Konsultacje publiczne EASA dotyczące ram prawnych operacji bezzałogowymi statkami powietrznymi
Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) ogłosiła konsultacje
publiczne dotyczące ram prawnych w zakresie wykonywania operacji
bezzałogowymi statkami powietrznymi. EASA dostrzega ogromny potencjał
wzrostu branży bezzałogowych statków powietrznych, w tym możliwość
tworzenia nowych miejsc pracy.
W celu zapewnienia bezpiecznego rozwoju
tego najmłodszego sektora lotnictwa włącznie z poszanowaniem prawa
obywateli do prywatności oraz ochrony danych osobowych, EASA otrzymała
od Komisji Europejskiej zadanie opracowania ram prawnych dla
bezzałogowych statków powietrznych oraz przedstawienia konkretnych
propozycji regulacji dotyczących operacji niskiego ryzyka.
Propozycje te zawarte są w dokumencie konsultacyjnym. Konsultacje publiczne potrwają do 25 września 2015 r. po czym Agencja przedłoży opinię techniczną do Komisji Europejskiej.
Dokument konsultacyjny przedstawia trzy kategorie operacji dla bezzałogowych statków powietrznych:
-kategoria „Open” (małego ryzyka), w której bezpieczeństwo byłoby zapewnione poprzez ograniczenia operacyjne, zgodność ze standardami branży oraz minimalnymi zasadami operacyjnymi;
-kategoria „Specific operation” (średniego ryzyka): operacje w tej kategorii autoryzowane byłyby przez krajowe władze lotnicze. Byłyby możliwie wspierane przez podmiot kwalifikowany po przeprowadzeniu analizy ryzyka przez operatora. Instrukcja wykonywania operacji powinna zawierać listę środków ograniczających ryzyko;
-kategoria „Certified” (wyższego ryzyka): wymagania w tej kategorii byłyby porównywalne z wymaganiami dotyczącymi załogowych statków powietrznych. Nadzór prowadzony byłby przez krajowe władze lotnicze (w zakresie wydawania pozwoleń, zatwierdzania operacji, obsługi, szkoleń, zarządzania ruchem lotniczym) oraz przez EASA w zakresie projektowania oraz zatwierdzania zagranicznych organizacji.
Ramy prawne będą obejmować przepisy
europejskie dla wszystkich klas wagowych. Przepisy te zostaną
wprowadzone przy okazji nowelizacji Rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady Nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie
wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej
Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady
91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE.
Ramy prawne dotyczące bezzałogowych statków powietrznych będą częścią
propozycji legislacyjnej w ramach strategii lotniczej, która zostanie
zaprezentowana przez Komisję Europejską pod koniec 2015 r.
Zapraszamy do zapoznania się z dokumentem konsultacyjnym oraz wzięcia udziału w konsultacjach.
Zapraszamy do zapoznania się z dokumentem konsultacyjnym oraz wzięcia udziału w konsultacjach.
Komentarze
Prześlij komentarz