Czytanie map (2) – drogi lotnicze w Europie i symbole na mapach
Tym razem drogi lotnicze w krajach zagranicznych – tych
bliskich, czyli ciekawostki na mapach dróg lotniczych w Europie. I na
marginesie tego tematu – typowe symbole używane na mapach dróg
lotniczych.
Drogi górne, dolne…
Pierwsza rzecz, na którą należy zwrócić uwagę szukając map zagranicznych
to klasyfikacja dróg. W Polsce podział na drogi górne i dolne
wyeliminowano, oparte na pomocach radionawigacyjnych drogi ATS pamiętam
z dawnych lat – kiedy zaczynałem się interesować nawigacją w lotnictwie
cywilnym, było ich jeszcze kilka na południu… to przeszłość. Z różnych
powodów w innych krajach nadal stosuje się kilka kategorii dróg
lotniczych – odpowiednio do tego udostępniono różne mapy.
Austria ma dwa rodzaje dróg RNAV – górne (>FL245) i dolne (<FL245). Korzystanie z map jest intuicyjne dla kogoś kto sprawnie porusza się po polskich mapach, z tą tylko różnicą, że mniej miejsca zajmują ograniczenia pionowe – na mapie dolnych dróg zaznaczono wysokości minimalne. Dodatkowo – zaznaczono w jakim kierunku po drogach należy latać na poziomach parzystych i nieparzystych (ogólna zasada – parzyste, np. FL240 na zachód, „nieparzyste” – np. FL230 – na wschód). Zwraca uwagę mniejsza niż w Polsce ilość obowiązkowych punktów meldowania.
Austria ma dwa rodzaje dróg RNAV – górne (>FL245) i dolne (<FL245). Korzystanie z map jest intuicyjne dla kogoś kto sprawnie porusza się po polskich mapach, z tą tylko różnicą, że mniej miejsca zajmują ograniczenia pionowe – na mapie dolnych dróg zaznaczono wysokości minimalne. Dodatkowo – zaznaczono w jakim kierunku po drogach należy latać na poziomach parzystych i nieparzystych (ogólna zasada – parzyste, np. FL240 na zachód, „nieparzyste” – np. FL230 – na wschód). Zwraca uwagę mniejsza niż w Polsce ilość obowiązkowych punktów meldowania.
Belgia ma moim zdaniem jedne z najbrzydszych map – graficznie słabe, typografia jest fatalna. Poza tym w ramach ciekawostki – dostępna jest mapa dróg wojskowych.
Francuzi na swoich mapach zaznaczyli w których kierunkach obowiązują nieparzyste poziomy przelotów. We Francji to bardzo ważne- warto spojrzeć planując lot.
Niemiecka mapa jest o tyle dziwna, że ktoś po prostu zeskanował papierową i taką opublikował w EAD. Niektóre informacje są nieczytelne! Po stronie plusów dodatnich – tu też podano informację o parzystych i nieparzystych kierunkach.
W Norwegii mapy dla większej czytelności podzielono na 4 obszary. Mamy 8 map (górne i dolne drogi dla 4 sektorów) i dodatkowo mapę dróg TACAN (wojskowe) oraz morskie mapy tras helikopterowych (Norwegia ma platformy wiertnicze na morzu – te mapy określają trasy helikopterów latających na te platformy).
Włoska mapa szokuje zagęszczeniem informacji. Na szczęście w PDF można powiększyć obraz.
Symbole pomocy nawigacyjnych na mapach
Symbole pomocy nawigacyjnych powtarzają się właściwie na wszystkich mapach.
Symbole VOR, VOR/DME, VOR/TAC i NDB są standardowe dla map na całym
świecie, choć mogą się minimalnie różnić graficznie. Nie na każdej mapie
będą jednak zaznaczone jeśli są ustawione na lotnisku, które zaznaczono
na mapie – ten przypadek omówię w następnej części – przy mapach
amerykańskich.
Mam nadzieję, że te składające się z kresek i symboli mapy stają się jaśniejsze. Jeśli po przeczytaniu dalej czegoś nie wiesz – zapytaj w komentarzach.
Mam nadzieję, że te składające się z kresek i symboli mapy stają się jaśniejsze. Jeśli po przeczytaniu dalej czegoś nie wiesz – zapytaj w komentarzach.
Komentarze
Prześlij komentarz