Umowa o Baltic FAB weszła w życie
Bałtycki Funkcjonalny Blok Przestrzeni Powietrznej (Baltic FAB),
obejmujący FIR Warszawa i Wilno stał się faktem. 14 kwietnia 2014 r., w
Dzienniku Ustaw poz. 480 ukazało się oświadczenie rządowe z dnia 27
lutego 2014 r. w sprawie mocy obowiązującej Umowy o ustanowieniu
Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej pomiędzy
Rzecząpospolitą Polską i Republiką Litewską, podpisanej w Wilnie dnia 17
lipca 2012 r.
Na podstawie ustawy z dnia 21 czerwca 2013 r. o ratyfikacji Umowy o
ustanowieniu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej
pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Republiką Litewską, podpisanej w
Wilnie dnia 17 lipca 2012 r. (Dz. U. poz. 994), Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej dnia 13 grudnia 2013 r. ratyfikował wyżej
wymienioną umowę. Zgodnie z art. 36 ust. 2 umowy, zostały dokonane
przewidziane w tym artykule notyfikacje.
Zgodnie z art. 36 ust. 3 umowy, weszła ona w życie dnia 1 kwietnia 2014 r.
W uzasadnieniu czytamy, iż inicjatywa Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES) powstała w celu poprawienia aktualnych standardów bezpieczeństwa lotniczego, przyczynienia się do zrównoważonego rozwoju systemu transportu lotniczego i poprawienia skuteczności działania służb żeglugi powietrznej dla ogólnego ruchu lotniczego w Europie, w celu spełnienia wyymagań wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej.
Zgodnie z art. 36 ust. 3 umowy, weszła ona w życie dnia 1 kwietnia 2014 r.
W uzasadnieniu czytamy, iż inicjatywa Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES) powstała w celu poprawienia aktualnych standardów bezpieczeństwa lotniczego, przyczynienia się do zrównoważonego rozwoju systemu transportu lotniczego i poprawienia skuteczności działania służb żeglugi powietrznej dla ogólnego ruchu lotniczego w Europie, w celu spełnienia wyymagań wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej.
Jak wcześniej informował Urząd Lotnictwa Cywilnego, ustanowienie Baltic
FAB oraz jego dalszy rozwój nie generuje zagrożeń dla funkcjonowania
transportu lotniczego w Polsce oraz dla suwerenności i integralności
Rzeczpospolitej Polskiej w jej przestrzeni powietrznej. Ustanowienie
Baltic FAB może przyczynić się do osiągniecia korzyści w perspektywie
dalszego rozwoju i integracji oraz umacniania pozycji Polski na forum
europejskim w obszarze zarządzania przestrzenią powietrzną.
Potencjalne korzyści wynikające z ustanowienia FAB-u będą jednak możliwe
do osiągnięcia pod warunkiem pełnego zaangażowania poszczególnych
partnerów w działania restrukturyzacyjne w sferze operacyjnej
(integracja procedur, szkolenia oraz funkcji ATM), technicznej
(integracja systemów) oraz instytucjonalnej. Tworzenie FAB w Europie
stanowi jedno z głównych założeń rozwoju Jednolitej Europejskiej
Przestrzeni Powietrznej - Single European Sky, na podstawie
Rozporządzenia KE nr 1070/2009.
Umowa o ustanowieniu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską i Republiką Litewską znajduje się tutaj
Umowa o ustanowieniu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską i Republiką Litewską znajduje się tutaj
źródło: dlapilota.pl
Komentarze
Prześlij komentarz