Rozporządzenie w sprawie wykonywania lotów z lotnisk użytku wyłącznego
Urząd Lotnictwa Cywilnego przesłał do konsultacji społecznych rozporządzenie MTBiGM w sprawie wykonywania lotów z lotnisk użytku wyłącznego. W poprzednim stanie prawnym zagadnienia dotyczące procedur wykonywania operacji lotniczych z lotnisk użytku niepublicznego, których odpowiednikiem w obecnie obowiązującym stanie prawnym są lotniska użytku wyłącznego - nie były uregulowane.
Wynikało to z faktu, że ustawa przed ww. nowelizacją nie przewidywała tak szerokiego wykorzystywania tego rodzaju lotnisk – jak dopuszcza to aktualnie art. 54 ust. 5 ustawy – Prawo lotnicze. Ustawa Prawo lotnicze w swoim brzmieniu sprzed nowelizacji nie przewidywała wyraźnej możliwości wykonywania przewozów czarterowych czy też lotów lokalnych z lotnisk użytku niepublicznego.
Celem projektowanego rozporządzenia jest określenie warunków i procedur wykonywania lotów będących:
- przewozami czarterowymi wykonywanymi śmigłowcami oraz samolotami o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 000 kg lub o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 20;
- lotami lokalnymi;
- innymi lotami niehandlowymi
z lotnisk użytku wyłącznego oraz lotów z lotnisk użytku wyłącznego posiadających zgodę na czasowe użytkowanie jako lotnisko publiczne.
Celem projektowanego rozporządzenia jest określenie warunków i procedur wykonywania lotów będących:
- przewozami czarterowymi wykonywanymi śmigłowcami oraz samolotami o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 000 kg lub o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 20;
- lotami lokalnymi;
- innymi lotami niehandlowymi
z lotnisk użytku wyłącznego oraz lotów z lotnisk użytku wyłącznego posiadających zgodę na czasowe użytkowanie jako lotnisko publiczne.
Podstawowym założeniem projektowanego rozporządzenia było przyjęcie, że procedury wykonywania operacji lotniczych obejmujących m.in. start i lądowanie statku powietrznego muszą uwzględniać uniwersalne zasady bezpieczeństwa określone w przepisach ruchu lotniczego, niezależnie do tego z jakiego rodzaju lotniska są one wykonywane. Dodatkowo, jeżeli z lotnisk użytku wyłącznego będą wykonywane operacje startu i lądowania w ramach przewozów czarterowych, muszą one uwzględniać zasady bezpieczeństwa określone w przepisach dotyczących wykonywania przewozów lotniczych.
Biorąc pod uwagę brzmienie delegacji ustawowej do wydania projektowanego rozporządzenia, która nakazuje określić warunki i procedury wykonywania określonych lotów z lotnisk użytku wyłącznego - projektowane przepisy skupiają się zasadniczo na obowiązkach dla przewoźników lotniczych/operatorów wykonujących te loty. Uzupełniająco wskazano również pewne wymogi dla zarządzających lotniskami, który odpowiedzialność polega generalnie na stworzeniu odpowiednich warunków na lotnisku do przyjęcia statków powietrznych.
Zaproponowany projekt rozporządzenia koncentruje się na wskazaniu przepisów, jakie muszą być uwzględniane przy wykonywaniu operacji lotniczych przez użytkowników statków powietrznych z lotnisk użytku wyłącznego oraz lotnisk użytku wyłącznego posiadającego zgodę na czasowe użytkowanie jako lotnisko publiczne. Działanie takie ma zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa wykonywania operacji startów i lądowania na lotniskach będących przedmiotem regulacji niniejszego rozporządzenia
Projekt rozporządzenia określa również obowiązki zarządzających lotniskami użytku wyłącznego oraz lotniskami użytku wyłącznego posiadającymi zgodę na czasowe użytkowanie jako lotniska publiczne. Z uwagi na fakt, iż z lotnisk będących przedmiotem regulacji niniejszego rozporządzenia będą się odbywać przewozy czarterowe z wykorzystaniem samolotów i śmigłowców, postanowiono zawrzeć stosowne odwołania do:
- załącznika III do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE L 373/3 z 31.12.1991 r.);
- przepisów JAR-OPS 3 „Zarobkowy przewóz lotniczy – śmigłowce”, które zostały wprowadzone do stosowania na mocy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 października 2004 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR oraz europejskich wymagań w zakresie ułatwień w lotnictwie cywilnym (Dz. U. z 2004 r. Nr 224, poz. 2282, z późn. zm.).
Dodatkowo, w projekcie w celu realizacji upoważnienia ustawowego wynikającego z art. 54, przewidziano możliwość czasowego otwarcia lotnisk użytku wyłącznego do użytku publicznego dla kategorii statków powietrznych wskazanych w zgodzie Prezesa Urzędu.
źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
Komentarze
Prześlij komentarz