O lotnictwie cywilnym na Posiedzeniu Rady Ministrów UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii
W dniu 29 października 2012
r. w Luksemburgu miało miejsce posiedzenie Rady Ministrów UE ds.
Transportu, Telekomunikacji i Energii. Polskę na posiedzeniu
reprezentował Pan Maciej Jankowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Rada przyjęła Ogólne podejście w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Unii Europejskiej, które ma zastąpić obecnie obowiązujące rozporządzenie z 1993 r.
Najważniejszą kwestią poruszoną w nowym rozporządzeniu jest możliwość handlu tzw. slotami przez przewoźników lotniczych. Budzi ona jednak obawy zarówno przed fragmentacją rynku, jak i negatywnym wpływem na loty regionalne.
Ponadto Rada przyjęła decyzję w sprawie
podpisania w imieniu Unii Europejskiej oraz tymczasowego stosowania
Umowy ustanawiającej ogólne ramy ściślejszej współpracy między Unią
Europejską i Europejską Organizacją ds. Bezpieczeństwa Żeglugi
Powietrznej (EUROCONTROL). Umowa potwierdza regulacyjną rolę Unii Europejskiej w tej współpracy, podczas gdy Eurocontrol ma odpowiadać za zadania operacyjno-techniczne związane z wdrożeniem jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SES).
Następnie Komisja przedstawiła informację nt.
stanowiska, jakie zaprezentuje Unia Europejska podczas zbliżającego się
posiedzenia Rady ICAO, które będzie miało miejsce w dniach 29
października-16 listopada 2012 r. na temat handlu prawami do emisji gazów cieplarnianych.
Unia Europejska stoi na stanowisku, że najlepszym rozwiązaniem byłoby
wprowadzenie globalnego systemu handlu emisjami w lotnictwie w oparciu o
zasadę niedyskryminacji. Wraz z wprowadzeniem globalnego rozwiązania,
europejski system nie byłby już potrzebny.
Prezydencja Cypryjska poinformowała również Radę o
konferencji zorganizowanej wspólnie z Komisją Europejską w Limassol na
Cyprze w dniach 11-12 października 2012 r. Konferencja była poświęcona
omówieniu postępów we wdrażaniu inicjatywy SES. Skupiono się
m.in. na kwestii zarządzania przestrzenią powietrzną, funkcjonalnych
bloków przestrzeni powietrznej oraz filaru technologicznego SES – SESAR.
Na prośbę delegacji niemieckiej Rada zajęła się również omówieniem zdarzeń związanych z zapachem paliwa/spalin na pokładzie samolotu.
Niemcy zasugerowały, aby Komisja Europejska wraz z Europejską Agencją
Bezpieczeństwa Lotniczego podjęły odpowiednie działania. Jednak KE,
opierając się na ostatnich badaniach, stwierdziła, że to zagadnienie nie stanowi realnego problemu dla bezpieczeństwa w lotnictwie.
Ostatnim poruszonym na Radzie tematem w dziedzinie lotnictwa cywilnego były stosunki UE z Rosją. KE wezwała państwa członkowskie UE do wspólnego działania na rzecz rozwiązania takich problemów jak opłaty za przelot trasami transsyberyjskimi.
źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
Komentarze
Prześlij komentarz