Latajmy Bezpiecznie - nieuzgodnione loty UAV
Kwestia lotów bezzałogowych
statków powietrznych (UAV) staje się w obecnych czasach coraz
istotniejsza, na co głównie wpływa fakt zwiększającej się częstotliwości
wykorzystania tych konstrukcji i to zarówno przez użytkowników
wojskowych, jak i cywilnych. Powoduje to również coraz częstsze pytania
na temat zasad operowania UAV w krajowej przestrzeni powietrznej i
strefach lotniskowych. Poniżej publikujemy odpowiedź Zespołu Latajmy
Bezpiecznie na zgłoszenie 01/2014 dotyczące "Nieuzgodnionego lotu drona w
CTR".
Opis zgłoszenia
"W drugi weekend stycznia br., w jednej z
łódzkich gazet lokalnych przeczytałem artykuł o latającym w strefie
kontrolowanej lotniska Łódź Lublinek siedmiokilogramowym dronie
wyposażonym w sprzęt filmowy. Przyznam, że artykuł ten zjeżył mi
resztki włosów na głowie. Wyczytałem w nim, że urządzenie lata do
wysokości 400 m AGL, zaś filmowane przez nie obiekty (Meloni, Infosys,
trasa W-Z) znajdują się dokładnie w osi podejścia instrumentalnego.
Wyobraźnia od razu podsunęła mi wizję zderzenia z samolotem
podchodzącym do lądowania.
Wiadomo jakie spustoszenie może poczynić
zwykły, miejski gołąb ważący około kilograma, gdy przebije się przez
wiatrochron samolotu lecącego z prędkością około 100 węzłów. Strach
pomyśleć co z takim samolotem jest w stanie zrobić dużo cięższy i
twardszy dron! Co więcej, z artykułu dowiedziałem się, że urządzenie
jest w pełni autonomiczne i jest w stanie utrzymywać się w powietrzu
nawet poza zasięgiem obserwacji operatora, wykorzystując własnego
autopilota sprzężonego z odbiornikiem GPS. W takiej sytuacji nawet
gdyby operator dostrzegł nadlatujący inny statek powietrzny mógłby nie
zdążyć z podjęciem działań w celu uniknięcia zderzenia.
Nie kwestionuję konieczności używania tego typu
urządzeń, nie chcę z automatu, w czambuł zabraniać im latania, ale
przecież obowiązują ustalenia zapisane w NOTAM M3517/13 mówiące o tym,
że loty tego typu urządzeń mogą się odbywać tylko za zgodą właściwego
organu ATC. Jako kontroler pracujący na Lublinku wiem z
całą pewnością, że zgłoszenie tego typu lotów nigdy na naszą wieżę nie
dotarło! Uważam to za poważne uchybienie zasad bezpieczeństwa ruchu
lotniczego".
Od Zespołu
Bardzo dziękujemy za przedmiotowe zgłoszenie.
Zdajemy sobie sprawę, iż kwestia UAV, tj. bezzałogowych statków
powietrznych, zwanych potocznie „dronami” staje się mocno problematyczna
ostatnimi czasy. Zgodnie z aktualnie obowiązującym w Polsce prawem,
loty UAV możliwe są co do zasady wyłacznie w zasięgu wzroku operatora i
mogą być realizowane „dronami” do 25 kg masy (MTOW). Loty muszą odbywać
się poza strefami kontrolowanymi lotnisk (!), strefami ruchu
lotniskowego lotniska wojskowego, strefami kontrolowanymi lotniska
wojskowego oraz, co do zasady strefami R, D i P. Dla lotów w strefach
ruchu lotniskowego lub w odległości mniejszej niż 5 km od granicy
lotniska lub lądowiska, wymagana jest zgoda zarządzającego
(lotniskiem/lądowiskiem).
Zasady wykonywania lotów UAV w zasięgu wzroku
pilota zostały opisane w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia
zastosowania niektórych przepisów ustawy Prawo lotnicze do niektórych
rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań
dotyczących używania tych statków. Rozporządzenie opracowano na
podstawie art. 33 ust 2 i 4 ustawy Prawo lotnicze, a weszło ono w życie w
dn. 11 kwietnia 2013 r. Na operatorze takiego UAV ciąży
odpowiedzialność za bezpieczeństwo tak realizowanego lotu.
Jeśli UAV przekracza 25 kg MTOW, wówczas co do
zasady stosuje się rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i
Gospodarki Morskiej z dn. 26 kwietnia 2013 r. w sprawie przepisów
technicznych i eksploatacyjnych dotyczących statków powietrznych
kategorii specjalnej, nieobjętych nadzorem EASA (wydane na podstawie
art. 53c ust. 1. ustawy Prawo lotnicze). Rozporządzenie wyróżnia
poszczególne rodzaje statków powietrznych kategorii specjalnej: od S1 do
S6.
Wykonywanie lotów przy wykorzystaniu tego rodzaju
statków powietrznych (w tym UAV powyżej 25 kg) możliwe jest jedynie na
podstawie wydanego uprzednio pozwolenia Prezesa Urzędu Lotnictwa
Cywilnego, na wniosek osoby zainteresowanej. Pozwolenie wydaje się po
zakończeniu całego procesu związanego czy to z nadzorem nad budową
statku powietrznego, uznaniem zdatności do lotu SP importowanego, czy
np. przekwalifikowania statku powietrznego do kategorii specjalnej.
Obligatoryjne jest także przeprowadzenie oceny zdatności do lotu statku
powietrznego (UAV). Cały proces musi zostać zakończony z wynikiem
pozytywnym. Pozwolenie wydaje się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.
Co z lotami UAV w strefie kontolowanej lotniska?
Otóż obecne prawo stanowi, aby taki właśnie UAV wyposażony był w
urządzenia (nawigacyjne, łączności, umożliwiające lot) takie, jak inne
statki powietrzne operujące w warunkach IFR lub VFR. Co więcej, loty
takie muszą być wykonywane na podstawie planu lotu. Jeżeli UAV takiego
wyposażenia nie posiada, wówczas może on wykonywać loty wyłącznie w
wydzielonej specjalnie do tego celu przestrzeni powietrznej (z pewnością
nie w CTR), tak by inni użytkownicy przestrzeni mieli świadomość jego
egzystencji w tej wydzielonej przestrzeni. Takie stanowisko należy
wywodzić z zapisu art. 126 ustawy Prawo Lotnicze. Wymóg posiadania przez
UAV powyższego wyposażenia jest na chwilę obecną dość nierealny, toteż
loty w strefie kontrolowanej lotniska (CTR) są co do zasady w praktyce
niemożliwe.
Co więcej, dla realizowania lotów UAV o
charakterze komercyjnym (np. filmowanie, fotografowanie) prawo polskie
wymaga posiadania od operatora UAV stosownego świadectwa kwalifikacji
(Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z
dn. 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji wydane na
podstawie art. 104 ust. 1 ustawy Prawo lotnicze. Rozporządzenie weszło w
życie 8 czerwca 2013 r.).
Biorąc pod uwagę treść przesłanego do Zespołu
zgłoszenia, można przyjąć, iż przedstawiony przypadek stanowi ewidentne
naruszenie obowiązujących przepisów. UAV nie powinien był znaleźć się w
strefie kontrolowanej lotniska bez wiedzy, tym bardziej zgody
Zarządzającego. Warto podkreślić, iż loty o charakterze komercyjnym
wymagałyby od operatora posiadania stosownego świadectwa kwalifikacji.
Co więcej, lot taki musi być realizowany wyłącznie w zasięgu wzroku
operatora, a jeśli UAV „pilotowany” byłby poza zasięgiem wzroku
operatora (np. na podstawie obserwacji zapisów kamery i przesyłanych do
operatora w czasie rzeczywistym), lot mógłby odbywać się wyłącznie w
specjalnie wydzielonej dla tego celu strefie, lub przy wykorzystaniu UAV
posiadającego wyposażenie równe temu, co zwyczajowe statki powietrzne
operujące w lotach VFR lub IFR.
Celem poszerzenia wiedzy na temat UAV, szczególnej
uwadze polecamy Państwu opracowania w tym zakresie zrealizowane przez
powołany w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, specjalny zespół, tj. Zespół
ds. Bezzałogowych statków powietrznych. Potrzebne informacje znajdziecie
Państwo pod adresem: www.ulc.gov.pl/pl/bezzalogowe-statki-powietrzne
Strona Zespołu Lokalizacji Zagrożeń w Lotnictwie Cywilnym dostępna jest pod adresem www.latajmybezpiecznie.org
źródło: Latajmy Bezpiecznie
Komentarze
Prześlij komentarz