IX Forum Bezpiecznego Latania. FIS-owcy o pilotach.
FIS-owiec albo potocznie Informator, to
osoba/instytucja która ma nam służyć pomocą w lotach wykonywanych w
przestrzeni klasy G. FIS zostało stworzone na mocy Ustawy Prawo Lotnicze
z 2003r. i rozporządzeń, które z niej wynikały. Generalnie zachodziła
pilna potrzeba powołania w niekontrolowanej przestrzeni klasy G,
obszarowej służby informacji powietrznej, która zapewniałaby także
służbę alarmową. Pracownicy FIS, zatrudniani są przez Polską Agencję
Żeglugi Powietrznej.
Kwintesencją pracy Informatora lotniczego jest, zdanie ze strony PAŻP: "Jesteśmy po to, by podczas lotu służyć Wam pomocą",
z czym w całej rozciągłości się zgadzamy. Dzisiaj po ponad 10 latach
istnienia tej instytucji mamy okazję spotkać się z jej pracownikami
osobiście. Jest to wyjątkowy monent, w którym jako główni konsumenci
możemy podjąć temat co we wzajemnych relacjach jest dobre a co można
poprawić dla naszej wspólnej wygody i bezpieczeństwa.
Dodatkowo, na IX edycję Forum, przygotowaliśmy dla
Was jeszcze jedną, specjalną niespodziankę. Otóż temat współpracy i
wykorzystania wojskowych struktur przestrzeni podejmie osobiście ppłk
Bartosz Orłowski reprezentujący Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego.
IX Forum Bezpiecznego Latania to: Blaski i cienie przestrzeni G, czyli FIS-owcy o pilotach odbędzie się w czwartek, 27 listopada 2014 o godzinie 18:00 na lotnisku Warszawa Babice (wjazd od Księżycowej).
Dla osób które nie będą mogły uczestniczyć w Forum osobiście, przygotowaliśmy możliwość wirtualnego udziału w spotkaniu. Zapewnimy transmisję Online, a internetowi uczestnicy warsztatów będą mieli możliwość zadawania pytań przez moderatora.
Koszt zdalnego udziału to 30zł (brutto) do wykupienia w sklepie
dlapilota.pl. Udział osobisty w sali na Babicach jest bezpłatny.
IX Forum Bezpieczeństwa Lotniczego poprowadzą: Jacek Wyrwich (PAŻP), Norbert Piorun (PAŻP) oraz Bartosz Orłowski (Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego SZ RP).
Agenda IX FBL:
- Czy latamy mniej czy więcej? Na to pytanie odpowiedzą statystyki FIS
- Zgłaszać się, czy się nie zgłaszać do FIS o
to jest pytanie! Przecież nie ma obowiązku, poza kilkoma wyjątkami… W
czym nam może pomóc informator FIS?
- Omówienie tematów "niezręcznych", zagrożeń i zdarzeń w przestrzeni "G": naruszenia stref D, P, R, stref granicznych.
- Czy i kiedy warto zamykać plan lotu przez służbę informacji lotniczej?
- Co oznacza „w kontakcie radarowym”?
- Uzasadnimy na przykładach dlaczego poprawna frazeologia jest nie tylko biurokratyczną zachcianką
- Na przykładach, omówimy co robimy dobrze a co źle i jak nasze wyczyny wyglądają po drugiej stronie radia
- Loty w przestrzeni MATZ, jak to robić
legalnie? Które przepisy regulują wykonywanie operacji w wojskowych
strukturach przestrzeni powietrznej
- Zasady wykorzystania elastycznych
elementów przestrzeni powietrznych przez lotnictwo wojskowe - po co w
ogóle takowe strefy istnieją, dlaczego czasami nikt w nich nie lata,
pomimo że są aktywne
Weź udział w tym wydarzeniu dla własnego
lotniczego rozwoju, bezpieczeństwa swojego i innych. Formularz
rejestracyjny na dole strony.
Forum Bezpiecznego Latania jest organizowane
przez portal dlapilota.pl, KTL AOPA Poland, oraz szkołę lotniczą
Unitedsky. IX edycja, będzie współfinansowane przez fundusz prewencyjny
zakładu ubezpieczeń PZU S.A. Forum Bezpiecznego Latania jest formułą
otwartą na którą zapraszani są wszyscy piloci i uczniowie. Sala
umożliwia prezentację multimedialną. Po prezentacjach gości, jest czas
na dyskusję i wypracowanie wniosków i rad. Do tej pory w Forum
Bezpiecznago Latania wzięło udział ponad pół tysiąca pilotów!
Jacek Wyrwich
30 lat pracy w służbach ruchu lotniczego. Uczestniczył w procesie tworzenia służb zarządzania przestrzenią powietrzną w PAŻP zgodnych z europejskimi standardami. Od 15 lat kieruje AMC Polska. Posiadacz licencji kontrolera ruchu lotniczego FAA, .... a poza branżą dyplomowany rzecznik prasowy.
30 lat pracy w służbach ruchu lotniczego. Uczestniczył w procesie tworzenia służb zarządzania przestrzenią powietrzną w PAŻP zgodnych z europejskimi standardami. Od 15 lat kieruje AMC Polska. Posiadacz licencji kontrolera ruchu lotniczego FAA, .... a poza branżą dyplomowany rzecznik prasowy.
Norbert Piorun
30 lat pracy w służbach ruchu lotniczego, początkowo wojskowy kontroler RL, następnie (od 2000r.) pracownik ARL (później PAŻP). Uczestniczył w procesie przygotowania i wdrożenia do pracy sektorów FIS w PAŻP. Od początku istnienia FIS informator i instruktor (pierwszy numer licencji FIS w Polsce). Egzaminator LKE ULC teoria i praktyka w zakresie Służby FIS i AFIS. Magister pedagogiki. Wykładowca na szkoleniach i prezentacjach na temat służby FIS w Polsce.
30 lat pracy w służbach ruchu lotniczego, początkowo wojskowy kontroler RL, następnie (od 2000r.) pracownik ARL (później PAŻP). Uczestniczył w procesie przygotowania i wdrożenia do pracy sektorów FIS w PAŻP. Od początku istnienia FIS informator i instruktor (pierwszy numer licencji FIS w Polsce). Egzaminator LKE ULC teoria i praktyka w zakresie Służby FIS i AFIS. Magister pedagogiki. Wykładowca na szkoleniach i prezentacjach na temat służby FIS w Polsce.
ppłk nawig. mgr inż. Bartosz ORŁOWSKI
– absolwent WSOSP Dęblin (2003) oraz AON (2005). Posiadacz licencji
kontrolera ruchu lotniczego. Jako kontroler ruchu lotniczego pełnił
obowiązki w 31. BLT Poznań – Krzesiny (2007-2010). W latach 2006-2009
pracował w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Kabul w Afganistanie na
stanowisku Instruktora – kontrolera oraz Szefa organu kontroli lotniska
(TWR). Od 2011 roku pracuje jako kontroler na warszawskim Okęciu.
Aktywnie zaangażowany w funkcjonowanie Ośrodka Szkolenia Lotniczego
Służb Ruchu Lotniczego w Dęblinie (CAPTO WSOSP), gdzie do 2013 roku
pełnił obowiązki Szefa Szkolenia. Obecni pełni obowiązki Starszego
Specjalisty w Szefostwie Służby Ruchu Lotniczego SZ RP, gdzie odpowiada
przede wszystkim za szkolenie wojskowych kontrolerów ruchu lotniczego
oraz standardy wojskowej ATS.
źródło: dlapilota.pl
Komentarze
Prześlij komentarz