SANDRA pomoże kontrolerom ruchu lotniczego
Rewolucyjna komunikacja lotnicza może przełożyć się na znaczące
udoskonalenia w przestrzeni powietrznej Europy. Wykorzystanie
najnowszej, innowacyjnej technologii w transporcie lotniczym pozwoli na
wprowadzenie radyklanych zmian poprzez obniżenie dodatkowych kosztów
generowanych przez rozdrobnienie przestrzeni powietrznej, których
wysokość szacuje się na 5 mld EUR rocznie.
Bieżące systemy nie są w stanie przetwarzać informacji o lotach i
dostarczać ich w czasie rzeczywistym w europejskiej przestrzeni
powietrznej. Procesy i procedury nie zapewniają elastyczności, która
jest potrzebna do zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania, a nowe wymogi
bezpieczeństwa wpływają na zdolność skutecznego przewożenia ludzi i
towarów. Narzędzia usprawniające transport lotniczy już dotarły do
granic swoich możliwości. Dla przykładu Stany Zjednoczone kontrolują
taką samą przestrzeń powietrzną, co Europa, z większym natężeniem ruchu,
ale po kosztach niższych niemal o połowę.
Wyeliminowanie tych problemów to jedyny cel nowego łącza danych
SANDRA (Ciągłe sieciowanie aeronautyczne poprzez integracje łącz danych,
urządzeń radiowych i anten) - nowego połączenia między ATM (ang.
Airborne Thematic Mapper) a systemami naziemnymi. Współfinansowana przez
Komisję Europejską, z budżetu Siódmego Programu Ramowego na rzecz badań
naukowych (7PR), nowatorska technologia, wspomoże obsługę ruchu
lotniczego, który do 2025 r. ma się co najmniej podwoić.
W nowym systemie samolot będzie
wyposażony w wiele łącz danych i łącz głosowych aktywnych jednocześnie.
Łącza dostępne będą na bazie lokalizacji geograficznej i konkretnego
podzbioru pokładowych systemów komunikacji, które mogą się różnić w
poszczególnych samolotach. W czasie typowego lotu na około świata,
samolot może wykorzystywać kilka łączy zapewnianych przez różnych
dostawców, aby realizować szeroki zakres usług.
Podróżni również odniosą korzyści dzięki
obniżonym kosztom, mniejszym opóźnieniom oraz poprawie sprawności,
przepustowości i bezpieczeństwa transportu lotniczego. Rośnie
zapotrzebowanie na mobilny dostęp do sieci szerokopasmowych na
pokładzie. W odpowiedzi na ten popyt, kilka linii lotniczych ocenia
dostępną technologię, która może urzeczywistnić mobilny dostęp na
pokładzie.
Lotnictwo to sektor, który wnosi
zasadniczy wkład w unijną gospodarkę i zatrudnienie, zapewniając 5,1 mln
miejsc pracy i generując 365 mld EUR, tj. 2,4% europejskiego produktu
krajowego brutto (PKB). W perspektywie długoterminowej, do roku 2030,
globalny transport lotniczy ma się rozwijać na poziomie około 5%
rocznie. Wraz z intensyfikacją ruchu rosną obawy o bezpieczeństwo,
dlatego też głównym celem unijnej polityki lotniczej jest zadbanie o to,
by Europa była najbezpieczniejszą przestrzenią powietrzną na świecie.
Zintegrowane łącze SANDRA stworzy
zrównoważony serwis gotowy do komercyjnego wykorzystania przez
europejskie linie lotnicze. To z kolei zagwarantuje usługi dostępne dla
wszystkich pasażerów i usługodawców, z wykorzystaniem technologii
opracowanej przez europejskich producentów.
Stoisko prób i testy łącza SANDRA
podczas lotu zaplanowano na maj 2013 r. na lotniskach w Oberpfaffenhofen
w Niemczech i w Tuluzie, Francja.
źródło: rynekinfrastruktury.pl
Komentarze
Prześlij komentarz