 najwięcej pasażerów przybyło w Olsztynie – ponad 33 tys., następnie w Łodzi – 24 tys., a na trzecim miejscu znalazła się Bydgoszcz i Zielona Góra – w każdym z tych lotnisk obsłużono o 12 tys. podróżnych więcej niż przed rokiem.
Komentując wyniki polskich lotnisk regionalnych w 2019 roku Artur Tomasik, prezes Zarządu ZRPL, mówi:
− Rok 2019 polskie lotniska regionalne mogą zaliczyć do udanych. Średnia dynamika wzrostu ruchu wyniosła 7,6%. Jest to wynik ponad dwukrotnie lepszy od średniej dynamiki europejskich lotnisk, która według danych ACI Europe wyniosła 3,3%. Wzrost ruchu w regionach został osiągnięty pomimo niekorzystnych dla rozwoju lotnictwa wydarzeń. Zdecydowanie najważniejszym z nich było uziemienie Boeingów 737 Max, co ograniczyło możliwości dynamicznego rozwoju części znaczących na polskich rynku przewoźników.
Największą dynamikę wzrostu ruchu pasażerskiego w grupie 1 odnotowano na lotnisku w Krakowie (+24,2%). Kolejne miejsca zajęły: Gdańsk (+7,9%) i Wrocław (+6%). W grupie 2 liderem dynamiki wzrostu został Port Lotniczy Zielona Góra (+54%), drugie miejsce przypadło Olsztynowi (+27,5%), za nim uplasowała się Łódź (+11,3%).
− Ponad 60% udział lotnisk regionalnych w całości obsłużonego ruchu pasażerskiego w Polsce, świadczy o ważnej roli jaką pełnią lotniska regionalne dla zrównoważonego rozwoju kraju. Prognozy wskazują, że w 2020 roku jeszcze chętniej będziemy latali z regionów, więc kolejne poprawienie rekordu jest realne. Jednak przed nami wiele wyzwań, które musimy pokonać, żeby utrzymać potencjał wzrostu. Na pierwszy plan coraz bardziej wysuwają się liberalne przepisy dotyczące Obszarów Ograniczonego Użytkowania. Koszty ich funkcjonowania dławią rozwój polskich lotnisk regionalnych – dodaje Tomasik.
W minionym roku ustanowiono także kilka rekordów statystycznych. Kraków Airport, jako pierwsze lotnisko regionalne w Polsce, obsłużył w trakcie roku kalendarzowego siedmio i ośmiomilionowego pasażera. Do krakowskiego lotniska należy także nowy miesięczny rekord liczby obsłużonych pasażerów. Został ustanowiony w sierpniu 2019 roku i wynosi 823 402 podróżnych. Ponadto według danych ACI Europe, krakowskie lotnisko zostało europejskim liderem procentowego wzrostu ruchu w grupie lotnisk obsługujących rocznie od 5 do 10 mln pasażerów. Wyprzedziło Sewillę (+18%), Nantes (+16,7%), Bordeaux (+13,3%) i Bolonię (+10,6%). Z kolei nowy rekord lotnisk regionalnych w segmencie przewozów czarterowych należy do Katowice Airport.
W ruchu czarterowym Pyrzowice są od kilku lat krajowym liderem. W 2019 roku port potwierdził swoją dominującą pozycję w tym segmencie, obsługując pierwszy raz w historii ponad 2 mln klientów biur podróży. W minionym roku, na trzynaście funkcjonujących lotnisk regionalnych, aż dziesięć odnotowało wzrost, są to: Bydgoszcz, Gdańsk, Kraków, Katowice, Łódź, Modlin, Olsztyn, Rzeszów, Wrocław i Zielona Góra.
Podsumowując 2019 rok Związek Regionalnych Portów Lotniczych podzielił lotniska na dwie grupy. W grupie 1 znalazły się porty, które rocznie obsługują powyżej jednego miliona pasażerów, a w grupie 2 obsługujące poniżej jednego miliona.
W grupie 1 niekwestionowanym liderem zostało lotnisko w Krakowie, z którego siatki połączeń skorzystało rekordowe 8,41 mln podróżnych. Na drugim miejscu z liczbą 5,37 mln pasażerów znalazł się Gdańsk, trzecie były Katowice – 4,84 mln, następnie Wrocław– 3,54 mln, Modlin – 3,1 mln i Poznań – 2,37 mln. Kolejność lotnisk w grupie 1 w porównaniu z rokiem 2018 nie zmieniła się. Liderem grupy 2 zostało lotnisko w Rzeszowie gdzie obsłużono 771 tys. pasażerów. Podobnie jak przed rokiem z liczbą około 590 tys. pasażerów drugie miejsce przypadło Szczecinowi. Z wynikiem 425 tys. pasażerów trzecie miejsce zajęło lotnisko w Bydgoszczy, tym samym wyprzedzając Lublin, który zajął miejsce czwarte obsługując 357 tys. osób. Kolejne lokaty przypadły Łodzi – 241 tys. pasażerów, Olsztynowi – 154 tys. i Zielonej Górze – 33 tys.
Liderem wzrostu liczby pasażerów w grupie 1 zostało lotnisko w Krakowie, gdzie obsłużono aż o 1,64 mln osób więcej niż w 2018 roku. Na drugim miejscu uplasował się Gdańsk z przyrostem 394 tys. podróżnych, trzeci był Wrocław z wynikiem 220 tys. Z kolei w grupie 2 najwięcej pasażerów przybyło w Olsztynie – ponad 33 tys., następnie w Łodzi – 24 tys., a na trzecim miejscu znalazła się Bydgoszcz i Zielona Góra – w każdym z tych lotnisk obsłużono o 12 tys. podróżnych więcej niż przed rokiem.
Komentując wyniki polskich lotnisk regionalnych w 2019 roku Artur Tomasik, prezes Zarządu ZRPL, mówi:
− Rok 2019 polskie lotniska regionalne mogą zaliczyć do udanych. Średnia dynamika wzrostu ruchu wyniosła 7,6%. Jest to wynik ponad dwukrotnie lepszy od średniej dynamiki europejskich lotnisk, która według danych ACI Europe wyniosła 3,3%. Wzrost ruchu w regionach został osiągnięty pomimo niekorzystnych dla rozwoju lotnictwa wydarzeń. Zdecydowanie najważniejszym z nich było uziemienie Boeingów 737 Max, co ograniczyło możliwości dynamicznego rozwoju części znaczących na polskich rynku przewoźników.
Największą dynamikę wzrostu ruchu pasażerskiego w grupie 1 odnotowano na lotnisku w Krakowie (+24,2%). Kolejne miejsca zajęły: Gdańsk (+7,9%) i Wrocław (+6%). W grupie 2 liderem dynamiki wzrostu został Port Lotniczy Zielona Góra (+54%), drugie miejsce przypadło Olsztynowi (+27,5%), za nim uplasowała się Łódź (+11,3%).
− Ponad 60% udział lotnisk regionalnych w całości obsłużonego ruchu pasażerskiego w Polsce, świadczy o ważnej roli jaką pełnią lotniska regionalne dla zrównoważonego rozwoju kraju. Prognozy wskazują, że w 2020 roku jeszcze chętniej będziemy latali z regionów, więc kolejne poprawienie rekordu jest realne. Jednak przed nami wiele wyzwań, które musimy pokonać, żeby utrzymać potencjał wzrostu. Na pierwszy plan coraz bardziej wysuwają się liberalne przepisy dotyczące Obszarów Ograniczonego Użytkowania. Koszty ich funkcjonowania dławią rozwój polskich lotnisk regionalnych – dodaje Tomasik.
W minionym roku ustanowiono także kilka rekordów statystycznych. Kraków Airport, jako pierwsze lotnisko regionalne w Polsce, obsłużył w trakcie roku kalendarzowego siedmio i ośmiomilionowego pasażera. Do krakowskiego lotniska należy także nowy miesięczny rekord liczby obsłużonych pasażerów. Został ustanowiony w sierpniu 2019 roku i wynosi 823 402 podróżnych. Ponadto według danych ACI Europe, krakowskie lotnisko zostało europejskim liderem procentowego wzrostu ruchu w grupie lotnisk obsługujących rocznie od 5 do 10 mln pasażerów. Wyprzedziło Sewillę (+18%), Nantes (+16,7%), Bordeaux (+13,3%) i Bolonię (+10,6%). Z kolei nowy rekord lotnisk regionalnych w segmencie przewozów czarterowych należy do Katowice Airport.
W ruchu czarterowym Pyrzowice są od kilku lat krajowym liderem. W 2019 roku port potwierdził swoją dominującą pozycję w tym segmencie, obsługując pierwszy raz w historii ponad 2 mln klientów biur podróży. W minionym roku, na trzynaście funkcjonujących lotnisk regionalnych, aż dziesięć odnotowało wzrost, są to: Bydgoszcz, Gdańsk, Kraków, Katowice, Łódź, Modlin, Olsztyn, Rzeszów, Wrocław i Zielona Góra.
źródło: rynek-lotniczy.pl
Komentarze
Prześlij komentarz