Konsultacje w sprawie zatwierdzania procedur i zmian w systemach funkcjonalych oraz badań lotniczo lekarskich
Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych dwa projekty rozporządzeń i określa procedurę administracyjną dotyczącą informacji przekazywanych Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego na temat planowanych zmian w systemach funkcjonalnych, o których mowa w ww. rozporządzeniu nr 1034/2011, przez podmioty wskazane w art. 128b ust. 1 ustawy – Prawo lotnicze. Drugi natomiast badań lotniczo-lekarskich.
Przesądzono, że przekazywanie tych informacji odbywać się będzie w formie pisemnej i następować będzie po ustaleniu przez podmiot wskazany w ustawie harmonogramu wprowadzania zmian. Ustalono, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może wystąpić o dodatkowe dane, jeżeli na podstawie wcześniej przekazanych informacji nie można ustalić wpływu zmiany na bezpieczeństwo systemów funkcjonalnych.
W projektowanym akcie prawnym wskazano, że procedury wprowadzania zmian, o których mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia nr 1034/2011, zatwierdzane będą przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na podstawie wniosku przekazanego w formie pisemnej. Przesądzono także, że procedury wprowadzania zmian wykorzystywane przez instytucje zapewniające zarządzanie ruchem lotniczym lub instytucje zapewniające służby łączności, nawigacji lub dozorowania muszą spełniać wymogi dotyczące oceny i ograniczania ryzyka, określone w pkt 3.2 załącznika II do rozporządzenia nr 1035/2011. Natomiast procedury wykorzystywane przez instytucje zapewniające służby informacji lotniczej lub służby meteorologiczne muszą spełniać wymogi dotyczące zarządzania bezpieczeństwem, określone w pkt 3.1 załącznika I do rozporządzenia nr 1035/2011.
Uregulowano także kwestię zatwierdzania planowanych zmian w systemach funkcjonalnych. Jako że przepis art. 10 ust. 1 lit. a i b rozporządzenia nr 1034/2011, w związku z art. 21 ust. 2a ustawy – Prawo lotnicze przesądził, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeprowadza kontrolę potwierdzeń bezpieczeństwa, gdy wdrożenie planowanych zmian wymaga wprowadzenia nowych standardów lotniczych lub w wyniku oceny stopnia dotkliwości przeprowadzonej zgodnie z pkt 3.2.4 załącznika II do rozporządzenia nr 1035/2011 stwierdzony zostanie stopień dotkliwości 1 lub 2 dla ewentualnych następstw stwierdzonych zagrożeń – w projektowanym rozporządzeniu uregulowano pozostałe sytuacje.
Wskazano, że instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej lub podmiot zapewniający zarządzanie przepływem ruchu lotniczego lub zarządzanie przestrzenią powietrzną po przekazaniu Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego informacji na temat planowanych zmian w swoich systemach funkcjonalnych otrzyma informację o zatwierdzeniu planowanej zmiany albo powiadomienie o wszczęciu procedury kontroli proponowanych zmian, o której mowa w art. 10 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia nr 1034/2011.
W powiadomieniu Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego określi zakres i formę planowanej kontroli. Wszczęcie procedury kontroli zawiesi wprowadzenie w życie planowanej zmiany do czasu wydania przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzji o zatwierdzeniu wprowadzenia w życie zmiany, o której mowa w art. 128b ust. 2 i 3 ustawy – Prawo lotnicze. W projekcie uregulowano kwestię zatwierdzenia wprowadzania w życie zmian, określając elementy podlegające weryfikacji podczas kontroli potwierdzeń bezpieczeństwa, o której mowa w art. 10 rozporządzenia nr 1034/2011. Wskazano, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zatwierdza wprowadzenie w życie zmiany, jeżeli wspomniana kontrola potwierdzeń bezpieczeństwa wykaże, że przyjęte środki ograniczania ryzyka, wymogi organizacyjne, operacyjne, proceduralne, funkcjonalne, eksploatacyjne, interoperacyjne lub cechy środowiskowe podmiotu wskazanego w ustawie zapewniają bezpieczeństwo w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej, oraz gdy cel, zakres lub charakter zmiany określone w informacji o planowanej zmianie są zgodne ze stanem faktycznym i prawnym.
Przy projektowaniu rozporządzenia w sprawie badań lotniczo-lekarskich przedmiotowej regulacji przyjęto założenie, że obowiązujące dotąd zasady, warunki i tryb przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 21 października 2003 r. w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz. U. Nr 187, poz. 1829, z późn. zm.) należy zharmonizować z przepisami rozporządzenia nr 805/2011 oraz rozporządzenia nr 1178/2011.
Wzięto również pod uwagę, że w odniesieniu do członków personelu pokładowego oraz członków personelu lotniczego w specjalnościach:
W projektowanym akcie prawnym wskazano, że procedury wprowadzania zmian, o których mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia nr 1034/2011, zatwierdzane będą przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na podstawie wniosku przekazanego w formie pisemnej. Przesądzono także, że procedury wprowadzania zmian wykorzystywane przez instytucje zapewniające zarządzanie ruchem lotniczym lub instytucje zapewniające służby łączności, nawigacji lub dozorowania muszą spełniać wymogi dotyczące oceny i ograniczania ryzyka, określone w pkt 3.2 załącznika II do rozporządzenia nr 1035/2011. Natomiast procedury wykorzystywane przez instytucje zapewniające służby informacji lotniczej lub służby meteorologiczne muszą spełniać wymogi dotyczące zarządzania bezpieczeństwem, określone w pkt 3.1 załącznika I do rozporządzenia nr 1035/2011.
Uregulowano także kwestię zatwierdzania planowanych zmian w systemach funkcjonalnych. Jako że przepis art. 10 ust. 1 lit. a i b rozporządzenia nr 1034/2011, w związku z art. 21 ust. 2a ustawy – Prawo lotnicze przesądził, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeprowadza kontrolę potwierdzeń bezpieczeństwa, gdy wdrożenie planowanych zmian wymaga wprowadzenia nowych standardów lotniczych lub w wyniku oceny stopnia dotkliwości przeprowadzonej zgodnie z pkt 3.2.4 załącznika II do rozporządzenia nr 1035/2011 stwierdzony zostanie stopień dotkliwości 1 lub 2 dla ewentualnych następstw stwierdzonych zagrożeń – w projektowanym rozporządzeniu uregulowano pozostałe sytuacje.
Wskazano, że instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej lub podmiot zapewniający zarządzanie przepływem ruchu lotniczego lub zarządzanie przestrzenią powietrzną po przekazaniu Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego informacji na temat planowanych zmian w swoich systemach funkcjonalnych otrzyma informację o zatwierdzeniu planowanej zmiany albo powiadomienie o wszczęciu procedury kontroli proponowanych zmian, o której mowa w art. 10 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia nr 1034/2011.
W powiadomieniu Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego określi zakres i formę planowanej kontroli. Wszczęcie procedury kontroli zawiesi wprowadzenie w życie planowanej zmiany do czasu wydania przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzji o zatwierdzeniu wprowadzenia w życie zmiany, o której mowa w art. 128b ust. 2 i 3 ustawy – Prawo lotnicze. W projekcie uregulowano kwestię zatwierdzenia wprowadzania w życie zmian, określając elementy podlegające weryfikacji podczas kontroli potwierdzeń bezpieczeństwa, o której mowa w art. 10 rozporządzenia nr 1034/2011. Wskazano, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zatwierdza wprowadzenie w życie zmiany, jeżeli wspomniana kontrola potwierdzeń bezpieczeństwa wykaże, że przyjęte środki ograniczania ryzyka, wymogi organizacyjne, operacyjne, proceduralne, funkcjonalne, eksploatacyjne, interoperacyjne lub cechy środowiskowe podmiotu wskazanego w ustawie zapewniają bezpieczeństwo w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej, oraz gdy cel, zakres lub charakter zmiany określone w informacji o planowanej zmianie są zgodne ze stanem faktycznym i prawnym.
Przy projektowaniu rozporządzenia w sprawie badań lotniczo-lekarskich przedmiotowej regulacji przyjęto założenie, że obowiązujące dotąd zasady, warunki i tryb przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 21 października 2003 r. w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz. U. Nr 187, poz. 1829, z późn. zm.) należy zharmonizować z przepisami rozporządzenia nr 805/2011 oraz rozporządzenia nr 1178/2011.
Wzięto również pod uwagę, że w odniesieniu do członków personelu pokładowego oraz członków personelu lotniczego w specjalnościach:
- pilot samolotowy;
- pilot samolotowy zawodowy;
- pilot samolotowy liniowy;
- pilot samolotowy w załodze wieloosobowej;
- pilot śmigłowcowy;
- pilot śmigłowcowy zawodowy;
- pilot śmigłowcowy liniowy;
- pilot sterowcowy;
- pilot sterowcowy zawodowy;
- pilot pionowzlotu;
- pilot pionowzlotu zawodowy;
- pilot pionowzlotu liniowy;
- pilot balonu wolnego;
- pilot szybowcowym;
- kontroler ruchu lotniczego;
- praktykant - kontroler ruchu lotniczego
- przepisy rozporządzeń UE wiążą w całości i są bezpośrednio stosowane, dlatego też regulacje znajdujące się w tych aktach nie były powtarzane w projektowanym rozporządzeniu, chyba że przesądzono o ich stosowaniu w ramach przepisów prawa krajowego również w stosunku do personelu lotniczego nie podlegającego regulacjom wspólnotowym.
Przyjęto również założenie, że z uwagi na fakt, iż zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015) dotychczasowe rozporządzenie w sprawie badań lotniczo-lekarskich wydane na podstawie art. 112 ust. 1 ustawy – Prawo lotnicze zachowuje moc obowiązującą do 18 marca 2013 r., a w odniesieniu do stosowania przepisów rozporządzenia nr 1178/2011 zastosowany został horisontal opt-out do 8 kwietnia 2013 r., wejście w życie przepisów projektowanego rozporządzenia zostało przewidziane na 19 marca 2013 r. Ma to na celu umożliwienie dostosowania systemu orzeczniczego do wymagań wspólnotowych, przygotowania wymaganych procedur oraz systemów informatycznych niezbędnych do wydawania orzeczeń lotniczo-lekarskich.
Projekty rozporządzeń zamieszczone są w zakładce Prawo / Projekty / Prawo krajowe - projekty na stronie ULC
źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
Komentarze
Prześlij komentarz