Projekt modyfikacji granic poziomych CTR EPKK i EPKT - konsultacje społeczne PAŻP
Informujemy, iż Polska Agencja Żeglugi Powietrznej skierowała do
konsultacji społecznych projekt modyfikacji granic poziomych CTR EPKK i
EPKT. Termin zakończenia konsultacji to 20 listopada 2016 r. Planowany termin wprowadzenia zmiany: 30.03.2017 r.
CEL
Zmiana granic stref CTR wokół lotnisk w Krakowie i
Katowicach ma na celu optymalizację przestrzeni poprzez dostosowanie
kształtu stref kontrolowanych lotnisk EPKK i EPKT do obecnie
opublikowanych procedur dla w/w lotnisk.
ZAKRES PROPONOWANYCH ZMIAN
ZAKRES PROPONOWANYCH ZMIAN
Obecny kształt stref CTR EPKK i CTR EPKT wynika z
zabezpieczenia procedur podejścia w oparciu o pomoce NDB, które obecnie
nie są wykorzystywane na przedmiotowych lotniskach i tym samym obejmują
przestrzeń znacznie większą w stosunku do potrzebnej dla zabezpieczenia
funkcjonujących obecnie procedur podejścia końcowego. Dotyczy to w
szczególności przestrzeni znajdującej się na przedłużeniu osi dróg
startowych 07-25 (EPKK) i 09-27 (EPKT).
W kierunku prostopadłym do osi pasów przedmiotowe strefy kontrolowane lotnisk służą zabezpieczeniu podejść z okrążeniem oraz ich pierwszorzędnych stref chronionych. Na lotnisku w Katowicach z uwagi na obecność przeszkód lotniskowych południowe krążenie z widocznością nie jest wykorzystywane operacyjnie przez kontrolerów ruchu lotniczego.
Nowe granice przedmiotowych stref CTR wyznaczone zostały w oparciu o następujące założenia:
W kierunku prostopadłym do osi pasów przedmiotowe strefy kontrolowane lotnisk służą zabezpieczeniu podejść z okrążeniem oraz ich pierwszorzędnych stref chronionych. Na lotnisku w Katowicach z uwagi na obecność przeszkód lotniskowych południowe krążenie z widocznością nie jest wykorzystywane operacyjnie przez kontrolerów ruchu lotniczego.
Nowe granice przedmiotowych stref CTR wyznaczone zostały w oparciu o następujące założenia:
- Strefy kontrolowane lotnisk powinny w pełni zabezpieczać opublikowane procedury podejścia dla lotniska oraz procedury odlotu po nieudanym podejściu (trasy nominalne wraz z pierwszorzędnymi przestrzeniami chronionymi);
- Zabezpieczenie w pionie przestrzenią kontrolowaną nominalnych ścieżek podejścia oraz odlotu po nieudanym podejściu powinno wynosić minimum 500ft;
- Granice stref CTR powinny zabezpieczać wszystkie dostępne na danym lotnisku procedury podejścia z okrążeniem wraz z ich pierwszorzędnymi strefami chronionymi.
Zmiana granic poziomych strefy CTR EPKK
Aktualne granice strefy CTR EPKK opublikowane są w AIP Polska, w tabeli EPKK AD 2.17 oraz przedstawione są na rys. 1. Granice pionowe mieszczą się między GND-2300ft AMSL. Proponowana zmiana zakłada przesunięcie granic poziomych strefy CTR zgodnie z rys. 1. Granice pionowe pozostają bez zmian.
Jednocześnie proponuje się zwiększenie strefy ATZ EPKP według granic z rysunku 3.
Zmiana granic poziomych strefy CTR EPKT
Aktualne granice strefy CTR EPKT opublikowane są w AIP Polska, w tabeli EPKT AD 2.17 oraz przedstawione są na rys. 2. Granice pionowe mieszczą się między GND-2300ft AMSL. Proponowana zmiana zakłada przesunięcie granic poziomych strefy CTR zgodnie z rys. 2. Granice pionowe pozostają bez zmian.
Ponadto proponowane jest wyłączenie możliwości południowego krążenia z widocznością na lotnisku EPKT dla podejść w kategorii D. Z uwagi na niewielkie natężenie ruchu lotniczego tej kategorii i obecność przeszkód lotniskowych procedura nie jest wykorzystywana operacyjnie przez kontrolerów ruchu lotniczego.
Aktualne granice strefy CTR EPKK opublikowane są w AIP Polska, w tabeli EPKK AD 2.17 oraz przedstawione są na rys. 1. Granice pionowe mieszczą się między GND-2300ft AMSL. Proponowana zmiana zakłada przesunięcie granic poziomych strefy CTR zgodnie z rys. 1. Granice pionowe pozostają bez zmian.
Jednocześnie proponuje się zwiększenie strefy ATZ EPKP według granic z rysunku 3.
Zmiana granic poziomych strefy CTR EPKT
Aktualne granice strefy CTR EPKT opublikowane są w AIP Polska, w tabeli EPKT AD 2.17 oraz przedstawione są na rys. 2. Granice pionowe mieszczą się między GND-2300ft AMSL. Proponowana zmiana zakłada przesunięcie granic poziomych strefy CTR zgodnie z rys. 2. Granice pionowe pozostają bez zmian.
Ponadto proponowane jest wyłączenie możliwości południowego krążenia z widocznością na lotnisku EPKT dla podejść w kategorii D. Z uwagi na niewielkie natężenie ruchu lotniczego tej kategorii i obecność przeszkód lotniskowych procedura nie jest wykorzystywana operacyjnie przez kontrolerów ruchu lotniczego.
Zasadniczym powodem zmiany jest optymalizacja
kształtu struktur przestrzeni powietrznej pod kątem zabezpieczenia
aktualnie opublikowanych procedur dla lotnisk w Krakowie Balicach i
Katowicach Pyrzowicach. Przedmiotowa zmiana ułatwi wykonywanie lotów
wszystkim użytkownikom GA (w tym: ruch VFR, loty paralotni). Wpływ
będzie szczególnie widoczny w pobliżu lotnisk w Pobiedniku (również
dzięki zmianie granic ATZ EPKP), Katowicach – Muchowcu, Gliwicach,
poprzez skrócenie tras lotów omijających CTR-y. Jednocześnie spełnione
pozostaną wymagania związane z zabezpieczeniem procedur funkcjonujących
na lotniskach kontrolowanych EPKK i EPKT.
Formularz konsultacyjny PAŻP dostępny jest tutaj (link). Wypełniony należy przesłać na adres: asm1@pansa.pl lub faksem na numer +48225745729.
Formularz konsultacyjny PAŻP dostępny jest tutaj (link). Wypełniony należy przesłać na adres: asm1@pansa.pl lub faksem na numer +48225745729.
Dla Państwa wygody portal dlapilota.pl opublikował właściwy formularz pod źródłowym tekstem.
Komentarze
Prześlij komentarz